Frispel

sedan 2001

Enklare att ställa ut flipperspel???

SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Ok, jag ser i förslaget att det är tänkt att bli så.

Men hänvisningen till 15 oktober 2012 ligger ju inte i detta förslag utan i 'bilagan':
 "Förslaget till ändring av automatspelsförordningen (2004:1062)"

Alltså om DET förslaget hade gått igenom så hade trätt ikraft 15/10 2012 (eller rättare: paragraferna 4,5 & 6)

Eller tänker jag fel.


:-/:-/

Edit: Nä, när jag kollar igen så fattar jag inte alls om det är ett gammalt förslag eller det nya som det handlar om.. :-(
« Senast ändrad: september 20, 2012, 21:09:14 av SAB »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Skrev ett inlägg i ämnet på Outlane.se

Kommentera gärna här eller i bloggens kommentarsfält.

Vad gäller 15 okt så blir jag också intresserad av vad det är. Har lusläst på LI:s websida och kan inget hitta.


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
LDK: läste ditt trevliga inlägg på Outline..
Men känner fortfarande att inget är spikat!

även om tonen har blivit mjukare från myndighets håll.
verkar ändå riktigt positivt..
Matchstick Pinball


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Bra & klokt skrivet LDK!
Lobbningen är viktig & hoppas personalen som arbetar med dessa frågor på LI läser sådana inlägg.
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det finns säkert någon på LI som på ett begripligt sätt kan motivera varför LI behöver ha kvar automatspelslagen trots att man har lotterilagen.

Jag börjar nästan luta åt att den bästa lösningen är att försöka snäva av definitionen av vilka spel som regleras i automatspelslagen och lotterilagen till att bara omfatta automatspel som är slumpspel/hasardspel. Då skulle man få bort både tillsynskostnaden och förbudet mot vinster i tävlingar. Gränsdragningen är vansklig och man kan ha en viss förståelse för att man duckar för att göra detta. Borde ändå vara genomförbar.

LI har en intressant princip: om skicklighetsmomentet ligger före slumpmomentet när spelmomentet ska avgöras är det ett "lotteri", annars är det ett skicklighetsspel. Andemeningen i lotterilagen och LI:s uppdrag handlar ju om just lotterier och att dessa ska vara reglerade för att skydda folk å fä från att spela bort sina pengar på slumpspel. Därför borde man ju förfina regleringen så att inte skicklighetsspel i form av automatspel omfattas av lotterirelaterad reglering.
« Senast ändrad: september 24, 2012, 11:32:02 av LDK »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
LI betraktar (för tillfället) flipperspel som ett slumpspel (dvs lotteri) och inte som ett skicklighetsspel, vilket t.ex. Counter Strike och andra e-sportsspel bedöms som.

Eftersom det är "slumpspel" så är lotterilagen tillämplig, vilket gör att man inte får anordna tävlingar med prispengar t.ex.

Om det däremot är skicklighetsspel gäller inte lotterilagen alls.

Automatspelslagen är ju specialskriven för att stoppa flipper-, arkad- och andra typer av spelautomater, med och utan vinster. Jag har som du svårt att se varför automatspelslagen alls behövs, om lotterilagen skrivs om för att täcka in alla typer av spelautomater där man spelar om pengar.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
flipper ska jämnföras med dom tillståndfria spelen( basket, biljard, dart etc.) dvs skicklighetsspel. Sen om dom vill ha sanktionpeng eller vad dom ska kalla det så ta 100000 eller mer om du nu sätter ut en pokertyp och sätt betalningsansvaret på lokalinnehavaren och utställare gemensamt så tror jag deras problem löses per automatik. Bara att skapa en lista på alla spel som ska ligga under tillståndfria och finns inte den med där så ( nya spel som kommer) så får man inte sätta ut dom förrän dom är clearade. problem solved.....
:-) gud vad enkelt det kunde vara....


jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro
Jag tycker inte alls att det kommer att bli enklara att ställa ut flipperspel.Man skall fortfarande bifoga allt detta i ansökan =
I anmälan ska anges vem som
ansvarar för anordnandet eller
utställandet, det antal spelautomater
och den typ av spel som anmälan
avser.
Till anmälan ska bifogas handlingar
som styrker
1. att anmälaren inte är försatt i
konkurs eller underkastad
näringsförbud och inte heller har
förvaltare enligt 11 kap. 7 §
föräldrabalken och
2. anmälarens ekonomiska
förhållanden.
En anmälare som är en juridisk
person ska tillsammans med anmälan
även lämna registreringsbevis, sina
stadgar eller bolagsordning och en
verksamhetsberättelse med resultatoch
balansräkning för det senaste
verksamhetsåret.


Sedan sanktionsavgiften på 100000kr per spel skrämmer mig från att ställa ut spe.Den avgiften skall betalas inom 30 dagar.

En sanktionsavgift ska tas ut även
om överträdelsen inte har skett
uppsåtligen eller av oaktsamhet.

Om jag ställer ut 5 spel och platsinnehavaren gjort fel vid anmälan eller något annat fel riskerar jag att få betala 500 000 kr .


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Mungo: Men om man lusläser Lotterilagen så kan man tolka det som att ALLA automatspel omfattas av den lagen, oavsett om det är slump eller skicklighetsbaserat. Men om nu chefsjurren säger att denna avvägning ändå ska vägas in får vi ju skicka dit Jörgen, Jorian och Mats med ett flipperspel och utmana chefsjuristen på en fyrspelares tre-settare. Släng med en länk till WPPR-rankingen och SM-resultaten de senaste åren så borde det vara solklart att "luck has nothing to do with it".


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Janne: Så det är per spel? Det hade jag inte noterat. Det är riktigt styggt.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Oavsett antal x 100 k så kan det bli idioti, Hade 1 spel på en krog och det la av ... hade ett nyservat med mig fast skulle iväg senare så vi flyttade det trasiga och satte in det nya. Kontroll självklart och fick ett påpekande trots att det var sönder avstängt och inte ens kontakten i. Med dom " nya" reglerna hade det kostat flis.....


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Jag har ett besök på LI inbokat, så rapport kommer...


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Kan vi inte ordna någon sorts namninsamling och skriva själva ihop vad vi tycker och  hur flipperspel borde kategoriernas .


Tags: