Frispel

sedan 2001

danneman

pierre7

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: henån
;-)
hej undrar om någon har flipper eller  spelmaskin från danneman. Allternativt fakta om dannemans spelmaskiner


beekey

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Charlie Danneman och Dannemans automater i Umeå var väl såvitt jag vet den största utställaren i norrland på 70-80 talen. Under storhetstiden var man svensk distributör för arkadspel början av 80-talet?. Verksamheten upphörde på 90-talet och resterna togs över av speleXperten?, numera Megazone i Umeå. Antar att spelen och banditerna såldes av tidigare då inte mycket finns kvar i katakomberna på megazone idag.. Vore intressant med lite historieskildringar om de gamla utställarprofilerna som fanns runt om i landet, misstänker att det finns folk här på forumet som sitter inne med en hel del info..


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Dannemans automater i Stockholm var Gottlieb's återförsäljare i Sverige på 60-80-talet. Mitt absolut första flipperspel köpte jag f ö från Dannemans Automater 1977.

Biljardpalatset hade i början av 80-talet f ö en L-formad flipperhall i källaren med runt 25 (om jag minns rätt) enbart spritt nya gottlieb-spel. en fantastisk känsla att lira på dessa spel.

Edit: Dannemans Automater var återförsäljare redan 1960 och troligen även en del av 50-talet.
« Senast ändrad: oktober 21, 2012, 15:27:34 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Wow vilken historielektion beekee :o)


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Men för er som verkligen suktar efter maskiner med lite danneman-DNA så här ni chansen här. Jag kan ju åtminstånde skicka med nån gammal bezel med dannemanklistermärke på =)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Flipperspel_samt_arkadkabinett_43369402.htm?ca=2&w=1


beekey

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Skulle vara arkadkabbarna då, No Fear och Champion Pub är nog för nya...


Fridgemaster

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
  • Stad: Kvissleby
Dannemans gjorde en dundertabbe i slutet på 70-talet då dom skulle flytta verksamheten. Hela lagret med 50-60-tals jukeboxar åkte på tippen!!! Huga huga. men på den tiden var en 15 år gammal jukebox bara "skräp" idag vet vi bättre.
Samma historia utspelade sig i Sundsvall då dom byggde ut Finnkajen och det behövdes utfyllnadsmatrial och den lokala jukeboxoperatören såg en chans att bli av med lite "skräp". Jag pratade med sonen i somras och han sa att det var många 50-talare som strök med.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En nära vän till mig berättade om en utställare, i Danmark tror jag att det var, som hade ett gäng med spel som hade gjort sitt och inte var värda något tyckte utställaren.
Så han körde spelen eller delar av spelen i nån flistugg för att lättare bli av med dem.
Vilka spel det var? Det var minst ett MM och liknande WPC titlar.

När min vän berättade för utställaren vad spelen var värda så såg han hur utställaren bleknade synbart då han insåg att han hade förstört en liten förmögenhet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Kan på något konstigt sätt inte låta bli att känna: "Ha! Rätt åt dig som bara tänker på pengar."
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


Tags: