Frispel

sedan 2001

Gottlieb Spiderman

Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Hej,

Jag köpte spelet för ca två veckor sedan. Det fungerade inte och var/är i ganska risigt skick. Min plan är att försöka få det speldugligt. Lyckas jag med det är planen att snygga till kabinett och spelplan mm.

Jag hör mätt upp strömmen till spelet och det verkar fungera. Power supply kortet är även utrustat med dioder som indikerar både 12 v och 5 v

Alla säkringar är kontrollerade. Jag har rengjort alla switchar så gott det går.

Batteriet är utbytt och jag ser inga spår/skador efter det gamla.

När jag startar spelet tänds belysningen för backboxen och spelplanen. Ljudet fungerar. Displayen som ska visa credits visar en nolla. Matar jag in en krona börjar flipprarna, slingshots?, bumprar att fungera. Displayerna är svarta och credits visar fortfarande en nolla. Ingen kula matas ut och startknappen börjar inte att lysa.

Det finns en knapp för test men inget händer när jag trycker på den. Det verkar som att spelet har låst sig..

Kan det vara nåt så simpelt som att det är fel antal kulor? Hur många ska det vara? Jag har även meckat med switchen till dörren men tror inte att det är den som felar..

Om någon kan hjälpa mig att komma vidare vore jag väldigt tacksam.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

agassi1970

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1080
    • Visa profil
  • Stad: Harplinge
Schysst länk  :-)

Härligt med en fin HBK-seger ikväll, och att jag fick fira med öl före, under o efter matchen  :-0
« Senast ändrad: september 28, 2012, 01:14:02 av agassi1970 »
Stay cool, Daddy-O


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Ok, tack för länken.

Nån som vet hur många kulor det ska finnas i spelet?


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
1 (en)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tack cc! Då kan jag utesluta det iallafall.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Displayerna kan behöva "brännas" så de återfår sin funktion.
I 80-90% av fallen då displayerna inte lyser på ett gammalt Gottlieb system-1, -80 och -80A (och allt annat är testat och fungerar) så är det p g a att glasdisplayen behövs "brännas"
Det är sällan som Gottlieb's displayer "tar slut"

Jag kan testa och bränna dina displayer om du står för postportot att skicka dem hit och tillbaks.
« Senast ändrad: september 28, 2012, 19:33:43 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tack för erbjudandet! I dagsläget känns det som att något låser spelet eftersom det är fler grejer än displayerna som inte startar. Om jag lyckas få igång spelet och displayerna fortfarande inte startar så hör jag gärna av mig om det är ok för dig.


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej

När ett system 80 slåss på så kommer GI på direkt och displayerna ska inte lysa. Sedan efter 5 sekunder ska du höra "click-click" från reläerna och sedan kommer displayerna igång. Ingen click-click eller displayerna visar något direkt innebär att det inte bootar.
Kolla först i myntluckan så att ingen av kablarna eller switcharna har kortslutning. Om inte det hjälper kan du se över kontakterna på cpu och driver kortet. Allt det där står i länken INK skickade. Men börja med myntluckan.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
ett mycket vanligt problem är att slamtilten ligger på. Då tänds displayerna direkt när spelet slås på (om displayerna är friska och får ström från powerkortet)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Är det samma problem som på System 1 kanske?
http://www.pinrepair.com/sys1/index.htm#slam
« Senast ändrad: oktober 12, 2012, 22:31:35 av EZL »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Slamswitchproblemet med en hållkrets, fanns på system-1, -80 och -80A. När gottlieb kom med system-80B (de med de långa smala displayerna) så hade de sett ljuset och ändrat till ett system med normalt öppna slamswitchar, så som övriga tillverkare hade sen länge.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Tack för all input... Det är alltså bara displayen för credits som visar 0 direkt när spelet slås på. Övriga displayer är helt svarta.

Jag kontrollmätade 5 vdc igen trots att lysdioden visar att den är ok. Den låg strax under 5 så jag förmodar att felet "kan" bero på det. Jag har beställt lite nya grejer till powersupply kortet som jag förhoppningsvis hinner byta till veckan.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Antingen så får inte displayerna sina 60 V DC (crediträknaren går på sin egna 48V DC) och då är det fel på powerkortet. Du får ta och mäta så att det går ut 60V.
O det gör det, så kan de släckta displayerna behöva "brännas" för att återfå livet.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Krille72

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Powersupply kortet ger 60 V DC till displayerna. Alla övriga strömstyrkor verkar också vara ok på powersupply. Samtliga kort har jord. Nu är modden till slam switchen fixad.

Är det någon som vet om spelet bootar om displayerna är trasiga? Är det någon som kan testa att koppla ur sina displayer och se om spelet klick-klickar efter 5 sek trots att displayerna inte är med i matchen?