Frispel

sedan 2001

Spelhallar i Göteborg

mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Jag tycker mer synd om liraren som sparkade benet av sej på svetthålan. Skulle kicka till myntluckan men sparkade av sig smalbenet genom att träffa undersidan/kanten...
Troligtvis ingen karatestjärna.
Eller när Horst kommer ut på utsidan för att ge oss en omgång och har näven full med flipperkulor...
Troligtvis hade vi väl gjort oss förtjänta av en omgång dock.
Tror vi hämnades genom att hälla cuba cola i hans Astro Blaster så skärmen slocknade:).

mate07
mate07


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Såna illbattingar ni var mate!
Astroblaster var ju ett roligt spel... på den tiden iaf.

Btw så finns det folk även i modern tid som skadar sig på flipperspel, härom året var det en gnubbe som spräckte knäskålen när han knäade ett spel i Borås. Vassa små rackare till hörn runt mynthålen :-O

cho: Intressant om LP där, dock verkar hans stor gärning i livet inte ha varit att göra sig känd främst som duktig arkadspelare. Jag googlade på honom men det dyker bara upp en massa sidor om LPMud och LPC.

Men på tal om spelarprofiler från den tiden. Gbg's förmodligen vassaste arcadspelare måste väl ändå varit "BIP". De spel han tog sig an var han ju oslagbar på, i varje fall till en början. Exempelvis kunde han tämligen omedelbart spela valfritt länge på både Gauntlet I och II för två spänn. Han hade även löjligt höga scorer på t ex Tetris och Klax... mm
Har för mig han arbetade nån säsong som spelvakt/fixare i spelhuset på Liseberg oxå. Nån annan som minns honom?

Mats H: Angående biljardpalatset menar jag detta:
Biljardpalatset


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
@mate07; Jo, det var svettiskillen jag syftade på. Hade för att det var på LV men mindes fel.

Jodå, BIPpen kommer man ihåg. Minns inte vad han hette på riktigt, men de flesta dårarna gick under sin tag på den tiden. Jämrans trevlig kille för övrigt till skillnad från Sven (ELO) som alltid häcklade alla i allmänhet och BIPpen i synnerhet. Göteborgs största mytoman på den tiden för övrigt.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Jag trodde du menade när en kille lyckats få en kula att ge poäng hela tiden. Låg väl vid en switch så killen fick hur mycket poäng som helst. Till slut ledsnade Horst och gick ut ur sitt bås, fotade till spelet så det flyttade sej en halv meter och stendog. Sen gick han lugnt tillbaks till sitt bås och forsatte läsa...


mate07
mate07


c_olsson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, Horst minns man. Man var alltid lite småskraj när man skulle växla pengar i hans lucka.

Vad hette den lille killen som hade macflipper eller vad stället vid NK hette?

LPmud vad något som vi spelade mycket när jag gick på chalmers under andra halvan av 80-talet.

När det gäller arkadhallarna så får man inte glömma de små. Vid svingeln fanns det en liten med ca 4 spel som jag spelade en hel del på.

Under en period så hade gatuköket vid delsjövägen en hel del spel placerade i deras då relativt nyligen ombyggda del under tak.

När jag var riktigt liten så spelade jag på de tre spel som fanns på BP munkebäck som nu är Statoil. Ett tag fanns det en eller två på OK motorhotell som nu är apple hotell. Men de hade annars mest enarmade banditer där.

I Kålltorp fanns det en pizzeria som hade väl två flipper av relativt modernt snitt. Pizzerian finns kvar idag och utrymmet som flipprena stod på utgörs av några  bord. På den tiden var det mer takeaway på pizzeriorna än idag.

Det fanns ytterligare ett större ställe som inte är nämnt i tråden men jag minns inte exakt var det låg.


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
"Lille" killen på McFlipper!? F-n, under den period som jag spelade där så stod det en kille på 2 meter i vakten. Han hette Josef och var stans mest ökände vakt under en period. Han bankande både det ena och det andra ur folk som inte skötte sig - bokstavligt talat. En snubbe slog till riktigt hårt på flipperglaset, det blev lite tjafs och *PANG* så låg det två framtänder på golvet.

Dock hade han konstigt nog enorm respekt för oss som tillhörde speleliten. Flera gånger fick jag honom att ta över långdragna spel på arkadmaskiner medan jag gick och käkade för att sedan komma tillbaka och fortsätta på samma spel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Ja, those were indeed the days.

Fixa din arkad-flippertävling omgående, CHO!


c_olsson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, vakten Josef hörde jag talas mycket om. Var mer eller mindre en idol till en polare.. Men jag minns inte att han brukade sköta McFlipper men det var nog på de tider snälla gossar låg hemma och sov..

Den lille killen var i varje fall där på mer normala tider dvs eftermiddagar och tidiga kvällar.

Nånstans på Mölndalsvägen/Göteborgsvägen ungefär i höjd med Maxi fanns det också ett ställe som hade en hel del flipper. Någon som minns det stället?


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Kul att se att den här tråden vaknat till liv igen. Som jag skrev tidigare, så tycker jag det är så fascinerande, att något som för "bara" 30 år sedan var så populärt, nu är så bortglömt eller så historiskt marginaliserat. Tror ni det skulle finnas intresse hos exempelvis Göteborgs-Posten för att skriva om ämnet?


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Skulle nog kunna bli en sida i en helgbilaga om det går att uppbringa några roliga anekdoter och ett knippe trevliga foton från förr. Jag tog själv aldrig några kort på ett enda av alla ställen som fanns men det kanske någon annan gjorde?


JockeBergman

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
  • Stad: PIXBO
"Tror vi hämnades genom att hälla cuba cola i hans Astro Blaster så skärmen slocknade"

HHAAAAAAA HAAAAAAAAAAAAA HAAAAAAAAA HAAAAAAAAAA!!!!!

Det var det roligaste jag hört på många år :) Vilka gubbar :)


c_olsson

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag undrar om inte bilden på spelhålan i Haga kan vara taget från den spelhåla som fanns vid järntorget i det hus som ligger mellan burger king och nya allen. Det kvarteret hör till Haga så vitt jag vet.

Jag minns att det fanns en del flipper där på 70-talet men att verksamheten gick mot  arkadspel fram tills hallen försvann omkring 1980 tror jag.


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
På järntorget fanns åtminstone 3 hamburger/kebabställen med arkad och flipper. Ett där Dubliners? huserar idag, hade 3-4 maskiner längst in. Ett av LPs favoritställen..
30 m in på Haga Östergata fanns ett ställe med ett par maskiner mest arkad.
Mitt emot biografen Draken låg Clown? hamburegerställe med ett par flipper.
Kommer även ihåg ett hamburgerställe mitt på Avenyn 1980? Hade väl ett gang flipper bla Space Invaders. Låg under dåvarande postkontoret??
Sedan lite off topic. Horst lever och mår bra, ser I princip ut som 1980 fast gråhårig. Ansvarar för en del av Radiomuseet på Lindholmen som pensionär.
Har dock inte berättat för honom hur hans Astro Blaster dog...


mate07
mate07


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Kanske kunde gå att ordna en föreläsningskväll, "Anekdoter från en spelhall på åttiotalet".
Play a real game, play pinball


Tags: