Frispel

sedan 2001

Utvärdering SM

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Ett mästerskap är över och det är dags att se efter vad som funkade bra resp mindre bra. Jag vet hundratals större eller mindre missar, men frågan är vilka som märkts osv.

För att utröna vad du som besökare och deltagare på SM 2012 tyckte om olika saker, så skriver jag ner lite frågeställningar. Du kan svara på allt eller bara på något, och du kan svara här i tråden eller maila till mig om du vill vara mer diskret.

Jag vill också be folk att inte skriva svar omgående om de ser något som gör dem upprörda, utan räkna till tio, ta en promenad eller dylikt innan ni ger er på tangenterna. Just hur tävlingar ska vara kan bli lite hetsigt ibland...

Frågeställningar
================

Vad var bra resp mindre bra / dåligt?
Hur upplevde du att saker och ting fungerade?

- Info före SM. Hemsidan. Annonsering.

- Anmälan. Funkisanmälan. Avanmälan.

- Betalningsmöjligheter och återbetalning.

- Info under SM. Trycksaker. Hemsida.

- Reception och service.

- Programmet (trycksaken)

- Funktionärer.

- Spel i main, classic och övrigt.

- Spelsystem

- Tider

- Strike & co (personal, mat, dryck, plats etc)

- Pris

- Allt övrigt.



===============

Varsågod och tyck.
Lyckan är en tänd modelampa.


glas claes

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: lerum
Jag tycker det skulle varit lite bättre
information till scorekeepersen om vilka
spel man spelar tillsammans på eller en i taget
Sådana spel med kufiska lockar har jag ingen koll på.


SSS

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
  • Stad: lödöse
Familjerabbaten var kanon, tröjan var nog den fulaste jag sett.håller med cgj
« Senast ändrad: november 20, 2012, 22:33:24 av SSS »


PAT

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 338
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Jag tycker att en TAG bör vara unik under SM. Ibland, som t ex under slutspelet, används bara TAG för att särskilja spelare och det kan bli förvillande både som tävlande och åskådare.

Det blev en liten miss med anledning av ovanstående då vi var två med samma TAG som spelade Classics men bara en som anmält deltagande. Detta löstes dock smidigt.

Först att anmäla till SM har företräde att använda TAG.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Då kanske man ska boka plats på SM 2013 redan nu. Tag=JOE
(bara för att skrämma skiten ur folk)
;-)


DIE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 425
    • Visa profil
  • Stad: Sandared
Eftersom jag missade SM, så har jag en liten smula konstruktiv kritik:

Kvaltiderna var minsann inte lätta att hitta. Inte under "var/när/hur", inte under "kvalschema" utan lååångt nere under "regler" och sedan "spelsystem" kunde man hitta dem :)

Annars funkade SM alldeles utmärkt hemifrån soffan. Bambuser-sändningen funkade fint, och hyffsat med liverapportering fanns att tillgå.


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Egentligen var ju allt förträffligt, men vill du ha en sak där det, enligt min åsikt, finns lite förbättringspotential, så hade det varit fint med en liten instruktion om vad som förväntades av en som funktionär (I mitt fall scorekeeper.), vilka spel man skulle ansvara för, och som Glas-Claes skriver vilka spel som har fysiska lockar, och bör spelas av en spelare åt gången. Det kan vara så att denna information fanns någonstans, och jag missat den, men hade man fått ett A4 vid receptionen med denna info hade jag varit lite mindre förvirrad. Dock är detta en petitess i det stora hela otroligt lyckade arrangemanget.

En sak angående TAG. Eftersom SM går i Svenska flippersällskapet regi, borde det väl vara den tag man reggat på SFS som gäller, eller finns det dubbletter även här?

Beträffande tröjan, så var ju trycket väldigt snyggt, det är väl snarare valet av grön färg på tröjan som kanske kan diskuteras, men de flesta män är ju tydligen mer eller mindre färgblinda, så det har väl sin naturliga förklaring.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vad gäller tröjorna tycker jag att funkiströjorna får den snygga färgen och övriga en mer otäck nyans. Då kanske det blir fler funkisar nästa år.  ;-)


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
INK: Average JOE är lite mer... höst menar du? :)
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM
Jag har bara 2 synpunkter egentligen och det är samma som problemet som PAT skriver om samt 3stegs tävlingen.

TAG-problemet vid classic uppstod när jag frågade om det gick bra att efteranmäla mig och det va inga problem. Blev tillsagd att spela på lappen med PAT som redan låg utskriven och så skulle de fixa en ny PAT-lapp när den andra PAT dök upp.
Efter detta någonstans så uppstod ju tydligen problem igen? Spenderade lördagen med att göra Göteborg med sambon och shoppa lite/äta med gamla vänner som jag inte sett på länge när jag får ett sms från en kompis som säger att det sitter en stor lapp på en dörr att jag ska kontakta tävlingsledningen. Jaha tänker jag, vad har nu blivit fel?
Skiter i det jag håller på med och drar med sambon från stan och åker till Strike, då är helt plötsligt lappen borta igen och även problemet?  

Jäkligt kul och nödvändig resa ............NOT.
Varför inte bara slå en signal istället?
Telefonnumret fyllde man ju i när man anmälde sig, hade ju tagit ungefär lika lång tid att ringa som att skriva lappen och gå och tejpa upp på en dörr.. ...

Tycker också bara att det ska kunna finnas en unik TAG som bör gå till den som anmält sig först.

Angående 3stegs så upplevde jag att det var vilda västern något extremt med lappar som fylldes i och slängdes/ej ifyllda lappar/omspel osv.
Bättre att 3st sådana lappar färdigifyllda med tag/namn osv delas ut vid anmälan.
Det var första gången jag spelat 3stegs iaf och det var något som jag tyckte var riktigt roligt.

Annars tyckte jag att det var riktigt trevligt på Strike,
Enda nackdelen va att det va dåligt luft och ganska varmt men det är svårt att komma ifrån med allt folk och spel som står och tuffar på.
« Senast ändrad: november 21, 2012, 09:54:41 av Pale »


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jag upptäckte vid 3-stegen att det rådde viss förvirring om reglerna.
Var det tänkt att man skulle:
* Ta en lapp, spela alla 3 spel och skriva ner sina resultat. Repetera detta 3 gånger under helgen

eller var det tillåtet att
* Ta 3 lappar, spela ett av spelen 3 gånger och fylla i de 3 lapparna. Därefter efter att ha spelat spel nr2 en gång bestämma utifrån det resultatet vilken lapp man trodde resultatet skulle passa bäst på osv osv?
(Lite svårt att förklara i ord men. . . )

Jag gissar på att första förfarandet är det rätta, men det andra förfarandet kan vara lite roligare, ger högre resultat och sätter mer press på en själv att välja.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Några svar från mig.

- Info före &SM. Hemsidan. Annonsering.
Fin och bra hemsida med mycket information! Grymt att man kan grotta igenom gamla resultat t ex. Det kunde dock gärna fått vara enklare att hitta spellineupen, t ex via en egen länk från startsidan. Nu tror jag de låg gömda under "regler" eller möjligen "kvalschema".  Även tydligare info vilka tider som de olika kvalpassen utspelade sig vore bra (tror iofs det fixades sedan).

- Info under &SM. Trycksaker. Hemsida.
Håller med om att det (om möjligt) vore bättre att presentera spelarna med sina namn istf med taggar i slutspelsträden. Ingen har koll på allas taggar, och man slipper förväxlingsproblem när folk har samma tag.

I övrigt snabb och bra kvalresultatrapportering på hemsidan!Vore bra om även slutspelet kunde presenteras online (live) på något vis.


- Programmet (trycksaken)
Kul och uppskattad! Får gärna bli en återkommande sak i framtida SM.

- Funktionärer.
Bra! Jag tror iofs fortfarande man skulle kunna låta spelarna scorekeepa varandra och endast ha ett par "övervakare" per pass. Medhåll till att det kanske borde varit tydligare vilka spel som lämpar sig att spela en eller två på i kval.

- Spel i main, classic och övrigt.
Fantastiskt fina, i synnerhet classicsliren.

- Spelsystem
Tried and tested. Tycker den flackare poängskalan (100, 96, 92 osv) är mycket bättre och rättvisare än den (som fanns förr) där en maskinvinnare fick oproportionerligt mycket mer poäng än tvåan (100, 85 osv). Kan komma invändingar mot detta från det Holmska elitistlägret dock. =)

- Tider
Schemat hölls alldeles utmärkt, vilket ju är viktigt!

- Pris
Feta penningpriser i classics till nästa år vore en självklar förbättring! :-)
Gällde frågan anmälningsavgiften så känns en femhundring mycket prisvärd för allt man får: två WPPR-tävlingar, dubbeltävling, sidotävlingar, tröja, program mm.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Instämmer med allt det Mats skriver ovan, förutom att penningvinster får vänta tills ev lagändringar. :-)

Sen så talade jag med nån (dig Bud?) under slutspelet just om att det skulle ha varit bra att ha lappar på alla de spel som man bör spela en och en p g a lockar m.m.

De få som har en tvilling-tag kan man nog hitta lämpliga lösningar för. Vår Svante är en av de som har en tvilling-tag då är det väl lämpligt att ett tillägg görs på de tagsen just för tävlingen, t ex LDSVE på vår svante och något annat på den andra SVE tagen.

Lite bättre koll på spelen tycker jag att man bör ha.
Jag blev ganska irriterad över att behöva stå och mecka med högerflippern på det TAF som jag just skulle börja slutspela på.
Jag förstår inte hur folk kunde missa att en metal bushing helt saknades i länken på högerflippern vilket gjorde den grymt glapp och fladdrig.

Sen tycker jag som alltid att 3 kulor inte passar i classics.

F ö tycker jag att det är utmärkt med sådana här utvärderingar så vi får ett tajtare och mer välfungerande SM för varje år som går.

Jag var i det hela nöjd med tävlingen som jag tyckte höll hög klass. Inte minst MS classicsspel som det var ett nöje att spela på och titta på. Speciellt 8BD och Xenon.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Håller med Bally om det mesta ser jag, inklusive det att alla Dr Who bör skrotas.

Anyways. Classic-tävlingen skulle självklart vinna på fembollars försök. Vet inte om det beror på tiderna att de står på 3 nu, men det borde gå att fixa. Hellre minska till tre kvalspel isf.

En liten fundering kring B-slutspelet som jag själv testade på i år är väl att det gärna får hoppas över till nästa år. Det var kul att vara med i, men det finns en del frågeställningar kring det. Placeringarna efter A-slutspelet kunde ju få ligga kvar och så slipper topp 140 (om det var så det stod någonstans) åka in bara för att de har en möjlighet att hamna i B-slutspelet. Samtidigt kan jag förstå att man vill utöka tävlingen för alla dem som åkt långt. Men summa summarum så känns det märkligt att den som kommer dit kan förbättra sin placering från kvalet på sjusovande bättrekvalares bekostnad. A-slutspelet är en annan femma. Men B-slutspelet känns inte helt förankrat bland folk och har därför större svinn. Min egen tanke var också att besvikelsen över att ha kvalat så illa knappast gör mig sugen på att åka in till Göteborg för att slåss om en 65-plats.

I övrigt var SM, som alltid, årets höjdpunkt i flipperhobbyn. :)
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
De spelare som valde att riskera sin plats via B-slutspel får förstås stå sitt kast (om man nu bryr sig om placeringar under 64), men låt de som inte var med behålla sin placering från kvalet och placera därför bara om de som deltog i B-slutspelet - allt löst.


Tags: