Frispel

sedan 2001

SO, SM, EPC 2013 (och IFPA 2017?)

Pal · 47 · 12045

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Personligen så tycker jag att det är jävligt onödigt att smaska på med tre stora tävlingar under ett och samma år, och 2008 tackade flippergubben för sig då det gällde stora flippertävlingar.

Personligen så vill jag kunna jobba i lugn och ro, och jag har annat att höra med min fritid än att bara stå och jobba med spel.

Om du nu nödvändigt ska forcera fram tre stora tävlingar, så kommer jag nog bara koncentrera mig på SM. Hur de andra tre dörrarna kommer att göra, kan bara de svara på. Jag vet bara själv, efter SM 2008, hur totalt ointresserad jag var att jobba med någon mer stor tävling.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
1) Fina nyheter!

2) Nästa år är det sex år sen senaste EPC i Sverige. Ganska lagom för en ny tur.

3) Ser inget stort behov av att EPC ska vara jättestort gällande deltagarantal...

4) ...eftersom spel är en begränsande faktor.

5) Pengar från anmälningsavgifterna kan förhoppningsvis i huvudsak läggas på att betala spelleverantörerna och speltransport (ca 1000kr per spel om man räknar med 3-4 spelare per spel och ett nettoöverskott per spelare på ca 250-350kr). Kanske kan hjälpa till att få ihop 50+ spel (dvs 150-200 spelare?)

Ergo, min känsla är:
Go for it, men håll tävlingsstorleken på rimlig nivå
« Senast ändrad: december 27, 2012, 00:04:23 av LDK »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
DAH: Jag har redan förstått vad du tycker om saken, och jag begär inte att du ska hjälpa till.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: Jag har inte räknat ören än, men det goda med det onda är ju att LI ger oss lite större budgetflexibilitet.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Palle, jag hjälper till, men bara med SM.
Anledningen att det bara blir SM är att SO och EPC lär ligga nästgårds tidsmässigt, och är man med på den ena så lär det även bli den andra, och som jag sagt tidigare, jag har noll intresse att jobba på tre stora tävlingar samma år.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Hej!

Borde egentligen gått och lagt mig för länge sedan, men för några dagar sedan var vi några som förberedde Super Classic Pinball Open och vi diskuterade då den här tråden. Vi kom fram till följande:

- För det första tycker vi det är oerhört roligt att Stockholm vill återuppliva SO och även ta på sig fler arrangemang!

- Om tre arrangemang under 2013 dock upplevs som för mycket så tycker vi, att en koll bör göras med Borås, ifall Borås vill ta på sig SM 2013. Jag kollade detta med INK i fredags och han ställde sig initialt inte avvisande. Synergieffekterna för BPO 2013 och ett ev. SM 2013 är ju uppenbara. Sedan kan ju Stockholm redan nu ta på sig SM 2014 + SO 2014?

Hur låter det?
« Senast ändrad: december 30, 2012, 03:22:46 av matsholmquist »


RobertH

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: Höllviken

JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Mitt förslag: Börja med SO som uppvärmning, kör EPC i mitten och SM så sent som möjligt. Folk i europa vill gärna ha ett datum på EPC så snart som möjligt. Vad gäller EPC se till at det inte krockar med Pinburgh, IFPA eller PAPA.
Född med tur.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror ju som sagt inte att det är realistiskt alls att satsa på tre tävlingar i Stockholm.
Främst pga spelbrist, men förstås även att det är svårt få personer att funktionära (jo, det är ett verb bestämmer jag!) i tre tunga tävlingar. Jag vet att jag inte kommer att orka det och säkert många andra likaså.

Men ska man rangordna är det ju viktigast att ett EM arras 2013. Inte viktigt att det blir just i Stockholm, eller ens i Sverige, men viktigt för alla flipprare i Europa att det blir av.
Sedan SM, och sist SO som är minst viktigt.
« Senast ändrad: februari 13, 2013, 09:22:45 av MCR »


WIZ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
  • Stad: Köbenhavn

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Danne: Jag har redan förklarat att jag inte förväntar mig att du jobbar på tre tävlingar. En av dem duger utmärkt.

Planen är som sagt att inte lägga alla ägg i samma korg, utan att sprida ut bördan. Joes förslag på SO först, EPC i mitten och SM på slutet tycker jag låter bra, och krockar ska naturligtvis undvikas.

Fördelen med en combo är att det minskar jobbet med spelen och annan logistik rejält. Nackdelen är att man behöver funktionärer (och spelare) två helger i rad.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vi är nyfikna. När kan ett everuellt offentligörande av datumen komma på tal?
Född med tur.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu! Jag fick precis ett slutgiltigt besked från Heron på följande datum:

Stockholm Open helgen 14-16 juni.

EPC helgen 13-15 september.

SM helgen 8-10 november.

Huruvida vi kommer att utnyttja även fredagen till spel eller inte återstår att se, men nu har vi iaf tre helger.

De förhandsbesked jag har fått från diverse spelägare är hittills ganska vaga, men det ser ut att räcka till, så vi kommer att få ihop spel så det räcker. Tanken är att köra mest spel från Stockholm på SO, mest spel från västkusten på EPC och mest spel från Sydkusten på SM (eller tvärtom).


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Underbart, kul att du dessutom planerar att köra spel kors och tvärs genom landet
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Progg

  • Donator Guld
  • Full Member
  • *****
    • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Tags: