Frispel

sedan 2001

Spelhallar i Göteborg

matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Det måste vara KOM närlivs(?) eller liknande ni menar uppe på eklandagatan.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Så hette butiken. Därifrån har man släpat hem ett gäng orange-vita påsar. Vill jag minnas?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Skall till helgen iväg till Universitetsbiblioteket i ett annat ärende och skall då be att få titta på telefonkataloger från 70-talet. Där kan man i Gula Sidorna slå på ord som flipperspel, biljard, spelhallar mm.
Återkommer med vad jag hittat.

EDIT: Såg på UB:s hemsida att de har stängt tom 130101. Det blir med andra ord först på onsdag jag kan åka dit. Återkommer då i stället.
« Senast ändrad: december 30, 2012, 14:21:17 av matsholmquist »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mkt rolig (intressant) tråd, tack!

År 1981 cirka:

Ovanför Jaegerdorfsplatsen låg en ren spelhall med många flipperspel och bingospel som drevs av en blond vamp och hennes son (som hjälpte till). Hon hade då en ganska ny röd Mercedes 450 SL (cabriolet) vilket var en dröm för många unga bilintresserade då på den tiden.

I Nordstan...
Minns ej vad den hette, men på våning 2 låg en stor spelhall.

Kompassen...
Bredvid 'Mac Sweden' låg också en spelhall, men mest eller enbart arkadspel.

Kanske jag upprepat ngt som redan var skrivet.

Roligast hade nog min bäste vän 'Levan' och jag på köpcentrum FOCUS brevid Liseberg där vi med en bambagaffel borrat ett litet hål i Wide-flipperspelet SCORPION, så vi kunde sticka in en tunn ståltråd och peta på 5000 Point OutLane Bonus och på det viset få frispel hela fredag-kvällen och med några folköl var lyckan fullständig :-)

Detta var runt 1981-1982.

Ja ojojoj, man var glad för sådant då...

MÄRKLIGT!

År 1989 när jag arbetat några år, så ville jag köpa mitt favoritspel, nämligen SCORPION och jag ringde då runt och letade efter ett sådant. Hamnade hos ADONBOLAGEN som då låg på Vegagatan. En synnerligen tyken mops tog emot mig på verkstaden och begärde i mitt tycke oskäliga 5000 kr + moms för ett inbrottskadat SCORPION som ej var speldugligt, smutsigt och i allmänt dåligt skick. Men jag köpte det. Väl hemkommen med spelet, så blev jag plötsligt alldeles chockad, då jag såg att det var spelet jag & Levan en gång borrat i vår ungdom, vilket jag med säkerhet visste p.g.a. av den skadan vi orsakat även på den inre Inlane som gjorde att kulan ibland fastande där.

Jag renoverade spelet 1989 och sedan hamnade det lagrat i min farfars garage och stod det där tills SM i Gbg år 2007/2008 ??? och 2008/2009 ??? kommer ej ihåg. Med ORIGINAL vita gummiband från 1989 - - - de ni !!!

Spelet står fortfarande i numera mitt garage... 23 år senare efter inköp. Är det kanske rekord på att behålla ett spel länge?

Avslutningsvis: Önskar alla trevliga flippermänniskor ett Gott år 2013.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


STP

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
  • Mail to: flippercenter@gmail.com
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Kommer ihåg en gång när jag och kompisen  var och spelade i Las Vegas lokalen på södra vägen, måste ha varit tidigt 80-tal, när högerflippern reggade poäng på ett spel alldeles utanför "Horst" kontorsbås. Dörren kastades plötsligt upp och ut kommer Horst med vild blick och sparkar till spelet så att det flyttar sig en halvmeter och dör.Han går därefter in och sätter sig i sitt bås utan att ett ord yttrats. Antar att han blev vansinnig på ljudet från flipprarna som reggade poäng. :)

För övrigt så hade jag i min ägo tills i våras ett Dolly Parton i över 23 år som jag köpte av Bernes flipperautomater i början på 1989. Byttes bort mot ett Indiana.

Gott nytt år!
Player #:   14370
Mail to: flippercenter@gmail.com
Hemsida: www.flippercenter.se
Facebook: Westcoast Pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Tyvärr Cocs, mitt andra flipperspel, OXO (som är mitt första exemplar av sex stycken OXO) som jag köpte från Knutsson-bolagen på Kungstensgatan här i Hufvudsaden 1978, äger jag fortfarande 34 år senare.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
DAH

Där så fick du ett rejält övertag som sannolikt är mkt svårslaget, hehe :-)

Mitt numera sålda 1960-tals Nishijin Pachinko köpte jag ca 1979, så det hade jag ju väldigt länge, men det räknas väl inte hit :-(

Ungefär så här såg det ut, LÄNK:
http://www.flickr.com/photos/59179035@N00/126792418/in/photostream/

ETT ANNAT:
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Fanns ett riktigt ruskigt ställe på Smycketorget i frölunda en period, låg i någonslags förråd/skyddsrum under ica affären. Bäckmörkt och utan fönster, även det ett avskräckande exempel för den som ville skapa moralpanik, även jag som kanske var i tio tolvårsåldern insåg att det inte var helt ärliga saker som bytte ägare där. Enda spel jag minns var Black hole som var det mest eftertraktade så jag antar att det var relativt nytt då, men det stod nog uppskattningsvis sju, åtta spel där.
Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Cocs, Johan har ett exakt likadant pachinko på LD, och SVT:s rekvisita-lager har ytterligare två stycken. Den Pachinkon är klart roligare än de moderna. :-)

Rättelse, johans och SVT:s Pachinko maskiner ser lite annorlunda ut i mitten av spelplanen. För övrigt så ser de likadana ut.
« Senast ändrad: december 29, 2012, 19:13:12 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Biljardpalatset hade ett bra flipperutbud in pa nittiotalet.

Jag minns att jag spelade head-to-head AG Football (Soccer?), Super Mario World, och en massa andra nar dom var nya.

Ugh, Pachinko. Jag har sakert 1000 (ingen overdrift) Pachinko maskiner inom gangavstand fran varan lagenhet. Sa trakigt. Dom (och coin pushers, print club, och kranmaskiner) har forstort arkadkulturen i Japan.


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Dem hade spel in på 2000-talet också, spelade där för några år sedan... men inte längre (mig veterligen). :(
Robert Bjärmyr


sven666

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 262
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
biljardpalatset har plockat bort alla sina spel, dom försvann när dom uppdaterade stället för ~1år sen.

va adon som ställde ut där har jag för mig, va ganska bra skick på spelen med så synd att det försvann.
Dom hade inga planer på att ta in igen när jag va där och frågade för ett tag sen.


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Var för ett tag sedan på Universitetsbibloteke och tittade igenom alla telefonkataloger för Göteborgs Gula Sidor för perioden 1970-1970 och sökte på rubrikerna Flipper, Spelhallar och Biljardsalonger.

Och resultatet från Universitetsbiblioteket pekar åt samma håll. Under rubriken  Flipper och Spelhallar fanns ingenting
(däremot fanns det många spelutställare - alltför många för att kunna redovisas här). Under rubriken Biljardsalonger fanns följande:

- Milen (först Kungsportsplatsen 1 och sedan Ekelundsgatan)
- Centrum (Östra Larmg. 6)
- Hästskon (Södra Larmgatan 9)
- Göteborgs Biljardsaong (Norra Gubberog. 30)
- Firma Christer Mattsson (Karl Johansg. 57)

Det som jag tycker är det fascinerande med den här frågan är att det på 70-talet fanns flipperspel (nästan) överallt: i mataffärer, korvkiosker, idrottshallar, på hotell och kaféer etc. och på många campingplatser fanns det t o m separata byggnader för i huvudsak  flipperspel. Men tittar man i de många retroböcker om 70-talet, som nu dykt upp, så har jag inte sett en enda bild eller ett enda omnämnande på vare sig spelhallar eller flipperspel (Det enda undantaget jag känner till var 70-talsutställninen på Mölndals Muséum. Där ringde man mig och fick låna ett EM-spel och flipperspelet, som besökarna självklart fick spela på, var enligt uppgift ett av de mest uppskattade inslagen). Detta fenomen kallas idag, enligt uppgift, för att bli historiskt marginaliserad. Men hur har något som var så populärt och så vanligt föreommande, kunnat bli så bortglömt eller föträngt?


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ville bara fylla på att LP var Lars Pensjö (finns på Wkipedia!) som var kung på en del spel. Hans stora intresse var inte spelen i sig utan snarare att lista ut logiken i spelet och utnyttja de buggar som fanns. Mig veterligen så var han den förste (och ende?) som klurade ut och dokumenterade XXYYZZ-buggen på Tempest.


cho

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Förresten, mate07, du måste berätta storyn om snubben som sparkade på flippret precis utanför Horsts kontor på Las Vegas. Jag småfnittrar för mig själv varje gång jag tänker på det.


Tags: