Frispel

sedan 2001

Rapport från möte med LI

MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Det är inte alls dumt, P Q. Jag tar med mig det i dialogen med LI och Finansdepartementet.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Bra jobbat Mungo.

Att ta "omvägen" via en kommitte/sakkunniga via SFS ser jag som möjligen en sista nödlösning.
Har svårt att se logiken i att ett fåtal personer på SFS , skulle kunna få en sån behörighet av LI att lagar "sätts ur spel" ?

Ser (på STPB) att Mungo ev funderar på att dra saker till sin spets och helt enkelt arra en flippertävling och anmäla sig själv , helt enkelt för att få en rättslig prövning.

PQ, är du jurist som skulle kunna hjälpa till i en sån övning ? Alltså undersöka hur rätts läge ser ut , vad man (Mungo ;)  ) kan förlora på det osv ?

(jag skulle behöva vara jurist för att förstå vad jag läser, som Mungo uttryckte sig ;) )
« Senast ändrad: november 05, 2012, 17:28:10 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Rättsläget är för mig ganska solklart: Flippspel är tillståndspliktiga enligt automatspelslagen hur mycket vi än försöker få till det med slutna sällskap och dylikt. Vi får enligt lag inte ha en flippertävling i våra lokaler utan att ha tillstånd. Om vi dessutom vill ha pokaler (inte avsugning...) måste vi ha tillstånd enligt lotterilagen, vilket vi inte får...

För att tala lite Linde; Rättsläget är solklart. Vi får inte ha lagliga tävlingar!

Avsikten med sakkunniga är inte att sätta lagar ur spel! Lagarna är verktyg för LI att komma åt den skumma verksamheten som varken vi eller dem vill ha. Avsikten är däremot att tillsammans med LI komma fram till en lösning där LI fortfarande har kvar sin möjlighet att lagföra skumraskaffärerna, få mer insikt i våra förehavanden samt ge oss möjlighet att tävla i vår hobby utan risk för beslagtagna spel och höga tillståndskostnader. Jag talar inte om problematiken för utställare med krångliga och dyra regler, utan endast tävlingar och sammankomster i hobbylokalerna och anordnade tävlingar.

Den bästa lösningen för utarbetande av en sådan dispens är att låta de som har bra insikt i vad som är en "legitim" tillställning och vad som inte är det ges möjligheten att samarbeta med LI för att tillsammans hitta regler som bägge är nöjda med.

Antalet personer i en kommitte är inte viktigt, däremot är det viktigt att det är oberoende personer och tillräckligt många för att få en objektivitet. Detaljerna och problematiken med detta kan vi ta om det visar sig att Li tycker det är en bra ide.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Håller med. Egentligen är det väldigt små möjligheter till luckor i Lotterilagen gällande vinster i tävlingar. Fattar inte varför LI ens argumenterar om slumpfaktorn. För automatspel spelar det ingen roll...de behöver alltid tillstånd för vinster. Och det kan man inte få...


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Kul att vi håller på att få en bra seriös diskussion där vi skiljer på problemet att få tävla "lagligt" och möjligheten att få ställa ut spel. För tävlingsbiten känns betydligt mer realistiskt att nå resultat i än utställarbiten.

Tyvärr har ju utställarna historiskt sett gjort vad de kunnat för att kringgå regelverket och maximera sin vinst och att få LI att tro att framtiden skulle se annorlunda ut tror jag är för mycket begärt. Att flipperspel skulle få en gräddfil jämfört med andra automatspel är naivt att tro. Skulle det importeras Pinball 2000 spel igen som på ett ögonblick förvandlats till Pokermaskin. Tro mig det skulle inte ta en vecka innan någon skulle pröva i tron att det skulle dra in stora stålar, och då är det experimentet över.

Men jag hoppas verkligen att vi kan hitta en väg att få flipper-tävlandet tillåtet och ses som seriöst. Vi kanske får ansöka om att bli medlemmar hos riksidrottsförbundet, eller har de fortfarande kvar sina regler om att man inte får tävla med alkohol i kroppen, för då är väl det också rätt kört.
Play a real game, play pinball


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Nja, som sagt - vi hade en ganska konstruktiv dialog med LI vad gäller möjligheten att anordna lagliga tävlingar. Och dessutom finns det en liten möjlighet att automatspelslagen försvinner inom en relativt snar framtid.

Men arbetet fortgår hela tiden för att få ordning på det här!

MVH
Eder outtröttlige representant i byråkraternas värld. :)


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå

Rokku

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
  • Stad: Rödeby
Kan man inte ansöka om att få bli medlem i Riksidrottsförbundet? Det kan ju höja statusen på flippersporten?

/Robin


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Mungo: Jag kan donera spel. Hur ser upplägget ut?

Finns det inte redan en lista på vad som är flipperspel på IPDB, kan vi inte använda oss av den?
"Definerade" inte tillverkanrna vad som är flipper och inte? Jag förstår att det finns gråkalor i form av diverse hybridspel från 80 och 90-talen, men hur ligger det till med arkadspel? De borde man väl få spela om pengar på med LIs "nya" approach till skicklighet för tex counterstrike...
Jag blir galen på hur ologisk den här lagstiftningen och tolkingen av densamma är..


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Först: Stort tack till Mungo och GGG! Jag har inte givit upp planerna på att JO-anmäla förra årets agerande från LI, men avvaktar om den här dialogen kommer någon vart. Tidsgränsen för JO är två år.

Sen: En expert-grupp från SFS som bestämmer vem som är laglydig eller inte ger mig väldigt unkna vibbar. Det vore en del av det korporativa samhället, vilket vi lyckligtvis är på väg bort ifrån. Det finns tillräckligt med jägarförbund, kennelklubbar, hyresgästföreningar, fackförbund och andra mer lösa personkopplingar som agerat som en slags stat i staten med myndighetslik makt inom sina områden, och med godtycke och korruption som följd. Lagar och regler ska upprätthållas av myndigheter, och inte av privata organisationer med en egen agenda.

Nu vore en "expertgrupp" från SFS en ganska liten kugge i det korporativa maskineriet, men det vore ändå en kugge. Här är ett par texter som kanske förklarar varför det ger mig så unkna vibbar:

http://www.dn.se/ledare/signerat/vem-betalar-moderaterna eller

http://henrikalexandersson.blogspot.se/2012/08/nar-politik-och-affarer-smalter-samman.html
« Senast ändrad: november 08, 2012, 01:38:50 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är för övrigt mycket intresserad av att spöa Munga i en arrangerad illegal tävling, och sen åka dit på kuppen.


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Pal: Du vet att jag håller med dig, men om det samtidigt är en snabbare väg framåt för flippersporten tycker jag ändå att det kan vara en idé värd att utforska.

Vi inväntar dock fortfarande svar från Finansdepartementet och hoppas få till ett besök med regeringens representant för utredning av Lotterilagen. Att bilda en SFS-kommitté ser jag verkligen som plan B.


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Palle, du jämför äpplen och hundbajs...

Att använda lagreglerna med utfärdande av dispenser är ingen mygelväg eller på något vis moraliskt tvivelaktigt över huvud taget. Att jämföra styrelseuppdrag som förtroendevalda har där jävet är tydligt eller särlagstiftning för att stödja olika intressegrupper är helt enkelt inte tillämpligt.

Lagarna vi talar om är obsoleta ur vår synvinkel, men måste enligt LI finnas kvar för att kunna lagföra personerna som utnyttjar lagreglerna för sin ekonomiska vinning (mycket viktig passus...) Vi vill ha möjlighet att tävla och bygga upp vår hobby, men då lagreglerna ser ut som de gör får man utnyttja de lagliga vägarna för att eliminera de delar som både vi och uppenbarligen LI anser vara föråldrade.

Risken för korruption känns ganska långsökt och godtyckligheten får vi väl se till att bygga bort genom ett större urval av uttagna till "expertgruppen".


Om man ska hårddra ditt inlägg och den inställning som du ger sken av att ha, får man inte heller "lura" staten och använda sig av gamla grekiska gudar som ursäkt för att få till ett (ganska bra) bilskämt... ;-)


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Någon annan än jag som tänkt på sverok ?

Dom är ju 135.000 medlemar och det är enkelt att gå med och starta en spel förening.

Pratade med dom på gamex mässan och berättade om problemet med flipper ,han trodde jag drev med honom först och sen vart han upprörd och tyckte vi skulle starta en spelförening och ansluta oss till dom.

Kan kanske vara bra att ha med en sådan sammanslutning i ryggen ??

Det är ju ändå sveriges största ungdoms förbund,fast vi är ju gamla gubbar jämfört med dom...


http://www.sverok.se/


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Bilden på ettan på sverok.se gör iaf inte mig så sugen att vara med. :)


Tags: