Frispel

sedan 2001

Spelhallar i Göteborg

matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
I samband med att Christer A. (CLA) och jag idag såg över spelen till Super Classic, började vi prata om gamla spelhallar i Göteborg. Med begreppet spelhallar avsåg vi etablissemang, vars affärsidé var att tillhandahålla förströelsespel för hugade intressenter - allts inte korvkiosker eller annat, som hade ett eller två flipperspel uppställda som bi-verksamhet.

Vi kom fram till, att det skulle vara kul att försöka kartlägga dessa.

Maila in allt vad Ni kommer ihåg!


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Bortsett från att Liseberg var i särklass bäst på den tiden fanns ju en del annat...
Minns inte vad stället hette men det låg på Drottninggatan, precis nära korsningen till Fredsgatan vid NK, upp till ett 15-tal spel totalt. Där fanns bl.a. arkadspelen Dig Dug, Asteroids, Tempest, bil-labyrintspelet där man jagade flaggor och kunde puffa rök på jagande bilar. De hade även flipperspelet Six Million Dollar Man m.fl. Jag minns att på första plats på high score-listan på Tempest låg nån snubbe som kallade sig "L P". (Icke flipperspelaren LP från Gbg). Det var favvospelet på den tiden.

Sedan fanns ju ett plejs på Engelbrektsgatan, på markplan i samma byggnad som apoteket Biet ligger nu, lite mer mitt på byggnaden har jag för mig. Namnet minns jag ej, 5-8 spel har jag för mig. Där fanns bla flipperspelet Mr & Mrs Pac-Man Pinball och arkadspelet Star Wars och även Gravitar

Monte Carlo högt upp på Kungsgatan, bottenplan under Bingohallen, ca 4-5 spel. Där hade de exempelvis Flying Shark, 1942 och After Burner

Ett par stenkast därifrån, i källarvåningen på Biljardpalatset hade de en massa olika spel i olika omgångar, uppåt 8-10 i taget. Bl.a Dragons Lair, flipperspelen Fire! och Big Guns.

Biljardhuset i Nordstan hade förstås ett par spel de med, 4-5 st. Exempelvis Ghost 'n Goblins och Punch Out!. Även nåt flipperspel jag inte minns, med någon transparant övre playfield upptill och ev något snurrigt cirkelmotiv på backboxen. Där fick jag förklarat för mig av en herre, i kanske 35-årsåldern, att jag skulle akta mig för att spela för mycket. Han hade familjära problem pga av sitt spelmissbruk och ville höja ett varningens finger för detta.

Minns inte om det fanns några fler "större" när jag härjade omkring. Har nog eventuellt glömt något....


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Låg väl en på Teatergatan i början av Avenyn. Ett riktigt sunkhål i en källarlokal, känns som om det var den typen av ställen som skapade moralpanik. I Väst fanns Frölunda bowlinghall med sex flipper och två arkad.
Play a real game, play pinball


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Pauls biljard nära kopparmerra
Stay cool, Daddy-O


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Fanns några flipper (STTNG och Flinta år 1996) på en snabbrestaurang/mack längst upp i backen efter hotell Panorama.
Stay cool, Daddy-O


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Tack för svaren som hittills kommit in.CLA och jag skall komplettera med våra minnen i samband med att vi fortsätter förberedelserna. På 70-talet spelade han flipper i östra stadsdelarna och jag i de västra, så vi kompletterar varandra ganska bra.

KO: Du nämner källarvåningen på Biljardpalatset. Minns jag fel eller var det Milens Biljardsalong som låg där på 70-talet. Och Biljardpalatset som höll till i en vindsvåning på vid Kungsportsplatsen?


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Får väl fylla i lite...
Las Vegas låg nära hörnet Engelbreksg/ Södra vägen i källaren, drevs av Horst...
Svetthålan?? läg på Kristinelundsgatan (dancing dingo sedan) och hade en del som var glasscafe.
Fanns en lokal över en bingohall vid hörnet Lilla Korsgatan/Södra Hamngatan. Drar ur minnet ett namn som Gyllene Hästskon??
På Fredsgatan låg väl Mc Flipper?? Körde VM i arkad på bla tempest, missile command och asteroids om jag inte minns fel. Hade hur mycket flipper som helst i början.
En hel del bowlinghallar hade spelhallar. Kom ihåg en på Stigbergsliden som hade ett helt rum med flipper.
Sedan var det en hel del flipper i en lokal vid garaget på Andra Långg. där det sedermera fanns bangolf oxå.
Nu har jag lagt lite för mycket tid på detta och får nog som straff åka in och köpa lite julklappar....

mate07
mate07


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bowlinghallen på Wieselgrensplatsen brukade ha 3 flipper i mitten på 70 talet som senare blev 2 flipper och ett Asteroid. Dessa spel stod i (svalen) trapphuset och det var en glasdörr i till själva bowlingen. Om det var för att bespara flipper eller bowlings spelarna oväsen det låter jag vara osagt


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Tar tillbaka det där om Teatergatan, det var "svetthålan" jag var ute efter, men det är ju trettio år sedan så man är väl förlåten för att man är lite vilsen,

Skateland i frölunda hade en större mängd spel också i perioder.
Play a real game, play pinball


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vart låg skateland?
Namnet låter bekant. Jag har för mig att det låg något liknande mellan Vågmästareplatsen och Hjalmar Brantingsplatsen, norrsidan om spårvägen


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Skulle ni inte hålla er till renodlade spelhallar - inte till biljard- eller bowlinghak med ett par spel stående? :-P


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Skateland??fanns något i frölunda kom jag ihåg på slutet 70 tal


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Pratar man om spelhallar och caféer och bowlinghalar etc. på 70-talet, så var det ibland svårt att avgöra om det var ett café med flipperspel eller en flipperhall med caféverksamhet. Och på campingplatserna fanns det ofta byggnader, som utgjorde rena spelhallar. Så populära var spelen då. Så mot den bakgrunden tar jag gärna emot tips, som kanske ligger "i gränslandet".

I slutet på 70-talet fanns det under en kort period en spelhall, som låg vid Chapmans Torg på en sidogata till Karl Johansgatan. Är det någon som kommer ihåg vad den hette?

Och i någon bok om Haga har jag sett ett foto från 50- eller 60-talet, där en spelhall är avfotograferad. Göteborgs första spelhall? Kommer inte ihåg var jag sett fotot men skall leta. Någon som känner till denna?


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Mycket rolig tråd. Känns lite som en blind som leder en blind. Nog, kanske och väl är de mest förekommande orden då ett gäng halvt senildementa 40 till 50-åringar skall försöka komma ihåg vart de spelade flipper i sin ungdom. ;)

Angående Agassis inlägg om att det skulle funnits något som liknade spelhall i toppen på Eklandagatan ovanför Panorama 1996 är jag lite undrande till, då vi bodde där just då. Kan det möjligtvis ha varit i det stora gröna centralgaraget som då hade snabbmat och minilivs, som då hade ett par spel stående i snabbmatsdelen?
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Stämmer bra där CKR. Lite fel att kalla det spelhall, men för mig var det 2 bra spel som jag lirade mycket på ;-)
Stay cool, Daddy-O


Tags: