Frispel

sedan 2001

J120 bränd (bild) vad köper jag ny i gbg?

ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping

DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
...men DAH, om det är som du säger så borde jag kunna ta bort J120 helt, klippa sladdarna från den och crimpa på dem på J121 istället? För de sladdarna som sitter på J120 är oanvända stift på J121 och vice versa förutom den vit/gula slingan som används på både spelplan och backbox.

Alltså, innan ommöblering:

Stift/J120/J121   
1/X/brun
2/X/orange
3/gul/gul
4/X/X
5/grön/X
6/lila/X
7/X/brunvit
8/X/orangevit
9/gulvit/gulvit
10/X/grönvit   
11/X/lilavit

...och efter vi tagit bort J120 helt och satt alla sladdar på J121:

Stift/J120/J121   
1/X/brun
2/X/orange
3/X/gul
4/X/X
5/X/grön
6/X/lila
7/X/brunvit
8/X/orangevit
9/X/gulvit
10/X/grönvit   
11/X/lilavit

Hade det funkat menar du? Men borde jag inte få nån ström på J121 stiften när jag mäter nu?
« Senast ändrad: december 12, 2012, 22:40:51 av DMC »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag rekommenderar inte att ha alla kablar på samma kontakt, då får du problem om du till exempel ska plocka ur spelplanen.
Då måste du ta loss kablarna för endera backboxens GI eller spelplanens GI för att kunna plocka ur spelplanen ur kabben.

Om kontaktelementet är bränt, så är även stiftet bränt.

Bäst är alltid att byta ut både stiftraden och kontakten med kontaktelementen. Men billighetsvarianten är som sagt att bara byta ut kontakten och elementen och skifta 120 och 121.

DMC, du är väl ändå inte så snål att du inte ens kan köpa ett par kontakter med kontaktelement, till ett spel som kostar 11-14 000 riksdaler.
Om du inte får någon kräm på 121stiften så måste du plocka bort driverkortet och se om stiften har släppt i lödningarna eller om lödningarna på säkringshållarna är okey. Säkringarna har du väl mätt upp?
« Senast ändrad: december 17, 2012, 03:09:43 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Nä, så snål är jag inte, men jag hade hoppats slippa montera ner driverkortet. Säkringarna är kollade, jag kollade även om lila och gröna slingan är en sluten krets med summer på multimetern och lila verkar vara sluten medans gröna inte är det. Antingen jag som kollat fel säkring eller så har nån lödning släppt antar jag. Så, det är väl inte mycket mer till än att montera ner kortet.

Rekommendationen är alltså att ta ner driverkortet, ta bort hela J120 kontakten (hane) trots att bara två pinnar brunnit, löda dit ny J120 och även crimpa en ny molexkontakt (hona) till J120 och inte återanvända den gamla?
« Senast ändrad: december 17, 2012, 11:10:46 av DMC »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp. Om det är de två första eller sista stiften så kan man ta bort dem, klippa av plasthållaren och bara löda dit en kort två stiftshistria. Men det bästa är att byta hela stiftraden.  
De gamla original honkontakterna har slitskontaktering, billigt men dåligt.
Kablar ska crimpade på kontaktelementen, inte slitskontakterade. Kontaktelementen för 120 och 121 ska lämpligen vara de tresidiga (molex trifurcon) elementen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Nu har jag ju inget crimpverktyg för molex liggande här hemma, finns det inga kabelskor eller liknande som man kan köpa på biltema, clas ohlson, kjell & co eller liknande som passar stiften? Molexverktyget kostade ju ändå några hundra och sannolikheten att jag gör detta igen är ganska liten (hoppas jag!) :-)


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ska du bara klämma nån enstaka gång så kan du använda en sån liten spetsig plattång. Det blir inte världsklass , men det funkar om du bara ser till göra det noggrant.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
DMC, det där lär väl inte bli ditt sista spel som du nånsin kommer att äga, Det finns många spel som molextången är bra till. Och några hundralappar för en tång, är väl inte mycket att oja sig över.
I princip alla WPC (och andra spel) behöver förr eller senare byta ut GI kontakterna.

Brända GI-kontakter, slitna flipprar, och (risk för) batteriskador, har i princip alla SS flipperspel gemensamt som slitage/skador.
« Senast ändrad: december 22, 2012, 08:19:23 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Ok, då har jag monterat ner driverkortet och inspekterat skadan, se bilder nedan:

Framsida:
https://docs.google.com/file/d/0B3dJnmx59BfiYXp1M0ljc0ZzS00/edit

Baksida:
https://docs.google.com/file/d/0B3dJnmx59BfiZTNwOExKdzZEc1k/edit

Hur gör jag för att återställa kontaktytan på baksidan på de två pinnar som brunnit? Rengör med nått? Filar? Lödar jag på kontakten som det ser ut nu så får den väl ingen kontakt?


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Framsidan behöver du inte bry dig om i detta fall. Paddarna på framsidan leder inte vidare till något så dom gör varken till eller från.

Baksidan är svår att se om det räcker att du anväder lödkolv och tennsug för att göra rent eller om du måste reparera. Det enklaste sättet att reparera (och som jag dessutom skulle rekommendera) är att dra en sladd från kontakten (på baksidan) till första oförstörda lödytan på var sida om den brända lödytan.

För den brända lödytan till höger i bild så drar du alltså en sladd till den översta högra padden i bild och till den understa högra padden i bild och löder sladden på alla ställen. Då har du en riktigt robust lagning.

Om du har tid och ork så kan du väl först använda lödkolven och tennsugen och göra rent, därefter ta en närbild på den brända ytan och lägga upp och därefter är det förhoppningsvis lättare att bedömma om du måste sätta sladdar eller ej.


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Tennsug har jag ingen, jag skulle tippa att den lilla metall man ser som sticker ut ifrån varje slinga till där det är bränt är det enda som är kvar som leder ström. När jag slet av den brända kontakten så kom all tenn med.

Jag var inne på att löda fast den nya kontakten på paddarna och sen leda fram en slinga med tenn så kontakten fick kontakt med den befintliga slingan så att säga, men det kanske blir för svårt att få till med tanke på att tennet kanske rinner ut?

Jag förstår vad du menar, men jag måste ju förbinda den undre kontakten, dvs J121, med J120 också för att det ska bli som förr. Alltså, jag löder fast den nya han-kontakten och sen löder fast sladdar enligt denna bild:
https://docs.google.com/open?id=0B3dJnmx59BfiM0I5MHVFZnRYSWM


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Exakt så som du ritat på bilden menade jag.

Det kan gå att fixa med lödtenn så som du beskriver men för att få allt att fungera så måste du få tenn till båda sidor om padden och det brukar vara svårt. Om du ska försöka med lödtenn så måste du skrapa bort lite, kanske ca 5mm, av lacken på de ledare som leder fram till padden så att tennet får något att fästa i på ledaren.


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Ok, jag tror jag ger mig på kabelvarianten. Jag har dock bara 1,5mm installationskabel hemma, alltså samma kabel man drar till vägguttag och lampor i hus, men jag antar att det skulle funka? Kablarna till befintlig GI känns lite underdimensionerade tycker jag men 1,5mm kan kännas lite överdimensionerat iofs :)


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Då var det klart.

https://docs.google.com/open?id=0B3dJnmx59BfiZWtIWkYwZDJ4SlE

Inte det snyggaste jag sett, men det borde fixa biffen eller vad tror ni? Jag har kollat kontakten mellan punkterna med summern i multimetern och det ser ut att funka. Vågar man montera tillbaka det och testa nu då?


DMC

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
  • Stad: Rydebäck
Det funkade ju hur bra som helst, men jäklar vad de tryckt i många lampor i backboxen. Man ser ju knappt flasherna när de blinkar pga GI, det blir till att byta till 159 lampor istället och kanske till och med ta bort ett par för att få ner ljusstyrkan och förhindra att kontakten brinner fler gånger, men det kanske inte är ett problem när man bytt till nyare kontakt och har det som hemmaspel?


Tags: F108 driverkort