Frispel

sedan 2001

BioShock flipper - hjälp med regler m.m

rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det börjar dra ihop sig att programmera reglerna till mitt hemmagjorda BioShock-flipper. (Är inte helt klar med hårdvaran ännu dock)
Då jag inte äger något flipperspel själv har jag lite svårt att referera till andra regelverk, ställer jag därmed en öppen fråga -

Finns det några regelrävar som kan tänka sig att ställa upp att kontrollera regler, hjälpa till att komma på nya m.m? Planen är att ha ett djupt regelverk och är mer baserat på tekniskt spel ( "sharpshooting" ) än ett snabbt flöde.

En av anledningarna till att jag vill ha hjälp med reglerna är att det ska kännas och fungera precis som ett kommersiellt flipper, därav måste timers, regelverk m.m ha en autentisk känsla och vara "industristandard". (Naturligtvis gör det även att spelet blir roligare för mig själv att spela då jag inte skrivit alla regler själv och därmed vet 100% vad som ska göras osv... )

Någon som känner sig träffad och har tid över? :)
Skicka gärna ett mail eller skriv i forumet så ordnar vi det!

P.s
Om man har erfarenhet av spelserien BioShock så är det ett plus, men inget krav. Skott-översikt och bilder fås givetvis vid intresse, och om man bor i Göteborgsområdet finns det möjlighet att svänga förbi och kika på det/testa regler direkt etc.
« Senast ändrad: december 27, 2012, 14:56:20 av rasmadrak »
Robert Bjärmyr


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
är ingen expert men jag bor i gbg, svänger gärna förbi nångång och hjälper till att spåna :)


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tackar, tackar. :)
 
Håller fortfarande på att rigga klart lamporna m.m, men har gjort ett första utkast på regelverket. Tänkte styra upp formateringen och renskriva lite (brainstorming gör underverk för läsbarheten) innan jag publicerar reglerna i någon form.

Eventuellt publicerar jag dem här på forumet för synpunkter. :)
Robert Bjärmyr


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
om du kan så är du välkommen att komma hem till mig och testa star wars förresten, ska nog dra ihop ett gäng och lira arkad/flipper på lördag, skicka ett mail vid intresse :)


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
All right, här kommer första utkastet av regelverket.
Går inte igenom 100% i detalj vad som händer (lite hemligt måste finnas!) men grundtanken.

http://dl.dropbox.com/u/16857922/BioShock%20-%20Rulesheet.xls

Spontant reagerar jag på ett par saker:
* Lite för många "Spell .... to start". Kan detta förändras eller är det ok? Det ger ju en känsla av achievement när man tänder bokstäver iofs.
* Hur många multibollar är lagom? Spelas multiball-kortet ut lite för ofta?
« Senast ändrad: januari 08, 2013, 21:37:27 av rasmadrak »
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Och en överblick på spelplanen:
http://dl.dropbox.com/u/16857922/BioShock%20-%20tableview.jpg

Det som inte syns är den övre nivån som innehåller ett drophole (RAPTURE) och tre outlanes (EVE HYPO, CLOCK ADVANCE/NEW YEARS EVE, LOCATIONS).
« Senast ändrad: januari 10, 2013, 02:46:31 av rasmadrak »
Robert Bjärmyr


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
100 post-views later... ingen som vågat sig på att läsa igenom reglerna? :D
Robert Bjärmyr


Sleipner

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Vimmerby
Jag gillar Charge=flipprarna sätts ur spel i 3sekunder!
Innovativt! Man kan bli kallsvettig för mindre under spel...


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tackar! :)

Tänkte försöka gör flipperspelandet lite mer interaktivt och föränderligt under spelets gång, varav nedstängningen av flipprarna är en del av kakan.
Har fler sådana överraskningar planerade, hehe. Framförallt har jag planerat att ha liknande boss-fighter (a´la Kraken i PotC) under vissa modes.

Har ett par mode som jag skulle uppskatta hjälp med att fläska ut:

UGLY UGLY UGLY (MULTIBALL) -
Man slåss mot en galen doktor. Känns som man borde kunna göra hur mycket som helst mer än bara en enkel multiball... men det står still. :S
Hittills:
Locks ball when lit. When 3 balls are locked, "UGLY UGLY UGLY" starts.   MASK-lanes are 5x. Left ramp is jackpot and plays a Steinman quote.


RAPTURE -
Rapture är staden allt utspelas i, en undervattensvärld. Här tänkte jag kombinera rent visuellt på displayen samt ljudmässigt hur väggarna i staden ger vika osv. Men vad ska man göra mer...?
Hittills:
Spell R-A-P-T-U-R-E to start.
During the mode walls/windows are constantly breaking and things are flooding. Shoot the flashing targets to avoid drowning. Failure to do so ends the mode.


NEW YEARS EVE (MULTIBALL) -
Tidpunkten då hela storyn vänder från glad idyll till total anarki. Känns som att det borde bli ett STORT mode, men just nu är det lite "meh" över eventet.
Hittills:
Shoot the upperlevel center-lane to ADVANCE CLOCK. When the clock strikes midnight NEW YEARS EVE starts. Each clock advancement plays a
sentence in Ryans new year's eve speech. Bumpers kills splicers. Upperlevel centerlane = super jackpot.
Each 10 splicer kills adds a level of chaos degree to the new years eve, where more than 100 kills becomes ”NEW YEAR RATING: CATASTROPHIC!”. During catastrophic fast-scoring is enabled and all targets are 15 000.



Tacksam för er entusiasm! :)
« Senast ändrad: januari 10, 2013, 19:42:43 av rasmadrak »
Robert Bjärmyr


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag är ingen regelkung men det här låter för roligt för att inte ge någon input till....

Galen doktor, han måste väl kunna aktivera flipprarna efter eget godtycke lite då och då under multiballen, iaf tills ett visst antal bollar har drainat. Kanske blir det för mycket slump för rena tävlingsspelare?

Rapture, borde man inte kunna få schyssta ljudeffekter genom att köra bumprar i något vettigt mönster.

New years eve, kanske kan man ändra GI belysningen så att spelfältet blir klart mörkare? Infraljud genom högtalaren borde väll också ge lite bad feeling?


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det kommer helt klart vara möjligt, varje lampa styrs individuellt. :)
Klurar mest på vad själva mode'n ska gå ut på...? Det visuella brukar lösa sig själv, men en nedtoning av spelplan i början på New Years Eve är givet! :)

Å andra sidan.. det är ju ett flipperspel. Det går ju inte att variera hur mycket som helst och i slutändan är det ju ändå en switch som ska aktiveras någonstans för att man ska komma vidare. :D
Robert Bjärmyr


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Ser ut som du har mycket plats på spelplanen för att slänge in mer saker. Att slänga in fler saker på spelplanen gör ju att du kan skapa snyggare effekter. Tex när multiballen startar på No Fear så blinkar alla lampor lampor på spelplanen efter ett visst mönster. Sådant tycker jag är viktigt att tänka på. :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hur menar du nu? :)

I området mellan vänster ramp och bumprarna kommer det stå en stor animerad figur så där är det stopp. Har funderingar på att stoppa i en magnet i gubben också, men är osäker ifall man kan göra den tillräckligt kraftfull och så liten som jag vill ha den.

Den enda lediga ytan är i princip mitt på spelplanen, om man skulle ha någon form av TDK kran som svänger ut från sidan av spelet osv.
I övrigt så är alla vinklar och vrår täckta. :)

Edit:
Har även en byggarblogg ifall någon inte kikat på den: http://poormanspinball.blogspot.com
« Senast ändrad: januari 14, 2013, 14:04:49 av rasmadrak »
Robert Bjärmyr


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag trodde du hade plats över eftersom det ser så stilrent ut. De flesta spel är ju väldigt plottriga med detaljer överallt på spelplanen. Men jag visste inte om figuren. Ser riktigt nice ut iaf!
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Hej, jag tycker ditt projekt är super-coolt!

Tycker att bonusen och är väldigt låg på många spel. Gillar spel där man kan bygga upp en bra bonus och glädjas åt den lilla tröst den ger när kulan rinner. Spel där man en normal omgång ger 50-100 millar och en bonus på en bra kula ger 350k står inte i proportion. Då kunde bonusen lika gärna varit bortplockad.

En annan sak jag också irriterat mig på lite grand är spinners och bumpers som ger väldigt låga poäng i förhållande till spelet i övrigt. Att få 10000p för en spinner när en skill shot ger 5M är också oproportionerligt.

Jag har bara som hastigast kollat på ditt rule-sheet och det ser häftigt ut redan nu. Djupa regler är kul men tycker tyvärr att för många spel har en eller två vägar att få riktigt mycket poäng på och när man upptäckt dem så spelar man i princip bara de vägarna. Återigen balans mellan olika sätt att bygga bra poäng är nog den största utmaningen du står inför.

Lycka till! Följer din blogg oregelbundet men ändock och är imponerad av det du åstadkommit.

mvh R


Tags: