Frispel

sedan 2001

Märkligt beteende av möss

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Under mitt hus har jag en typ av källare som är ihopbyggd med berggrunden, så källaren används ej för boende, men där är torrt och svalt. Där finns ibland möss som antagligen kommer in via en bergsskreva, kan ej hitta var, för det är svårt att se. Sedan jag flyttade in för ca 11 år sedan har jag alltid ett fat med råttgift. Det är en blandning av havre och eller korn och kanske annat.

I en del utav utrymmet ligger det byggavfall från när huset byggdes 1959. Det är mindre träbitar och småstenar av cement. Det borde man städa bort, men har ej blivit av, för det är trångt och känns därför jobbigt.

Det märkliga som hände första gången för ca 5-6 år sedan, var att en dag när jag kom för att fylla på tallriken med musgift, så var denna tallrik överbyggd av trästickor och betongstenar i storlek av upp till ca ½ tändsticksask. Trästickorna var ca 3-5 cm långa. Det var ganska prydligt gjort, så jag tänkte att min pappa skojat med mig, men det var inte han. Det måste betyda att möss eller möjligtvis råtta / råttor byggt detta.

Möss är ganska OK, men råttor – fy fan!

Jag skaffade därefter en stor bur med fallgrop / tippbräda och laddade den med äpple, ost och korv ett flertal gånger. Det har bara resulterat i en och annan mus, men ingen råtta.

Med jämna mellanrum byggs fatet med gift över med trästickor och betongstenar precis som om en människa byggt över det. Stenarna är lagda med ganska stor precision och jag är förvånad över hur små möss kan förflytta sådana stenar och trästickor.

Framförallt är jag undrande över orsaken till varför dom gör det?

Mvh Christian
« Senast ändrad: september 10, 2012, 14:42:46 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Låter ju som att gammel-musen kommit underfund med att han får ont i magen av det du bjuder på, och vill gömma bort eländet.

Sen luktar det ju skit när mössen lägger sig och dör i väggarna, efter att ha käkat gift. Nej, det är en sån här fälla du ska ha COCS:

http://wippomatic.nya-ebutik.se/

Fungerar kanon. Häng en öppnad Nötkräm i ståltråd över bortre kanten på hinken (som på bilden.)och häll lite glykol i vattnet, för att inte dra ut på plågan.
Det är ingen idé att försöka bygga nåt eget, det blir aldrig lika bra. Vi försökte bygga en vippa av plåt nån gång på 80-talet, när vi hade bekymmer med möss som åt elledningar i farfarns gamla snickeriverkstad, men det blev bara en mus i den fällan, fastän hela verkstan var full i möss.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för svar!

Efter jag sett EZL:s trailer, så kom denna trailer på en ny robotfilm:
THE PROTOTYPE
Vad tror ni om den?
HÄR:
http://www.youtube.com/watch?v=j1p0_R8ZLB0&feature=relmfu

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: