Frispel

sedan 2001

Flera problem, Gottlieb TOTEM (1979)

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Fortsätter i samma tråd:

Jag söker efter denna "bracket" - någon som vet var jag får tag på en sådan här?


Det sitter TVÅ i TOTEM-spelet - den ena är avbruten.

Den där kopparpluggen i coilen - var får man tag i en sådan?

För övrigt funkar displayerna nu, förutom att de  pulserar" fortfarande. Strömstyrkorna är ok - någon som vet vad det kan vara?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu är jag på den här igen - få se om nån har nåt tips.

Spelet går igång, bootar (med sina fem sekunders fördröjning) och står sen och blinkar mellan 000000 och nåt random highscore. Lilla displayen visar 14 XX (glömt de två sista siffrorna).

Problemet är att INGET händer i coin-door! Det kommer inte in nån ström där alls - men det finns uppenbarligen ström överallt annars.

Men coilsen som ska slå precis vid boot funkar inte heller!

All ström finns från trafosarna i bottenlådan, ingen säkring är kass, power-kortet är nygjort och levererar allt det ska. Alla lampor som ska slås på vid start går på. Det enda som saknas är liksom coin-door (och de där coilsen som ska gå igång).

Nån som har nån bra idé var det kan ha gått fel/vad som är fel/felsökningsmetod?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag skulle spontant gå på alla berörda molexkontakter då de är en vanlig felkälla. bl a kontakt P1/J1 stift 1,samt J6 kontaktelement 3 på moderkortet om alla switchar i myntluckan är döda.

Har du mätt upp 5V slo-blo säkringen på bottenplattan så att den garanterat är hel?

Mät utgående kabel red/purple/purple på likriktaren för 25V DC. Den leverar all 25V till cpustyrda spolar (om spolen i myntluckan är lika död som Game Over och Tilt reläerna).
« Senast ändrad: juli 29, 2013, 17:40:32 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack för svar!!

Säkringarna är helt hela.
24VDC och 5.9VDC mäter jag upp på likriktarna. (Det bör väl vara ok?)

Återstår att kolla kontakterna som du anger (antar att du med P1/J1 menar A6P1/J1).

Såg för övrigt nåt i nåt forum om ett annat Gottliebspel som hade samma sympton (eller liknande iaf) där en blå/blå/blå-tiltkabel spökade. Men jag hittar ingen sådan i mitt spel - kan det ha betydelse? TILT-kretsen är bortlödd genom modden på moderkortet.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Slamtiltkretsen menar du. vanliga tilten finns det ingen anledning att modda bort.
jo det är A6 jag tänker på.
Har du gått igenom alla kontakelement på kontakterna till driver och MPU och konstaterat att de är friska?
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Slamtilten ja - den här modden är den vi gjort:
http://www.pinrepair.com/sys1/s1slamtiltmod1.jpg

Jag ska plocka ur MPU-kortet och se om det är nåt jox med den nu. Lödde nyligen om ett par kontakter på en av kablarna också - ska se hur allt "känns". :)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
OK - skumma fel! Men jag kommer "närmare". :-)

När jag tog bort MPU-kortet var kontakttungorna, speciellt på J6, väldigt knepiga. Rengjorde och la dit lödtenn - speciellt kontakt tre var kass.

Det är uppenbart att detta hade effekt - för spelet går nu igång, bootar, och det går att klicka fram credits. Nu gav den heller ingen random highscore, utan noll istället.

Spelade ett spel och fick highscore 21000 (wow - kan man få lägre?), och den fastnade i minnet utan problem (även efter avstängning).

Problemen just nu är följande:

1. Q & T-coilsen som ska slå vid boot slår EJ.
2. De enda coils jag får att aktivera sig under spel är bollutskjutaren, hål-kickern, vari-target-reset och knocker (som låter tre gånger när man får highscore).
3. Inga CPU-drivna lampor verkar funka. Inga bonuslampor lyser, t ex. Men bonus verkar räknas, för det dräller på med poäng när bollen runnit.
4. Ljudet funkar (test på ljudkortet funkar också fint), men just nu spelar den bara samma ljud var man än träffar.
5. Vissa kontakter är uppenbarligen inte helt ok, men det är en justerings och rengöringsfråga så det är inget konstigt.

Så var börjar jag? :)
« Senast ändrad: juli 30, 2013, 21:38:39 av realpingo »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Kollar alla kontaktelement och byter ut de dåliga.
Det bör man göra innan man startar upp ett gammalt ss-spel för första gången.
kontaktelementen är en stor felkälla på gamla spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu bumpar jag den här tråden, få se om jag kan få lite hjälp.

Jag har löst en ruskig massa fel och problem i det här spelet, och hade det igång nästan fullt fungerande (bara en enda switch som var knepig).

MEN så hände något. GAME-OVER-relät vägrade slå vid BOOT/Start. Jag fipplade lite med switchar och kontakter, och fick igång det igen!

Men tyvärr vet jag inte VARFÖR.

Och nu har det hänt igen.

När spelet slås igång så bootar det - MEN Game-Over (Q)-reläet slår inte.

Det GÅR att slå igång ett spel. Men eftersom Game Over-relät inte aktiverats som det ska vid boot, så kan man inte använda flipprarna, och de flesta (alla?) CPU-kontrollerade lampor funkar inte. De flesta reläer funkar, men inte alla. De flesta switchar funkar, men inte alla.

Jag har bytt en stor drös kontaktdon i kablarna, framförallt de som varit misstänkta. Samtliga kablar FRÅN CPU-kortet är nu fräscha.

Nån som har nåt tips på VARFÖR Game-Over-relät kan bete sig konstigt? Det vore bra om någon kan förklara hur signalerna går, i vilka kablar/kontakter, för Game-Over-relät så man kan söka felet längs "banan" så att säga.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Fick igång spelet igen. Vet tyvärr inte varför. :)

Jag fnulade lite på Game Over (Q) och Tilt (T)-reläena, mest tryckte på switcharna och drog lite i kablarna för att se om nåt var löst. Men hittade inget som såg misstänkt ut.

När jag sen slog igång så gick det igång utan problem. Nu funkar det (förutom att A och D-roll over tänder varandra, men det är väl troligen dioden).

Vad kan vara glapp vid Q/T-reläena för att få dem att sluta slå/gå igång?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Ev ska A o D tända varandra om du har spelet inställt på 3 kulor.
Ställ in 5 kulor o testa.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Men åh - det står ju till och med i manualen! :D

OK, så då är DET problemet löst. Tack för det! :)

Nu har spelet hakat upp sig igen så att Game Over/Tilt-reläena (Q&T) inte slår vid boot.

Uppenbarligen är något glappt. Frågan är vad och var. Finns inget synligt fel någonstans, och jag vet inte riktigt var jag ska leta eftersom jag inte vet var just den signalen kommer ifrån.
« Senast ändrad: april 04, 2014, 17:28:23 av realpingo »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vill tacka alla som hjälpt mig i den här tråden! Grymt mycket hjälp - väldigt tacksam!

Det visade sig att kontaktdonet på MPU-kortet för Game Over-reläet var knas, så nu har jag fixat det.

Nu är spelet helt i topptrim. Alla kontaktdon i kablarna bytta, alla nödvändiga grejer fixade (Tilt, jord, batteri etc) och allt annat som behövdes göras är gjort.

Spelat en hel del de senaste dagarna! Tog betydligt längre tid än vad jag trodde, men så var spelet i fasansfullt sämre skick än det sas vara när jag tog över det också.

Tack iaf för all hjälp!! Får hoppas att jag slipper återkomma till den här tråden! :-)