Frispel

sedan 2001

IJ problem i Gbg

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har skumma fel på mitt IJ någon i götet som har ett spel där jag skulle kunna testa min CPU board?

Har haft fel på switch 7 vågrät. Hela raden. Men inget brott på kabeln (vit/lila) när jag haft loss kortet och kollat lödningar så slutade menyn funka.

Med vänlig hälsning, Oskar 0733376055


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
U16 och u19 är socklade och dom är lm 339 fattar jag det som.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Enligt tidigare ägare är var det lite skadat därför han bytt de två som är bytta. Jag mätte från baksidan till benen i socklarna för att se att de lösningarna var bra och det var dom samt såg fina ut. När jag sedan satte i kortet igen så slutade meny knapparna funka. Men startknapp flipprar pistolen och myntsilarna funkar så det är lite lustigt.

Byter och socklar kretsarna på kortet. Vet du om det går att köpa någonstans på en lördag eller är det elfa på måndag som gäller?

Tack för hjälpen!! Super!

// Oskar


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag har 98 stycken 339:or liggande i Borås. Har säkert en 2803:a att testa med också. Dessutom ett helt IJ att köra kortet i. Tror nog att jag till och med har ett extra CPU-kort för externt testande liggande någonstans.  ;-)


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag åker till elfa idag. Kan ju vara värt en vända till borås om dom inte har det jag behöver....

Har du tid och lust i så fall? Kan du smsa dit nr till mig 0733376055


// Oskar


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Det mesta och oftast bästa i Göteborg är Tema elektronik. Magnus som har affären har koll och det har sällan elfa personalen. Tema ligger på Nordostpassagen och har dock bara öppet på vardagar. 031-428690 taget ur minnet...

mate07
mate07


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Följetongen fortstätter.

Idag har jag bytt samtliga 4 st 339 kretsar samt 2803.
Detta är vad jag förstår samtliga kretsar som har med switcharna att göra.


Knapparna till menyn gick igång när jag bytte en av 339 kretsarn.
Rad 7 är fortfarande helt död.

Jag har kollat kabeln från kontakten till optokortet i tråget och den är hel.

Någon som har mera tipps?

Tacksam för svar.....


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fortsättningen....

Just innan jag skulle åka till Ink och kolla mitt cpu kort testade switchfelsökningen igen och som vanlig var hela rad 7 Blank. 7.5 samt 7.8 ska ju vara lysande då det är två stycken optos.

Då jag hade lött fast en kabel som hängde lös med den nedersta bumpern som saknade en kabel i går tänkte jag att jag testar att trycka på den switchn. När jag tryckte in den switchen så registrerade den, när jag då testade switch 7.1 så registrerade även denna och vipps så tändes 7.5 och 7.8. Testade spelet och det visade sig att bumpern fastnade i nere läge och när detta hände dog hela rad 7. Polaren fick spela och när bumpern fastnade så sköt spelet upp nya bollar då 7.8 i tråget inte funkade. Denna switch flyttades så att bumpern inte kunde registrea.(död bumper) och då hände det igen helt plötsligt dog slingan och jag kosnaterade att det hade med Mini Playfeald att göra. Denna plockades bort helt och spelet fungerade klockrent i ca 20 min. Sedan påbörjades felsökningen igen och det visade sig att om MP var insallerad men ej ikopplad så blippar opto 7.5 och 7.8 och lever ett hel eget liv. Nu har jag ryckt och dratt i kablar under spelplanen för att hitta glapp men det är svårt. det jag tycker är väldigt märkligt är att 7.6 och 7.7 kan funger även om 7.5 och 7.8 är helt döda.

Vart är smartast att börja? ska jag byta hela slinga 7 kabeln? eller är det nåot annat som spökar? att kabeln skulle vara dålig motsäges igentligen då jag har mätt denna och testat matrixen både före och efter med resultat hel kabel men ingen akivitet på rad7.

Någon som varit med om något liknande och har ett tipps på var jag ska fortsätta min felsökning? Sjukt irriterande men ändå skönt att veta att CPU kortet verkar funka bra och att det skulle vara en 339 krets verkar väll osannorlikt då dessa borde funka eller inte funka och inte bete sig som ett glappkontaktsfel?

Tacksam för förslag!

MVH OSkar


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det var länge sedan jag hade nöjet att mecka med ett IJ, men ett vanligt och välkänt fel är att lödöronen på den nedersta högra switchen på miniplayfielden är tillbucklade. Då är det lätt hänt att switchen kortsluter dioden med underliga fel som följd.

Eftersom du sa att det funkade fint när miniPF var urkopplad så skulle jag ta en snabbtitt där. Hoppas det hjälper.
Det är lika för alla


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jupp det har jag läst om och dubbelkollat. Men det är inte där. Det är något som ligger och stör.

Tänkte föst byta Slinga 7 men då jag kan få aktivitet på 7.6 och 7.7 när 6 är död så känns det inte som att slingan är bruten utan att det är något annat som spökar.

Ska få lite hjälp i morgon med felsökning av en som kan el och inte som jag som bara testar mig fram.

Men tack för svaret.


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är något som är ruggit lurigt med spelet. Ibland går vissa delar på slinga 7 ibland alla. Det är kontakt på hela slingan, och slingan reagerar när man trycker på switcharna.

Tar man loss optokorten till tråget där top throu opton sitter i slinga 7 så reagerar den jättefint på de andra dioderna men inte på den dioden den ska reagera på. (testade två kort så det är inte kortet som är dåligt)
vidare upptäckte vi att den blåvita slingan har samma spänning som alla andra slingor när den lämnar cpu kortet men har ca 1.5 volt mer när den är vid tråget.

En hel del mätning kvar och några timmar till med klia sig i huvudet och försöka förstå sig på.

Verkar inte som någon har varit med om något liknande. Hittar inget på nätet eller här.

Teorier mottages tacksamt.


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Har du provat med ett annat optokort?
Alltså det kvadratiska som sitter under playfield.
« Senast ändrad: oktober 19, 2012, 09:15:46 av SAB »


Lawner

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nope det har jag inte testat! Men det kortet styr väll inte tråget eller är det också kopplat via det? Samtliga optos funkar 100% förutom de två på slinga 7.

Med vänlig hälsning, Oskar