Frispel

sedan 2001

IJ problem i Gbg

SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Nä, du har nog rätt men man kan ju alltid prova:-)
Jag har haft problem med både bolltråg, idol + nåt annat och lött om och fixat bolltrågs- och idolkort vid olika tillfällen. Problemet löste sig dock inte förräns jag bytte optokort.

Edit: Är inte alla optoswitchar kopplade via optokortet??
« Senast ändrad: oktober 20, 2012, 21:07:33 av SAB »


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag vet inte om dom är det. Men jag tror inte att de som är sist på slingorna är det. Dvs troug 1-6 samt topp. Alla dessa ligger ju sist på var sin vit / färg slinga.

De övriga kanske går via optokortet det vet jag inte men kanske skulle ta och åka och titta lite..

Kan ju vara något som bränt på optokortet.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I söndags så startade jag spelet rad 7 fortfarande död. Stängde av och renoverade flipprarna skulle sedan prova för att se om flipprarna blev bra. Helt plötsligt funka spelet i ca 1.5-2 timmar. Nästa gång hade jag samma fel åter igen. Rad 7 är död. Idag upptäckte jag att switcharna tex 7.1 registrerar när 6.1 eller 8.1 hålls nere ( samma gröna kabel men olika vit) en opto på slinga 7 spökar o h funkar till och från. Funkar bäst när ett gäng andra optos är urkopplade kopplar man in en så dör den på slinga 7. Något konstigt glapp eller så som jag inte kan begripa mig på. Det som är bra är att jag kan utesluta CPU kortet då det lirade finfint i nästan 2 timmar i söndags.  Någon som har några tipps?


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
SAB när man kopplar ur optokortet så funkar fortfarande flipprarna samt bolltråget. Så dessa kort är "egna optokort"

// Oskar
« Senast ändrad: oktober 24, 2012, 17:53:52 av Lawner »


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 432
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom du kollat att inte dioderna under Path of Adventure är knasiga så är min gissning att någon annan diod är kortsluten så att du får spökträffar på 7.1.
Det är lika för alla


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
7.5och 7.8 är optosar 7.5 spökar och även 7.8 när dessa bestämmer sig för att funka så funkar oftast hela slingan. Funkade ca 90-120 min i söndags och sedan utan att någon rört spelet så slutar det funka. Jag har kollat alla dioder men ska göra det igen. Önskar fler kolla tipps! Blir en lång kväll i morgon!


Med vänlig hälsning, Oskar


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Har du kollat så att du inte har dålig kontakt i honkontakten för switchingången nertill på MPU-kortet?

De kontaktdonen är slitskontakterade (som nstan alla kontakterna i WPC-spelen. Slitskontaktering är dåligt men billigt och funkar ett antal år tills mycket ryckande i och ur leder till dålig kontakt.

Har du kollat så inte stiftet har släppt i lödningen på MPU-kortet?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har ju spänning mellan alla switchar på slingan och Jord. Det borde väll innebära att jag har kontakt i kontakten till kortet?

// Oskar


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Felet lokaliserat till kortet! Kopplade runt en switch och testade pinne för pinne! Alla utom rad 7 funka!

Glapp i kontakten till och från eller en dålig lödning på 339 sockeln eller något annat! Återkommer när jag vet mer!


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lött om sockeln bytt 339 (igen) fortfarande samma fel! Bara rad 7.

Inga tipps? Ingen som har ett fungerande kort till salu?

Börjar verkligen tröttna...........


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
« Senast ändrad: oktober 25, 2012, 21:07:25 av Lawner »


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Hej Lawner,

Försök att ta kontakt med INK så du iallafall kan testa dina kort i annat fungerande spel - så du vet om felet ligger där.

annars e det ju troligt att du har en glappis någonstans i kablaget.

(Hej JPM, även om du har en glad gubbe i ditt inlägg ovan tycker jag du ska fundera lite till varför du överhuvudtaget postade det. Du kanske kan komma med felsökningstips till Lawner istället - en relativ nybörjare som har problem med sitt första hemma spel - snarare än att vilja köpa det billigt (och laga själv).

Vi har alla varit nybörjare en gång............
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Håkan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
  • Stad: hisings backa
Som sagt.
Man skall aldrig underskatta ett kabel/kontakt-glapp eller kabelbrott.
Du måste kolla korten i nån annan maskin för att utesluta detta, annars kommer du att löda ihjäl dig iallafal stor risk att du till slut sitter med sönderlödade kort.
Jag gissar på nått så simpelt men ack så svårt att hitta, kabelbrott/glapp kortis någonstans där något ligger för tight.
Tänk på att brottet/glappet kan vara inne i kabeln som gör att det glappar vid minsta vibration.
Det är bara att kavla upp ärmarna.
Lycka till.


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Kan det vara en diod som inte funkar som den ska på någon switch alternativt en diod som benet har gått av på och som ibland får anslutning och ibland inte?