Frispel

sedan 2001

Enklare att ställa ut flipperspel???

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Tv spel är tv spel ,Xbox ,playstation ,wii osv.

Det är tex för att alla butiker som har tv spels konsoller på displayställ bla ska eg ha tillstånd fr lotteri inspektionen,tex game,gamestop mfl.

Hur många har det ? Ingen....
Gör LI något åt det  ? Nej....
Ska bli spännande att se om game får 100.000 i vite / butik för sina display ställ...


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Johan_r: Vill minnas att det diskuterades i något förarbete eller nått sånt att uppställning av automatspel för demonstration/marknadsföring av det aktuella spelet skulle vara undantaget från tillståndskravet. Kan inte hitta detta just nu dock...men den som är nyfiken kan ju fråga LI. :-)


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Det var det jag gjorde,satt i över en timme med frågor med LI ,bla ang "tv spel" på tillståndet och fick svaret jag skrev ovan ,att det gäller tex tv spelsbutikers display ställ.

Gör man en sådan ändring behövs inget tillstånd alls för utställda spel.

Då är ju alla utställda spel till demonstration/marknadsföring för köp av aktuella spelet
 ,sen att ett WCS kostar 50.000 har ju inte med saken att göra.

Skulle dom skriva in att man inte får ta betalt för spelande på spelet så kan iallafall alla kontor och liknande,privata flipperspels lokaler mm hävda att det är spel till salu ?
« Senast ändrad: oktober 30, 2012, 11:04:32 av johan_r »


bloodmoon

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Arlöv
Så om jag skulle vilja ställa ut ett tv-spel i min lokal (om jag hade en sådan) låt oss säga ett Nintendo 8-bits utan ställ. En vanlig tv och maskinen utan kostnad för spelaren som får slå sig ner i en soffa och spela.  Faller det då in under de spel som måste sökas tillstånd för? Eller blir det bara i display "ställ" som skulle räknas?

Samtidigt är det själva kostnaden som styr om det är avgiftsbelagt eller ej? Så om jag har ett rum med 10 flipperspel alla på Free play. Jag tar en timavgift för per pers som hänger och spelar. Som på en biljardhall. Är det då samma regler som gäller? Samma tanke kring free play på ett arkadkabb.

LI borde verkligen lyssna på utställare och se till vad det egentligen handlar om.


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Jag tycker att beekey öppnar för en intressnat idé. Varför skriver vi inte ihop ett formellt dokument med synpunkter och verkligen förklarar som det är och lägger alla våra farhågor på bordet.

Har vi en politiker som kan föra vår talan är väl det jättebra. Sannorligt är inte personen insatt i ämnet men låt oss då göra det enkelt för denne att att sätta sig in i problematiken och föra vår talan högre upp.

Sätt igång och skriv!


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Så många politiker som möjligt borde väl bjudas in till SM tex för att visa att vi har trevligt och att vi är en ganska så annat klientel som gillar flipper än de som dåtidens politiker en gång i tiden skapade lagarna för.

 Den svenska "filmcensuren" på biografbyrån slutade faktiskt nästan helt att klippa i filmerna och utöva censur ca 10 år innan censuren avskaffades, pga av att man faktiskt insåg att reglerna var orimliga att följa när resten av samhället hade förändrats,

Kanske om man lyckas få tillräckligt många i rikstagen att inse hur orimliga reglerna är att förbjuda flipperspel och spel med priser vid tävlingar när jag nu kan ligga hemma i sängen och spela upp hela "förtidspensionen" via sin telefon på en kvart utan att stiga ur sängen samma dag som den sätts in på kontot.

Leif Pagrotsky är väl Göteborgare och kanske har lust att komma förbi om han möjligtvis befinner sig i stan, han brukar ju gilla att visa upp sig i lite udda och kul sammanhang.
Play a real game, play pinball


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
bloodmoon :
Det spelar ingen roll om det är på freeplay eller inte ,samma om det är slutet sällskap eller ej.


bloodmoon

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 150
    • Visa profil
  • Stad: Arlöv
Ok Johan_r tack för svar.

Men det andra då om jag ställer ut ett tv-spel som är för "hemmabruk" utan monter som ett 8 bits Nintendo i en lokal. Räknas det verkligen till LI lista av spel. Om någon får sitta och spela The legend of Zelda från 1986 på en tjocktv gratis? Bara undrar. Känns bara som en konstig sak att söka tillstånd för. =/ Men men.


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Som sagt, jag och GGG åker till LI för ett möte på fredag. Vi kommer att framföra en hel del synpunkter som jag plockat upp här.



Tags: