Frispel

sedan 2001

IJ problem i Gbg

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för all hjälp!

Häromdagen lyckades jag ju komma fram till att det var kortet trotts glappliknande fel. Idag mätte min superpolare kortet med ocilloskåp (stavning/ uttal????)

Det var bra fram till u339 kretsen ben 5 och även ut från samma krets på ben två! Men framme vid U13 kretsen så visade det 2.5 v istället för 5v. Vi mätte och såg att det var massa motstånd där mellan vilket det inte borde vara. Efter att vi lött en kabel på baksidan hade vi inget motstånd och vipps så hade vi en 5v puls istället för 2.5. Nu funkar spelet klockrent!! Så när sockeln hade blivit ditlödd på grund av syra på kortet av föregående ägare/eller av annan anledning så har den kontaktytan blivit halvdålig. Så det var inget lätt fel att hitta men nu känns det riktigt fint! Ett riktigt nice fullt fungerande IJ :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Har varit riktigt kul att följa din felsökning. Hoppas fler tar efter dig och skriver ingående hur man löser problemen man får!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Patrikh

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 686
    • Visa profil
  • Stad: landskrona
Kan man nog göra även om man har fler. Kanske inte om man har 1000st som du har;)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har ju lyxen att kunna snabbfelsöka genom att byta kort - det förkortar söktiden avsevärt.  :-)


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag var ju på väg till inc vid ett tillfälle men då började det ju funka och glappa därav blev man ju övertygad om att det var ett glappfel och då hade det ju varit troligast med en sladd eller dålig switch eller diod eller liknande! Men utan ett instrument där man kan mäta frekvenser och ett ordentligt kopplingsschema hade det aldrig funkat!


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK syraskadan var ju fixad av föregående ägare.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jo det är sannt, en kontaktyta var ju inte bra så om det var en syraskada eller en "förslitning" vid avmontaget av det gammla ic kretsen lär vi aldrig få veta.

Det possitiva med allt detta är att jag som fullkomlig 0 på elektornik har fått väldigt mycket mer förståelse.

Ikväll ska det spelas......