Frispel

sedan 2001

Matar inte fram kula i WCS94. Transporterade med kulorna i...

MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Transporterade mitt WCS94 ett par mil med kulorna i och lät spelet stå i bilen över natten. Ställde in det senare på dagen och lyfte upp spelplanen i ca 2h innan jag startade det. Då resettade sig spelet och jag fick starta om det på nytt. Sen fungerade allt bra.

Vi spelade ett par spel. Några gånger när kulan åkt ner mellan flipprarna fick jag ge spelet en knuff för att den skulle registrera att kulan var tappad. När vi sedan stängde av spelet för att starta det på nytt 2h senare så resettade det sig på nytt. Jag ställde in det på freeplay och vi spelade någon kula, men sen så lockade vi en boll, men den matade inte ut någon ny. Startade om spelet och la alla 5 bollarna i bolltråget, men inget händer. Musiken spelar och det borde mata fram en boll.

Vad kan vara fel tror ni? Är ganska novis när det gäller denna typen av fel.
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
reset kan ju vara batteriproblem så enklaste felet först, sen kolla av switchen i drainhålet i mitten. kan ju vara så att ingen kula matar fram då den inte fattar då en ligger kvar där... det var ju problem där spelen innan...


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Hittade denna lösa kabeln nyss (la en lampa brevid kabeln så man lätt hittar den på bilden). Som ni ser har den även gått sönder, men det får jag ju fixa. Ska den verkligen sitta på högtalaren? Den verkar vara en storlek större och går på lite för lätt, men den kanske bara är sliten? Kabeln går ensam upp hela vägen in till backboxen. Jag har inte nyckeln till backboxen så kan inte se vart den tar vägen där, men jag gissar att någon här enkelt vet vart den ska sitta.

Det blev en liten bevikelse detta att ta med ett flipper till min "nya" familj och så händer detta första dagen. Men sånt är livet. :)

Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
Lila-gul går till spolen vid "lock", ser inte riktigt vilken färg du har på den andra sladden, kolla det så ska jag leta vidare... ;-)


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Har du köpt ett spel utan att ens tittat in i backboxen..... :-/ ???
Måste varit väldigt billigt....


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
frekla. kan vara problemet då problemet uppstod efter att en boll lockades. :) Hoppas jäkligt mycket på det! :)

ubbla, jag haft spelet stående hos mig, men jag håller på och flyttar ihop med tjejen och hennes barn. Spelet har alltid fungerat perfa, dock är det inte genomgånget så att en eller två sladdar lossnar blir jag inte förvånad över. Har dock inte med mig verktyg för att laga och nycklarna till backboxen måste ligga i min lägenhet.

Dags att gå och försöka reparera... =)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Frekla, vet du vart spolen sitter? Jag har svårt att hitta någonstanns att fästa sladden. Den lilla sladden brevid är svart och lila. Kanske är det jätelätt att räkna ut vart den ska sitta sen :)

« Senast ändrad: mars 31, 2013, 18:55:53 av MRZ999 »
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
När du lockar kulan stannar den mot en metall pinne, den lila-gula sladden är till spolen som gör att pinnen går upp & ner. Den enda lila-svarta jag hitta går till knacken inne i backboxen högst upp i vänstra hörnet. Bägge sladdarna kommer från J130 på power driver kortet... Lycka till ;-)


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
Inte helt lätt att se något på bilden, känns nästan som dom har "ramlat" ner från backboxen, kolla om dom har släppt från J130.


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
frekla, om du klickar på den första bilden så ser du att det är en kontakt på sladden. En sådan som man sätter på kontakterna på högtalaren. Jag undrar om den inte ska sitta där ändå. Jag har för mig det brukar sitta tre sladddar på högtalaren, men har inget spel här att kolla med. :( Jag tror inte den ramlat ner från backboxen för sladden är såpass lång att jag kan nå ungeför till halva spelplanen när undersidan är lyft som på sista bilden.

mvh
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


frekla

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 434
    • Visa profil
  • Stad: SÄVSJÖ
På högtalaren sitter det två sladdar en svart, en svart-gul.
Jag har tittat på mitt spel och i kopplingsschemat. Dina lösa kablar kommer fråj J130. Det är ganska långt upp till knacken i backboxen, så lura dig inte att sladden känns lång.
Att det sitter en kabelsko på den andra är inget konstigt, jag har sett mängder med försök att laga spel på... Öppna backboxen istället så ser du vad jag menar.
;-)


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
okey, då ska jag göra så. Men jag kommer inte tillbaka hit på nästan en vecka. Men jag är nyfiken fram tills dess. Synd att ungarna har sportlov och inte kan spela flipper, men de får vänta. =)

Tack för hjälpen! Jättesnällt att du kunde titta upp detta åt mig! :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Meckade upp låset till backboxen... =p

Visade sig att den sladden jag hittade lös inte var inkopplad. Det måste väl vara en säkring som gått. Verkar inte som alla är hela, men jag är ingen expert på att se sådant och jag vet inte hur man skulle kolla detta.

Funderar på att ringa in en flippermontör i närheten av Trollhättan. Vi bor vid ICA Jätten. Hade känns tryggt ifall någon kunnig tog en titt på spelet. Men jag får väl ta och byta några säkringar först. Har ett par liggandes hemma. :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
men.. börja med säkringarna, om du inte kan avgöra med ögat om den är hel eller inte kan du piptesta med en multimeter.

vore ju surt att plocka dit en mekaniker för dyra pengar om det bara är en säkring för några kronor som är trasig..


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
sven666 yep, jag gör så. Har säkringar av alla slag liggande så om det skulle vara det så har jag så jag kan byta ut alla om det skulle vara så... =)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Tags: spole  power