Frispel

sedan 2001

Gottlieb Spiderman

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
displayerna påverkar inte uppbootandet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag var igår hemma hos Kristian och försökte hjälpa till men gick bet. Han har ett splitternytt powersupplykort från rottendog, kabeln och kontakterna mellan det och CPU kortet är också ny. Jag har mätt upp 5V mellan den första avlämnningen på CPU-kortet (den stora blå kondensatorn) och jord på powersupply kortet, möjligen att det var 4,98 eller liknande. Behövs mera inkopplat för att spelet ska boota igentligen? En display är också ny (player 1), den lyckades vi få liv i en stund genom att rucka och pilla på kontakten på displayen. Alla segment lyste, men det var tydligt att ingen information kom till displayen, jag antar att då skulle det stå 0000000 i displayen. Så fort vi började pilla på nästa display så slockade den första och sen hände inget mer.

Jag antar att en display beter sig så här om den endast har 60v och jord, dvs ingen datasignal. Slamswitcharna är som kristian själv skrev numera satta ur spel genom att koppla ihop en specifik diod och en restistor på CPU-kortet. Rätta mig om jag har fel. I så fall borde man väl kunna konstatera att det är minst två fel på spelet.

1. CPUn bootar inte upp
2. Glappkontakt i displayernas kontakter mot displaykortet så att 60V/jord inte når in på displaykortet. Det gick dock att mäta upp 60V i själva kontakten.

Frågan är hur man går vidare? Fel nummer 1 känns väl prio 1.

Jag mätte också jorden mellan powersupplykortets jord med powerdriverkortets jord över cpu-kortet om det är till någon hjälp.

Vilken är dom 3 statistiskt vanligaste komponenterna att byta på CPU kortet så kanske man skulle kunna byta dessa på chans?
« Senast ändrad: januari 23, 2013, 19:06:13 av granman »


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tusen tack för all hjälp granman, det uppskattas verkligen!


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Jag har försökt söka felet enligt pinrepair och kommit till följande steg:

The RDY (Ready) is easy to test. Put a DMM set to DC volts on CPU chip U1 pin 2. Power-on the CPU board. The DMM should show +5 volts, and stay at +5 volts. There is not much to fix here. RDY is connect directly to +5 volts through a 4.7k ohm resistor at R2.

När jag mätar får jag bara ca 4 volt. Vilken komponent kan det vara som felar U1, R2 eller någon annan?