Frispel

sedan 2001

Switchar "försvinner" & annat jävulskap..

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
God afton!
Fick nyss problem med mitt Johnny Mnemonic.
Jag har sedan jag köpt det haft en felkod att "slam tilt switch is stuck closed".
Läste lite och fick som tips att kolla samtliga kontakter i backboxen, då någon kunde vara glapp/lös. Ingen skillnad, TRODDE JAG!
Helt plötsligt är spelet kontigt..
Under spel när bollen skall skjutas upp i handsken, händer det ingenting. Bollen bara ligger kvar där nere, redo för att skjutas upp..
Efter en stund börjar spelet leta efter bollen, men inte just där.
Jag har kollat sensorn där nere, den funkar.
Har testat att via testmenyn skjuta upp kulan, det funkar.
Har kört ett test på handsken, den funkar.
Samtidigt märkte jag även att spelets switchar verkar ligga efter.
När jag i menyn önskar testa så att spelet reagerar på switchar som jag manuellt triggar, händer det plötsligt inte mycket alls (på vissa),detta på switchar som jag precis nyss testade med ok resultat!?

När jag öppnar myntluckan, säger den inte längre ifrån. Och om den gör det, så är det mitt i något annat, och inte när jag väl öppnade den!?
Jag vill förtydliga att jag endast försiktigt kände så att kontakterna på korten i backboxen satt fast.
Använde inget våld eller onödig kraft.
Säkringarna ser alla hela ut också..
Finner inga som helst kabelbrott, bara två kontakter som inte sitter ihop, men det har de inte gjort sen jag köpte spelet..
Hade i samband med kontakttesterna även upp spelplanen för att justera flipprarna, som jag gjort flera ggr förut utan såna här konsekvenser..
Låter jag okunnig, så är detta mitt första flipper, som fram tills idag har funkat sen jag köpte det för sju dagar sen... :(
« Senast ändrad: februari 28, 2013, 23:50:58 av padre054 »


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Vill även tillägga att strömsladden var utdragen när jag undersökte kontakterna, och när jag justerade flipprarna.

Ang slam tilt switchen, den fungerar som den ska, och är inte låst som testet säger. Nu är dock den switchen en av de som plötsligt inte reagerar..


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
För att börja med att reda ut problemet med felkoden "Slam tilt stuck closed", kan du demontera alla kontakter i underkant på CPU-kortet. Starta spelet igen. Kör en "test report" genom att trycka enter vid uppstart. Har du fortfarande felmeddelandet "Slam tilt stuck closed", så ligger felet på CPU-kortet, inte på spelplanen, och troligen är det krets U20, eller möjligen någon av U18-U19 som är trasig. Ifall du noterar ner vilka switchar det är problem med, kan man antagligen lista ut vilken krets det är som spökar. U20 är med och påverkar alla kolumner i switchmatrisen, medan U18 påverkar switchrad 1-4 och U19 rad 5-8.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Tack för svar CKR.
När jag drog ur samtliga och startade, stod det bara att jag skulle kolla säkringar f114 och f115
Jag kunde inte bläddra eller ens gå förbi det meddelandet med knapparna på luckan.
Jag satt tillbaka samtliga kontakter, och gick över varje stift för att kolla så de var raka och fina. När jag nu med stängda ögon satte på spelet, fungerar allt tillfredsställande igen!?
Denna gången hade jag ej upp spelplanen, utan pillade ju endast i backboxen, vilket ju lär innebära glapp i någon av de undre kontakterna på cpu-kortet, eller hur
Som jag skrev tidigare, har ju myntluckan agerat konstigt. (Servicelucka kanske är en mer korrekt term?) Den har ju enligt spelet varit öppen när den eg varit stängd.
Vilken av kontakterna som jag drog ur och nu satt i igen har med den switchen att göra? Känns som jag borde kolla där först?.

Ang slam tilt igen nu då. Eftersom jag inte kom förbi meddelandet om säkringarna, kunde jag ju inte fortsätta den felsökningen

Mvh
Christoffer


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Vart flera svar här, då min webbläsare hängde sig.. ;)
« Senast ändrad: mars 01, 2013, 09:25:20 av padre054 »


padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
« Senast ändrad: mars 01, 2013, 09:23:59 av padre054 »


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Du behöver nog lossa J206, J207, J208, J209 och J212.
Den breda J205 längst ned till vänster borde du kunna låta sitta i, den är till de dedikerade switcharna.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Läste lite noggrannare nu. Fungerar det tillfredsställande efter det att du demonterat och monterat kontakter, så kanske lite kontaktspray på kontakterna kan vara lösningen.

För att du skall få en känsla av vilka kontakter som styr vilka switchar, skulle jag rekommendera att du köper dig en WPC Schematic manual. Den brukar finnas på Ebay.de eller lägg in en köpes-annons här. Den finns att ladda ner som pdf, men det brukar vara rätt svårt att läsa de tunna strecken och de små texterna på dessa pdf-versioner.
Men vill du snåla kan du googla på "WPC Schematic manual pdf" så får du en del träffar.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda

padre054

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
  • Stad: Karlstad
Tack för alla svar! Gillar verkligen SFS, då man faktiskt får svar, och inte sedvanligt "forumjagvetbästhugg"
Ja, nu funkar ALLT ok, så det måste vara glapp helt enkelt. Jag skall sätta mig in i vilken kontakt som går till problemområdet, och sedan se över kabel för kabel.
En schematic manual lät som god kvälls- och toalektyr det! :?


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har en lång felsökningstråd med massa tipps på lösningar, läs den när kan du hitta matnyttig info. Slutade med att vi hittade en dålig lödning på cpu kortet. Spelet funkade ibland och ibland inte.

Lycka till //O