Frispel

sedan 2001

Resa till Amerika / USA och spela flipperspel

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Funderar starkt på att äntligen ta språnget över Atlanten och se lite av USA. Och givetvis vill jag ta tillfället i akt att spela en hög flipperspel som jag aldrig testat förut:

Vart är de bästa platserna i USA för att få testa en massa roliga flipperspel och liknande?
Är Pacific Pinball Museum i San Francisco det bästa?
http://pacificpinball.org/
Eller kanske Pinball Hall of Fame i Las Vegas?
http://www.pinballmuseum.org/

Är det något speciellt tillfälle man ska åka dit kanske? Finns det kanske någon riktigt stor tävling som är öppen även för mellanharvare som en själv? Eller någon Mässa/EXPO som är känd för att vara riktigt stor vid någon enskild helg på året?


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Tjo! Har varit på både PPM och PHoF flertalet gånger. PPM är hemtrevligt men tyvärr inte en grandios flipperarena som man önskar det vore. Dom har en väldigt bra blandning med spel och man tar lätt en dag där och tiden bara rinner. PPM har fler spel än vad dom har uppställda och letar ny lokal vad jag vet, mest ekonomiska bekymmer om man ska tolka vad som står i nyhetsflödena. Här kostar det ynka $15 och man får lira hur mycket man vill, bortsett ifrån dom 3-4 operatörsspelen som står i foajén (STERNs repotoar)

Pinball Hall of Fame däremot är allt man önskar sig. Alla väsentliga titlar i toppskick och lite därtill. Här spelar man sig lam i handflatorna och tills fötter och rygg inte bär mer och man blir aldrig klar. Jag rekommenderar starkt att "träna" på att spela länge innan du åker hit för det finns inget värre än att stå där och inte orka mer när bara en fjärdedel av lokalen är avklarad. Här kostar varje spel ¢25 upp till ¢75 (STERN) och det springer lätt iväg om man är okoncentrerad (läs: jetlag och ohälsosamt intag av energidryck/kaffe). Las Vegas har ju mycket annat kul att erbjuda och tajma med något skönt gig (Punk Bowl i Maj t.ex) eller annat jippo/mässa/tävling så får man det bästa USA har att erbjuda på en vecka eller så.

Att åka på en riktigt fet expo i USA återstår. Dock har jag varit på UKs största, UK Pinball Party, och jag tror USAs expo lider av samma fenomen som UKPP, det drar för mycket folk. Fördelen med PPM och PHoF är att det aldrig vart så mycket folk att man vart tvungen att vänta på en maskin medans på UKPP ringlar det sig köer till vissa titlar. T.ex ville jag spela MM med färg-DMD, det var bara att glömma. Hittar du en ledig maskin så är den med väldigt hög sannolikhet defekt eller en sjukt trälig titel.

Flipper som turism är en förträfflig aktivitet och jag hoppas fler skriver av sig i den här tråden med andra resmål. Kan rekommendera att åka förbi Borås helgen innan eller efter en större tävling, då finns det mycket att spela på. ;)


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Bitwalk du kanske ska nämna att de två tävlingarna sker i samma lokal i Carnegie utanför Pittsburgh. ca400 flipperspel och ett gäng arkadspel i en mycket trevlig lokal. Pinburgh-tävlingen har ett liknande upplägg som VM-tävlingen som Ifpa arrangerar. Tre dagar intensivt matchspelande. En av de garanterat roligaste tävlingarna som arrangeras årligen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Oj! Ja, det var lite väl kortfattat. Måste varit trött. Pinburgh är nog klart roligaste tävlingen. Men min poäng var att lokalen verkligen är ett flippermecka. Och den är bara öppen två gånger om året. När det är PAPA och när det är Pinburgh. PAPA formatet är riktigt elakt, men det finns flera divisioner att spela i, och alla divisioner har prispengar. Men framförallt ges möjligheten att botanisera bland alla flipperspel i toppskick som inte ingår i själva tävlingen. De flesta moderna spel finns i flera exemplar.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Bra tips.
Pinburgh går 11-14 april 2013, vilket är lite för nära inpå för att jag ska hinna planera.
http://papa.org/pinburgh2013/

Men PAPA 16 går 8-11 Augusti 2013 vilket låter rimiligare för mig att planera inför då jag gärna vill se mer av USA än BARA flipperspel. :D
http://papa.org/papa16/index.php

Missförstår jag BWK om jag tycker det låter som att PAPA 16 är en svårare tävling än Pinburgh, eller är de samma sak ungefär? Är de bägge öppna för alla eller finns det något rankingkrav?

Tävlingen är i det stora hela lite skit samma då jag inte är så pass bra att jag räknar med något hejdundrande resultat, de är ju de 400 maskinerna jag vill leka med. Fast det är ju alltid roligt att försöka kvala vidare lite. ;-)


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
I PAPA-tävlingen väljer du 5-spel (av 10) att spela i ett set (entry). Du måste alltså spela konsekvent bra för att ha en chans att komma vidare. Men det finns 3 st divisioner A, B, C och det skulle inte förvåna mig om det blir en D i år också, så det finns definitivt möjlighet att vara med oavsett vilken nivå man ligger på. Spelen är knasigt svårt konfigurerade i A och B. Tänk extra hard settings, inga outlane stolpar, blixtflipprar på spel som LOTR, nypolerade osv. Så ja, PAPA är en mycket svårare tävling än Pinburgh. Även Pinburgh har flera divisioner och är öppen för alla, men det spelformatet (match-spel hela vägen) är mera socialt och lätt-tillgängligt. PAPA-tävlingen ger dock ganska mycket utrymme att strosa runt och leka med alla andra maskinerna när man behöver en pause från kvalandet.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Vi åker ett skönt gäng först till NYC en knapp vecka, innan roadtrippen till Pittsburgh & Carnegie.

Några proffs ett antal mittel players och undertecknad!

Precis som nämnt ovan, så skall det bli spännande att lira på många nya osedda/ospelade flipperspel.

samt att tävlingsaspekten blir trevligare för alla med A.B.C.D divisioner.

400 anmälda och närmare 100 på vänt!
Tydligen världens största flippertävling ever!

Häftigt! :-)
Matchstick Pinball


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Bara varit på Pinball Hall of Fame och det var helt underbart. Det var så billigt att spela också. Tror alla spel kostade 25cent (även nyare stern!). Växlade in 20dollar och hade så jag klarade mig tills jag spydde hehe
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


suburban

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Pinball Hall Of Fame var riktigt kul att besöka. Fungerande spel från ALLA tidsåldrar och otroligt trevlig och engagerad personal.
Billigt och fantastiskt roligt. Var tvungen att gå därifrån när kompisen börjat blöda näsblod och höll på att svimma.
Blir garanterat ett besök igen.


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Enda nackdelen med pinball hall of fame är ju att det är en ganska mörk lokal och de flesta spelen är LED konverterade ,tyckte det var svårt att se på vissa spel .

eller så är det jag som börjar bli gammal och ser sämre :)

Men The pinball circus var riktigt cool , två ex tillverkade ,BBB släng dig i väggen  :

http://ipdb.org/machine.cgi?id=4354
« Senast ändrad: april 06, 2013, 15:53:10 av johan_r »


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Tim Arnold var val tvungen att LEDa sina maskiner for att klara av elrakningen, har jag for mig att han sa.


Manga shower som Texas Pinball, Rocky Mountain Showdown, osv, ar varda ett besok ocksa. Valdigt trevlig blandningar av manga maskiner, tavlingar, och seminarier. Pinballz Arcade i Austin ar en hojdare ocksa.

PAPA ar pa ett satt battre att besoka da farre spel ar upptagna av tavlingen, fast pa manga andra satt och vis ar Pinburgh en battre tavling.


Dr.Holmberg

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Skoghall
Jag skrev en artikel om PHOF åt jobbet när jag var i Vegas och gifte mig 2011.
Hittas här:
http://nwt.se/mera/helg/article906963.ece


Tags: