Frispel

sedan 2001

Import från USA

akatora

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Hej

Jag vet att det kanske är galet, men jag har äntligen fått tag på ett Tron Limted Edition from USA. Problemet är bara att hur funkar det med import?

Är det 25% moms rakt av? Kan jag skriva ned värdet? Hur är det med strömmen är det 110v behövs det konverteras?


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Tror inte att det kommer att funka. Stern spärrar sina spel för antingen 50 eller 60hz. Denna spärren kommer du inte runt med mindre än att byta vissa kort, vilket gör det dyrt.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Spelet måste ställas om till 240V och sen måste du ha en 50hz-60hz konverter att koppla mellan spelet och väggurtaget.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Teoretiskt borde det gå att koppla en trafo, tex 240 till 12V, sen en konverter som gör 12v till 110v 60Hz...
Kostnad 4-600kr...


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Grattis till ditt Tron LE. Enklast är nog att köpa en extern step up trafo (mellantransformator) om du vill slippa meck. http://www.newmarket-transformers.co.uk/step-up-transformers.asp


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Step-DOWN borde det val bli fran svensk strom till Amerikansk 110v. Sen omvandlar ju det inte hertzen fran 60 till 50, och det ar val det som "Regionskodningen" tittar efter?


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Bloggpost om just Tron LE och dess gråimport-spärrar.
Vet inte om det ger något, men här är en länk åtminstone:
http://flippersbe.blogspot.se/2011/06/tron-le-security-issues.html

Jag är inte elektriker och min googlemojo funkar inte riktigt så jag frågar här istället: Finns det några enkla och relativt billiga sätt att konvertera ström från Europeiska uttag till likadan ström som i Amerikanska uttag?
(Dvs både volt och Hertz och annat om det skulle behövas).

(Edit: Ändrade ordet säkerhetsfunktioner till gråimport-spärrar då de knappast är till för säkerhet överhuvudtaget utan bara ställer till problem för vanliga människor)
« Senast ändrad: april 17, 2013, 13:33:10 av EZL »


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby

Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Tror att det var så under en tid och jag undrar om inte det var svepskälet till att skilja ut exportspel. Men idag vetefan, skulle tro att US-spelen idag också är RoHS-klassade, det lilla man sparar på att köra 'miljöfarliga' komponenter i de amerikanska och 'miljövänliga' i exportspelen torde vara minimal.
Sen har väl alla spel idag LED-display, det var iaf en av de komponenterna som inte var RoHS-klassade där US-spelen hade plasma-display och och exportspelen LED.

Men Stern är väl inte omöjliga att ha att göra med. Att 'gråimportera' nya spel då de fortfarande är i produktion är en sak men att retrofitta (kul ord btw :) ) ett US-spel som inte längre är i produktion så att det blir körbart utomlands borde de väl kunna hjälpa till med. Iaf berätta vad man behöver och om de kan bistå med de delarna isf.
Klart att det blir en kostnad för det men om man nu prompt måste ha ett visst spel och det enda man hittar är ett i US så får man väl lägga lite resurser på det.
Så skulle iaf jag göra istället för en massa trixande med trafos och frekvensomvandlare.

Kolla med Ole på P4P, han är ju på god fot med Gary Stern.


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Jag har sett ett par stycken Grand Prix I USA och dom saldes val bara I Europa?

Nar vi inte visste var I Japan vi skulle hamna sa skulle vi tagit med oss ett par spel om det inte fanns flipper (frakten ar relativt billig fran lastbrygga till lastbrygga). Jag snackade med Gary pa en show I USA om regionskodningen om jag tog med mig ett spel till Japan. Han gav mig ett namn och ett telefonnummer till nagon pa Stern som skulle fixa ett kretskort/chip (?) gratis till mig om det skulle behovas :)

For manga ar sedan korde jag ett Svenskt GoldenEye I USA med en step-up converter I ett ar innan jag insag hur latt det var att stalla om till 110V.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
På äldre spel är det inte något problem med frekvensskillnaden, det är bara i nyare Sternspel som den här spärren finns.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
EZL: jag har En UPS hemma , där kan jag ställa ut-spänning och ut-frekvens, oavsett inkommande.
Den ska ju funka, och eftersom det är,batteri i den kan man ju spela ett par timmar även under strömavbrott......
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nuförtiden är alla spel, även spel avsedda för usamarknaden, rohs-anpassade just av anledningen som purre skrev: det är inte värt besväret att hålla på med olika komponenter för olika marknader.


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
CC: Du har inte lust att avslöja fabrikatet och modell på den där UPSen?


akatora

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Just nu kollar jag med en fraktfirma vad det skulle kosta till Sverige, men jag är lite skakig, då jag egentligen har någon säkerhet att det faktiskt skulle fungera för mig i Sverige.

Är det någon som äger ett nyare Sternspel som faktiskt kan bekräfta att det funkar?

Jag talade med Ole på Parts4pinball och han sa det att Stern inte gärna blandar sig i sådan frågor som dessa. Är det en mjukvaruspärr så borde det gå att fixa.

Aja, får se om jag skiter i det helt enkelt eller vad.


Tags: