Frispel

sedan 2001

Flera problem, Gottlieb TOTEM (1979)

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
DAH: Det som sitter där nu är ett 3,6 Volts AA. Jag planerar att byta ut mot tre stycken 1,5 Volts AA i enlighet med beskrivningen här:
http://www.pinrepair.com/sys1/index.htm#battery

Ståltrådarna: Ska kolla upp hur det ser ut här.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om det inte är originalbatteriet (stort svart fyrkantigt elände) så är det ett batteri i samma form som ett AA med det har lödben istället.

Jepp det är de du bör ta bort för att undvika att steka mpu-kortet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack DAH för ovan.

Lite update:
Likriktarna är nu bytta och alla spänningar på de två traforna är mätta. De levererar helt okay värden, visserligen 12 volt för lamporna, men det har väl att göra med att det inte belastas just nu.

Det ser alltså positivt ut och det visar också att den lilla trafon INTE gått sönder. (Puh!)

Nu uppkommer dock frågan: VAD var det som belastade den lilla trafon så lindningarna började smälta? Det är ju uppenbart att någonting i flippret var elakt - men VAD kan detta ha varit?

Min plan just nu är följande:
1. Löda om jord till korten i backboxen.
2. Byta stora cappen på powerkortet.

DAH kan väl kanske verifiera om det sen är vettigt att BARA koppla in Powerkortet och mäta spänningarna UT från detta för att se om det överhuvudtaget levererar rätt och fungerar korrekt? Är det rätt väg att gå?

Om Powerkortet också visar sig fullt funktionsdugligt - vad är nästa steg? Dunka i de två andra korten i backboxen och hoppas på det bästa?
« Senast ändrad: oktober 20, 2012, 20:54:25 av realpingo »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
12 V är för mycket med obelastad trafo (stora trafon).
Har du mätt rätt ang stora trafon?

25V DC och 6V DC kan du mäta på resp brygga.
6,3V DC kan mätas direkt på trafon kabelfärger gul/röd samt vit/svart.

När du vet att stora trafon lirar som den ska, så kan du mäta upp voltstyrkorna från lilla trafon till kontakt J1 på powersupply.
stift 1 och 2 ger 11,5 V AC,
stift 4 och 5 ger 14V AC,
stift 6 och 7 ger 69V AC

Om du får de voltstyrkorna i den kontakten, så kan du stänga av och koppla in J1 och starta upp igen och mäta upp utgående voltstyrkor hos A2 (dvs powerkortet)
« Senast ändrad: oktober 22, 2012, 07:37:09 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
DAH: Tack för den genomgången.

Uppmätt på lilla trafon enligt ovan så stämmer det. Där finns också 8V och 3V, vilket den levererar (minns inte vilka det är).

Stora trafon ger mycket riktigt 25V, men 6-volten mäts upp kring 12V vid just bryggan.

Observera att GI på spelbordet var "ok" (endast ett par få lampor är hela, men lyste) när det slogs igång första gången, och det var lilla trafon som verkade knasig.

Kan ju förstås vara mätfel, men jag tvivlar på det. Borde inte belastningen av lamporna ge ett annat värde?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
GI-belysningen har ingenting med den likriktade 6V krämen eftersom GI är växelströmsmatad 6,3V, dvs direktkräm från stora trafon.

Feature lamps ska matas med 6V DC
Voltstyrkan bör ligga runt 7-8V obelastat, 12V låter väldigt mycket.

Trafon levererar 8V AC till likriktarbryggan som då ska avge 6V DC till F-lamps
« Senast ändrad: oktober 25, 2012, 09:18:46 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu har vi kollat lite mer, och matningen till Power-kortet (A2) är korrekt.

Alla mindre värden på Power-kortet är också korrekta.

MEN 42/60-voltarna finns inte. Likriktardioderna har brunnit av. Vi vet alltså ATT det finns ett fel och VAR, men problemet är - HUR har detta uppkommit?

Byter vi dessa och slår igång så finns väl en mycket stor risk att drabbas av samma fel IGEN.

Så hur går vi tillväga i nästa steg, efter att vi reparerat Power-kortet?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Koppla bara upp powerkortet och se om voltstyrkorna finns där.
Sen koppla upp moderkortet utan att något annat är inkopplat på moderkortet. Därefter, display efter display.
Naturligtvis måste alla säkringar i spelet ha rätt värden.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
DAH: Tack för svar!

Powerkortet har rätt styrkor, förutom 42/60 - vilket vi ska åtgärda.
Säkringarna är bytta och är korrekta.

Vad jsg förstår ska alltså A1J1, A1J2 och A1J3 vara inkopplade men inget annat - korrekt?


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
En till fråga:

Hur skall displayerna reagera om de är OK?
Finns det några varningssignaler man ska känna till?
Är det något olika på de stora resp den lilla displayen (mer än att den lilla går på 42 och de stora på 60 volt?).

Om displayerna är OK och det fungerar SÅ långt - vad är då NÄSTA steg?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
varför köper du inte ett P1-X4 kort från Janin Pascal istället för att krångla med allt gammalt defekt elände?

Eller köper mitt nyckelfärdiga Totem?

Inget illa om dina försök att få igång spelet, men det känns som att innan du har fått igång Totem så har jag skrivit en hel roman i den tråden. Och den tiden skulle jag vilja använda till annat än att sitta och skriva i den här tråden med en ständigt krånglande dator med en markör som ständigt hoppar runt i texten och sabbar densamma.
« Senast ändrad: november 24, 2012, 09:32:31 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
DAH: Hehe... maila mig om dina datorproblem så blir det jämnt. :)

Nä, men jag bytte ju bort mitt Honey mot det här Totem och vill gärna få det att funka. Enligt utsago så skulle det ju inte vara några problem. :-/

Pascalkortet är plan B, helt klart, men just nu vill jag inte slänga ut mer pengar. Går det att fixa så gör jag hellre det. Och så vore det ju såklart helkul om spelet funkar med originalgrejer. :)

Tack för all hjälp - det är oerhört uppskattat! Förhoppningsvis hjälper det kanske nån annan i framtiden också, vem vet?


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hej alla!

Nu är jag igång med att försöka fixa TOTEM-spelet igen. :-)

CRITERIUM 75-spelet lyckades vi få igång helt, och det såldes kvickt.

Men - TOTEM-spelet har problem.

Vi har nu lött iordning power-kortet och mätt det. Alla spänningar levereras där de ska och som de ska.

När man kör igång med bara CPU-kortet i hörs ett högspänningssus (extremt svagt) från displayerna, men de kommer inte igång. Spelet bootar alltså inte.

Vid testpluggarna har boot-sekvensen mätts upp till ca 4,7V. Vid Powerkortet är 5V uppskruvad så det kortet levererar 5.1V ut från Powerkortet.

Är 4,7V tillräckligt för att resetsekvensen ska köra igång bootsekvensen?

Klockkretsen mätte vi på pinne 11 och 12 på TC2. Här mätte vi dock upp bisarra värden:
-2,35 respektive -2,53. MINUS! Och nej - vi mätte upp rätt +5.1 på powerkortet, så kablarna är inte korsade eller så. Hur kan det komma sig att det blir negativt värde?

Om man bortser från det negativa värdet - är värdet i sig ok, eller är det för lågt? När vi mätte på klockkretsen låg det ca 1V för högt (ska tydligen vara 0.3 resp 0.9 enligt pinrepair).

Tips och idéer mottages tacksamt!


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
UPPDATERING:
Vi fick igång det!

"Allt" funkar!
Displayerna gick igång, ljudkortet funkar, lampor i toppboxen fick jag igång och allt verkar vara som det ska.

Har INTE testat att lägga i credits eller få igång spel - vill se till att alla jordkablar och spelbordets funktioner i sig är så "ok" som de kan vara först.

En fråga dock om displayerna:
De "pulserar".
Understa segmentet i de två övre displayerna fungerar heller inte. Jag vet dock att displayerna är hela (har testat i annat spel). Någon som har display-segment-schema?