Frispel

sedan 2001

Enklare att ställa ut flipperspel???

Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Det verkar som att regeringen har tagit till sig all kritik och påpekanden ifrån branschen och media?

Detta borde väl sannerligen lätta upp får oss som vill ställa ut flipperspel.
Dock är det ju bara på förslag än, om jag förstår rätt, men det verkar ju intressant iaf.

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Press/Nyheter/Forslag-till-forenklad-tillstandsgivning-av-vissa-spelformer/
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Det beror väl helt på hur dyr anmälningsavgiften blir.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jo, fast läser man i förslaget så står det att den ska undergå nuvarande avgift. Men det klart, än vet man ju inte hur det blir, men det verkar ju positivt iaf.
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


MungoBBQ

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
  • Stad: Hässelby
Tillkommer en tillsynsavgift också, som de inte säger nåt om hur stor den ska bli, bara att den ska återspegla myndighetens kostnader för tillsyn... :)


Leif

  • Donator Guld
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
  • Stad: Laholm
Ser ut att vara ett steg i rätt riktning... :)
Mail: info@leitec.se
L I #14743
JOY #4998


jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro
Men från den 15 oktober kommer en ny avgift,sanktionsavgift på 100 000kr per spel om man ej har tillstånd och det står utställt.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
sanktionavgiften ... 100k ...
visst att det kan finnas men beloppet är ju absurt. Kan förstå om det skulle stå en poker/fruktmaskin på ett ställe utan tillstånd då dom självklart inte söker det ju... att 100 k kan vara motiverat men det kan finnas massa skäl till att ett tillstånd inte är korrekt och detta skulle vara en fast summa på 100 k! Men ser helt klart ut att gå mot rätt håll iaf.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Enligt en viss Johan Röhr (chefsjurist) på Lotteriinspektionen så är tydligen tillsynsavgiften tänkt att fungera så här:

"Tanken enligt förslaget är att det inte kommer att bli en månatlig tillsynsavgift, utan en avgift vid ev. tillsynsbesök (i dag 1 300 kr per timme). Dvs. en ny modell för förströelsespelen. Jag beklagar om skrivning i denna del är otydlig på s. 23-24.

Hur stora denna/dessa avgifter kan komma att bli kan vi för närvarande bara gissa oss till inom ramen för en självkostnadsmodell (om förslaget närmar sig verklighet kommer vår ekonomiavdelning att börja titta på kostnaderna). Det är även fullt möjligt att myndigheten fastställer en tabell över tillsynsavgiften man ska betala vid ett besök (beroende på arbetet som ska utföras). Exempelvis skulle en tillsyn av 1-10 automater kunna kosta 500-600 kr vid ett besök (tid ca 20-30 min) osv. i en stigande tabell."


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Tillsynsavgiften är ju rätt så ointressant då det är den nuvarande ansökningsavgiften, eller om förslaget går igenom anmälningsavgiften, som är den tunga posten. 19k för +10 spel idag är ju väldigt saftigt.


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
Tacka vet jag när länsstyrelsen hade hand om det. Snabbt , smidigt, enkelt, kostade inte skjortan.
Till det som är nu bara för att inte dom kan se skillnad på en poker maskin och förströelsespel.
Dom tillståndsfria spelen typ biljard , airhockey, dartmaskin, fotboll och basket. Det enda egentligen är ju att på basket kunde man väl bara få ett frispel och inget frispel på frispelet som jag jag kan se det och dom är väl inga avgifter på alls eller?
Där skulle flipper vara...   :-)


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Purre:
Jag måste hålla med. I min fråga till LI så undrade jag just över själva anmälningsavgiften. Denna fråga svarade inte Röhr på.

Mitt förslag till LI är att spel som är 15 år eller äldre som ställs ut av bolag med mindre än en miljon i vinst per år, blir avigftsfria.

Något som jag tror både utställare och LI glömt bort är att flipperspel har en mycket speciell kulturell historia med en industridesign som är mycket speciell. Vi får se vad de svarar på det.

I min tidigare tråd (om branschen idag etc) så önskar jag ju se kunniga skapa en motion för lagförändring. Eftersom LI nu gjort ett betänkande så är det mycket lägligt att skapa detta innan en ny lag skapas.

Min kunskap om flipper är minimal jämfört med många här - men jag hjälper gärna till att skapa en motion, debattartikel och distribuera dessa till rätta parter.


beekey

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Är det någon mer som noterat att man i det nya förslaget vill ha rätt att utföra tillsyn i lokaler där allmänheten ej har tillträde (med handräckning från polis om så krävs), där man misstänker att det försigår automatspel utan tillstånd?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Som vanligt tror jag att det är de olagliga pokermaskinerna de vill åt - inte oss flipperspelare. Kommer det dessutom inte kosta skjortan så kommer väl ändå alla ansöka om tillstånd för sina lokaler antar jag?


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Citera
Men från den 15 oktober kommer en ny avgift,sanktionsavgift på 100 000kr per spel om man ej har tillstånd och det står utställt.


Är detta helt klubbat? Har inte lyckats hitta infon på LI's hemsida. Är jag dålig på att leta eller letar jag på fel ställe..

Att de sista 'pengaspelsmaskinerna' som gick via nätet blev sanktionsberättigade för knappt ett år sen vet jag om men inte detta.
« Senast ändrad: september 19, 2012, 21:31:16 av SAB »


jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro
Infon om sanktionsavgiften finns på sidan 27 när du klickar på denna = Förslag till förenklad tillståndsgivning av vissa spelformer

under nyheter.


Tags: