Frispel

sedan 2001

Frakt... att tänka på

ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Opponera att du köper spel och ska frakta detta så som privatperson så förlorar du momsen då denna inte betalas ut vid skada eller förlust av spelet......
Så se till att för att få ut motsvarande summa som du ska vara berättigad till se till att få ett kvitto på motsvarande spel/reservdelar plus moms som du lämnar in.
( dom vill ha kostnade exl. moms)Samt att tilläggsförsäkring är tecknad.
Spelar ingen roll om dom har kört trucken rakt igenom spelet eller rappat bort det på vägen. I värsta fall så kan dom luta sig emot att dom betalar ut max 150:- / kg gods om du inte tecknat försäkring ( att tänka på vid dyrare spel än typ 18000:-
Detta ska enligt DHL vara samma för alla fraktbolag..???
Jag tappade inte så mycket pengar men sura pengar ändå.
Säkraste sättet är nog att se till att säljaren står för frakt och att du betalar för ett spel när det kommer fram... är det då skadat eller inte kommer fram så behöver man själv iallafall inte ta all det jobbet....
« Senast ändrad: februari 14, 2013, 13:29:10 av ubbla »


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
skickar dhl/schenker/etc ens med service "postförskott" till privatpersoner som inte har kund-nr hos dom?

jag har för mig att dom bara betalade 75:-/kg med sin standard försäkring dessutom? (kan ha varit TNT dock)


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Dhl skickar inte pall privat utan tog det genom en polare...därav tappade jag som slutkund momsen automatiskt
« Senast ändrad: februari 16, 2013, 01:02:37 av ubbla »


Snuggles

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag kidnappar denna tråden, ny användare som jag är.

Jag har börjat kolla på att införskaffa ett flipper och har några praktiska funderingar kring själva frakten av det sen när/om jag hittar ett.
Ungefär vad kostar det att frakta? Jag har kollat DHL's lista av pallfrakt men jag har uppenbarligen drabbats av blindhet för det jag ser är massa tillvals- och tilläggskostnader men jag får ingen helhetsbild av vad det kostar totalt.
Sen undrar jag om någon har erfarenheter om vad som är en bra fraktfirma för flipper och om de hjälper till att leverera pallen ändå fram till lägenheten (jag har en bra stor hiss och inga gigantiska trösklar) det får såklart kosta extra men jag vill veta vad som är rimligt.

Nu ska jag bara försöka få tag på någon som vill sälja rätt flipper också :)


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Som privatperson så tror jag inte att det går att skicka pall, däremot med schenker, de har en uträkningssida för privatpersoner. https://skickaenkelt.dbschenker.com/skicka/


Snuggles

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tack för ett väldigt snabbt och bra svar :)


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
DHL/Schenker tar rena ockerpriser. Varifrån hade du tänkt köpa (världsdel, land)?


Snuggles

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag tänkte väl främst försöka hitta något i Sverige. Men jag har ingen bil så det känns som att jag får gilla läget med deras priser om du inte har förslag på någon billigare.


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Aha, jag trodde det skulle långväga ifrån. Att frakta större saker i Sverige som privatperson är inte lätt såvida inte någon av parterna har tillgång till ett företag. Så ett tips är att kolla med vänner och bekanta om de kan hjälpa dig med den delen.

Jag har (genom ett företag) använt diverse vanliga transportfirmor (lastbil) så kolla på t ex Eniro och hör direkt med dem. Jag betalade 1500 för att få ett arkadspel från Stockholm till Götet (för 2 år sedan).

Viss form av emballage är tillrådligt då de flesta chaffisar verkar ha en bakgrund inom deathmatch rugby eller kanadensisk hockey så sätt spelet på en pall och svep åtminstone lite kartong runt.
« Senast ändrad: juni 27, 2013, 13:45:47 av cho »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hyr en skåpbil
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


HasseC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
  • Stad: Nyköping
Precis. Jag har flera bilar men ingen som klarar flipper. Brukar hyra skåp eller minibuss när det är dags att köpa spel. Du kommer nog totalt undan lite billigare än DHL och får dessutom se Sverige och garanterat träffa trevligt folk.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
jag ska själv försöka få hem ett stort jäkla arkadspel som jag har stående i kalifornien. Så tips på billiga internationella  lastpall-transporter emottas.
flygfrakt av ett liknande spel från östkusten skulle kosta 16000:-.
Men jag tnkte mig mark/sjötransport från kalifornien till Stockholm. Jag får några prisförslag nån gång nästa vecka från ett par speditörer, men jag tar gärna emot tips ändå.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Äldre
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: