Frispel

sedan 2001

Flera problem, Gottlieb TOTEM (1979)

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har precis fått in ett Gottlieb Totem, men har många problem. Hoppas nån Gottlieb System 1-guru kan komma med lite idéer. :)

När jag fick det dansade en liten 20mm-säkring omkring i kabinettet. Den måste ha fallit bort från säkringshållaren i spelplanen som ska ha en 2A eller från Power-supply-boardet där det ska vara en 1A. Nu kom tyvärr den säkringen bort, så jag vet inte vilket typ det var.

När spelet slogs på först så slogs GI på spelbordet på - men backboxen var HELT mörk.

Jag bytte en säkring i spelplanen (en 2A) men fick ingen mer effekt.

Dock vid sidan av power-supplysen så hittade jag en säkringshållare till som var en 1A.

När jag satte dit en 1A där och slog på fick jag precis samma fenomen som ovan, MEN högtalaren började spraka och knastra rejält. Dessutom började den lilla trafon låta riktigt illa och bubbla!! Se bifogad bild - vid fyrkanten satt säkringen och vid ringen bubblade något ut!  Självfallet slog jag genast av och körde inte igång med den säkringen i igen.

När spelet slås på UTAN 1A-säkringen vid power-boardet så händer inget mer än att GI på spelbordet slås på.

Att lägga i mynt och få credits funkar inte. Alla kontakter är kollade i backboxen, och i övrigt verkar inget konstigt.

Vad är felet/felen?



Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Har du ingen kräm till trafon, så lär det inte hända så mycket mer än GI-belysning.

Det ska inte sitta några 20 mm säkringar i spelet. Däremot 32 mm säkringar. Det sitter bara säkringar på bottenplattan och 1 eller 2 undertill på spelplanen.

koppla bort alla kabelstammar till kretskorten/toppboxen och den snabbkontakt i kabben som finns strax bakom myntlådan, som går framåt från trafo-plattan till myntluckan.

koppla bort ljudkortet nere i kabben.

I detta läge så ska endast transformatorerna få kräm om du pytsar dit en säkring till trafo nr 2.  

Plugga in krämen och slå igång spelet och var uppmärksam på trafon som du fotade av. om den är trasig så lär du märka det.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack för svaret DAH!

Jag har nu gjort som du sa. Tog bort alla snabbkopplingar från trafo-plattan till andra delar i spelet, bytte samtliga säkringar och slog igång.

Jag fick inga underliga aktiviteter från nån av transformatorerna. Faktum är att inget alls hände. De lät inte ens.

Jag har inget schema och ingen manual (om nån vänlig själ vill maila PDF:er vore jag tacksam!) så jag vet inte riktigt var jag ska mäta, men mätte på en av "bridge rectifiers" och mätte upp olika volttal mot jord på en av dem, beroende på om spelet var på/av, så jag antar att någonting faktiskt sker - men att en av transformatorerna antingen är trasig eller att bägge är hela och fina och helt enkelt är tysta. :)

Har DAH eller nån annan bra förslag på hur jag nu går vidare? Vill ju helst inte bara sätta ihop alla kontakter och "hoppas på det bästa", utan mäter mig hellre fram så sakteliga.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
INK: Ja, det verkar vara de små fyrkantiga mojängerna. Vad jsg förstår ska man kunna mäta dem med strömmen av - hur gör man det rätt?

Vad ska jag sätta dit istället?
En länk till Farnell vore fint t ex. :)
« Senast ändrad: oktober 09, 2012, 20:02:29 av realpingo »



realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Då bör väl även den här funka?
http://se.farnell.com/fairchild-semiconductor/gbpc3504/bridge-rectifier-35a-400v/dp/1017701

Jag tänkte köpa en del annat från Farnell ändå, så om ovan funkar kör jag på den.

Nån som har ett elschema för Totem? Skulle gärna vilja veta vilka kablar från trafo-plattan som gör vad.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Säkringarna skulle inte plockas bort.
Men nu när du har de urplockade så se i alla fall till att de två ensamma säkringshållarna på bottenplattan har säkringar, annars händer ingenting.
Utan de två säkringarna så är transformatorerna lika döda som Tutankamon.
Börja med att bara sätta dit 5A Sloblo som sitter på bakkanten av plattan. När du då slår på sprlet så får du kräm till den stora trafon som leverar kräm till lampor (6V DC och 6,3V AC) och spolar (25V DC). det lär inte hända så mycket, ev hör du ett svagt hummande från trafon.
Slå av spelet och pytsa i 1 A Sloblo säkringen till den lilla trafon.
den lilla trafon pytsar ut alla krämtyper till korten
14V AC,
11,5V AC,
69V AC
5V AC,
+8V DC Offset
3V AC
+4V DC Offset

Om det inte händer något med den lilla trafon när du knäpper igång spelet, så kan du mäta upp om du har alla voltstyrkor. För att +4V och +8V ska kunna mätas upp så behöver Powerkortet vara inkopplat. Likriktarbryggorna på bottenplattan är bara för belysningen och spolarna. All likriktning av strömmen till korten sker på powerkortet.

Men återkom  när du har sett om trafon är visuellt är trasig när krämen slås på.

En sak bara. Det är mycket jobb som måste göras för att överhuvudtaget få liv i ett gammalt Gottlieb system-1 spel och göra det stabilt (kort och kontaktmässigt sett). och i 90& av fallen så är moderkortet dött.

Det bästa man kan göra om man vill få fart på ett gammalt system-1 är att köpa ett Pascal P1 kort eller ännu hellre P1X4 kort samt mängder med molex kontaktelement av samma typ som gamla bally-spel (EJ tresidiga kontaktelement, endast ensidiga diton).
Och se till att man har en frisk botten-enhet (friska trafos, likriktarbryggor och säkringshållare) i spelet.
Då har man en bra början.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack DAH för utförlig beskrivning! Spelet byttes och den som hade det innan sa att det funkade utan större problem, så jag hoppas att så faktiskt är fallet.

Tiltkretsarna är borttagna i spelet sen tidigare, men jag planerar att byta cappen på power-kortet, fixa jordproblemet och snygga till lite.

Beställt en massa grunkor från Farell nu, så jag återkommer efter pulande. Om jag har tur är korten hela och inget hemskt hände med lilla trafon...
« Senast ändrad: oktober 12, 2012, 15:09:02 av realpingo »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Fortsätter på den här tråden - fler "problem". :)

Hur byter man enklast drop targets i det här spelet? Skruvar man av den stora plattan på baksidan (mot bakglaset) och kommer åt plasterna därifrån? Funkar det, eller sitter den plattan fast mot annat också?

Även bumbers - hur bytes dessa enklast?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Droptargets
Du får skruva loss hela droptargetenheten och skruva bort bakre plattan.Sen ska det bara vara till att plocka ur dropparna.
Äldre Gottlieb dropps är lite annorlunda och krångligare att byta, men om jag minns rätt så ska det vara den lite nyare typen av enhet i Totem.

Bumprar
här skruvas slagringen loss först
sen skruvas hela spolhållaren loss
därefter löds kablarna till lampan loss
Boumperlock bort,sen skruvas bumperhuset bort från spelplanen.

Angående likriktarna på bottenplattan, så har jag aldrig varit med om att de har varit något problem på system-1 spel. Men de kostar inte mycket att byta ut.

Backup-batteriet (om det sitter kvar på MPU-kortet) måste direkt plockas (lödas) bort (har det börjat läcka syra på kortet = problem), kablar lödas dit och ett nytt 3,6 V PC-batteri anslutas och helst monteras nertill i toppen.

Alla Molex kontaktelement bör bytas i alla kontakter i toppboxen och till ljudkortet.
Jordkablar måste lödas på alla kort i toppen samt anslutas till närmaste jordanslutning.

Sen är det mycket jobb på powerkortet att göra, mycket som ska bytas ut, men det tar jag inte nu.

Displayerna kan behöva "brännas" för att fungera, om de är livlösa.

Sen är det en bra ide att kapa eller ta bort hela "reject coin" ståltrådarna som sitter nära coinswitcharna. om de kortsluter mot switcharna så steker du flera spindelkretsar på moderkortet, då är det byebye med det mpu-kortet. De kretsarna går inte att få tag på idag.

Själv så löder jag loss och flyttar över spindelkretsar från skrotade kort när jag reparerar gamla system-1 kort. Det är enda möjligheten när det inte går att få tag på kretsar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack för monteringsinfo om targets+bumprar.

Batteriet + likriktarna tror jag att jag har koll på. Batteriet som sitter i är ett uppladdningsbart AA - det ser lite trött ut, men har iallafall inga synliga läckor.

Jag har testat alla kontakter i toppboxen och de verkar okay. Jag hoppas slippa byta dem. :) Jordningarna kommer jag att fixa nästa vecka.

Om du har nån bra beskrivning på vad mer som bör göras på power-kortet, så dra gärna den eller länka. Byter den där stora 2800u-cappen och drar jord - vad mer skall göras?

Har du någon bild på "reject coin"-ståltrådarna? Ska jag koppla bort coin-switch-kablarna helt och ersätta med frispelskabel till creditswitchen? Går det att genomföra på nåt vettigt sätt?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det ska vara ett 3,6 V batteri, inte ett AA batteri på 1,5 V.

Ståltrådarna är de som rör på sig när du trycker in Coin reject spolens aktiveringsbleck.
« Senast ändrad: oktober 15, 2012, 03:27:40 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas