Frispel

sedan 2001

Lagom upphetsande tävling - Tippa SM

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Märkligt nog hittade jag tid att tänka ut en liten tävling. Dock blir den inte så glamoröst förpackad.

Det handlar om en form av flipper-Keno.

Den som tävlar ska i sitt tips skriva ner för- och efternamn på 1-23 spelare som den tror kommer att vara bäst på något av kvalspelen i main.

Om man lämnar in ett tips med fyra namn, och träffar rätt med ett av dem, får man 0,250 tävlingspoäng.
Ett tips med tio namn och två rätt ger 0,200 tävlingspoäng.
Lämnar man in ett tips med 23 namn och träffar rätt med fyra av dem får man 0,174 tävlingspoäng.

Det gäller alltså att tippa lagom mycket, samt att inte vara en feg mört och skicka in ett tips med Jorian Engelbrektsson som enda namn.
Flest tävlingspoäng vinner, och är det lika vinner den som haft flest namn i sitt tips.

Tipsen insändes till tips@hulabeck.se senast fredag 16 november kl 15.59. Tips som kommer senare eller till annan adress godkänns icke.

Redovisning kommer att ske veckan efter SM. Vinst är ära, samt möjlighet att klanka ner på medtävlares vansinniga tips, eftersom jag kommer att publicera dem på något sätt.
Lyckan är en tänd modelampa.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Fattar jag rätt att ett tips på ett namn med ett rätt ger 1,00 tävlingspoäng och det är max antal poäng man kan få?

Då låter det inte så dumt att tippa på bara JOE ändå?


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Du har fattat rätt, även om jag nog tycker att du drar fel slutsatser.
Lyckan är en tänd modelampa.


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Efter att stockholmarna i protest tågat till Brunkebergstorg, har jag gjort vissa förändringar i tävlingens poängräkning.


Okej, för att blidka er så kastar jag in följande tillägg som jag tänkt ut på en höft medan pyttipannan värmer:

Varje spelare är värd 10 poäng. Om du prickar in en kvalvinnare får du poäng enligt formeln:

10p / antal tips på just denne kvalvinnare

Exempelvis leker vi rent hypotetiskt med tanken att JOE, IFK, PER och MCR vinner varsitt kvalspel. 100 tips har kommit in på JOE, 50 på IFK, 20 på PER och en enda har tippat MCR.

Din rad som ser ut så här:

Mats Runsten
Jonas Johansson
Per Ahlenius

Ger då poängen:
(10 (MCR) + 0,5 (PER)) * 2/3 = 7,0035

Get it?

Gamla tips kan omdanas efter denna nya kunskap.
Lyckan är en tänd modelampa.


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Du kanske skulle ha en minimigräns, att man måste tippa på minst 4 olika namn.
Det är lika för alla


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Då verkar det som att vi har en vinnare eller två. Jag orkar inte riktigt räkna på ett bra sätt (men kan skicka excelfilen till någon som vill ha.) Det får bli bättre skick nästa år, eller till nästa stortävling, då jag gillar tanken.

Räknar man krasst rätta tips per lämnade tips:

1. REC 0,833
2. GGG 0,714
3. EZL 0,667
4. BUD 0,583
5. MCR, BWK, JPM 0,500
8. PAT 0,333
9. INW 0,200

Räknar man med krånglig formel som tar hänsyn till hur många tips respektive poänggivande spelare fick, så är min seger solklar (och min beräkningsmodell tvivelaktig.)

1. BUD 59,00
2. JPM 22,86
3. REC 19,86
4. GGG 17,86
5. EZL 15,86
6. MCR, BWK 12,86
8. PAT 4,86
9. INW 4,00

EDIT: Missade att räkna med Tobias Lunds vinst på Road Show (vanligt nybörjarmisstag.)
« Senast ändrad: november 20, 2012, 09:13:57 av BUD »
Lyckan är en tänd modelampa.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Tags: