Frispel

sedan 2001

Lagstiftning och branschen idag

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Hej alla,

Om jag förstått det hela rätt så är Lotteriinspektionen tillsynsmyndighet idag och tillstånd kostar från 2300 och uppåt, plus 200 i månaden i inspektionsavgift. Är detta korrekt?

Ni som är i branschen och ställer ut spel eller har spel utställda - hur är det idag jämfört med för tio år sedan, och jämfört med 20-30 år sedan?

Det finns ju oerhört få spel utställda idag (även arkadspel), men intresset verkar det ju inte vara något fel på med tanke på att det ordnas VM och Sverige idag har inhemsk datorspelsproduktion. För mig verkar det som att det finns ett intresse och att ungdomar idag skulle kunna få ett intresse, bara det fanns spel ute.

Det verkar samtidigt som om lagstiftningen och Lotteriinspektionen är de största käpparna i den här branschens hjul.

Har jag fel eller hur är det egentligen idag?


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Citera
Det verkar samtidigt som om lagstiftningen och Lotteriinspektionen är de största käpparna i den här branschens hjul.

 


Tror att det största problemet är xbox, ps3, pc och smartphones.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Och att prisutvecklingen för en kredit inte har följt normalt index.

En kredit i T2 när det var nytt 1991 kostade 10kr, de få myntopererade spel som finns ute i Sthlm kostar max 10kr, mer än 20 år senare.

Det finns alltså ingen business i att ställa ut flipperspel. Därför finns det få spel utställda, att skylla på tillståndskraven är inte direkt rätt även om det gör det svårare. Även utan detta skulle man inte se fler spel på stan tror jag.
Dessutom är det paradoxala med flipperspel ekonomiskt sett att ju mer det spelas desto duktigare blir spelarna och desto mindre intäkter genererar de per tidsenhet.
Har tagit detta som exempel tidigare men en krögare tjänar nog mer på ett till restaurangbord eller ytterligare 1 m bardisk än ett flipperspel.

JackVegas däremot genererar en linjär intäkt och de som bryr sig om sånt värdesätter det högre. Dessutom har ju flipperspel som alla vet en tendens att gå sönder hela tiden. Nåt som inte JV gör, de tickar på i all oändlighet.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Tack för bra svar! Inte de svar jag trodde, men det är ju intressant. Jag kan inte se att privata egna spel skulle konkurrera med utställda spel - det är ungefär samma fråga som biobranschen problematiserar. Ett utställt spel på lokal är ju inte enbart ett spel - det är umgänget kring och platsen etc som ger en annan upplevelse. Tror jag - eller så skulle iallafall jag se det marknadsföras.

Sen att spel går sönder är ju en sak förstås. Om intäkterna inte ens täcker de kostnaderna är det ju lätt att förstå varför man inte ställer ut fler spel.

Finns det någon som ställer ut spel här och som tjänar på det och ser en framtid i branschen - och isåfall varför?


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jag säger inte att hipsterbutikerna skulle svämma över med flipperspel och arkadmaskiner, men med nuvarande lagstiftning så är chansen tyvärr minimal att man hittar något som det här i Sverige:
http://www.pinballnyc.com/wp-content/uploads/2011/02/Search-and-Destroy-Interior-3.jpg

Förbannat fånigt att staten ska ha galet med pengar för en sådan sak.

En sak jag funderat på är ju att det krävs dyrare tillstånd för fler spel.
Hur funkar det med arkadmaskiner med valbara rommar i?
Hur skulle det fungera om man byggde nån sorts flipperspel med utbytbara spelplaner, backglass, programkod? Alternativt en roterande yta med flera flipperspel på där man kan "bläddra" fram det flipperspel man vill spela just nu medans de andra är "på lagret" så att säga.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
EZL: Flying A Vintage, mitt i hipstermeckat Södermalm, hyrde ett spel av oss:

Men de upptäckte efter ett tag att de inte hade råd, dvs ingen spelade på det. Och det hade inget med tillståndet att göra (de hade inte nåt). De behövde utrymmet för ytterligare en klädstång...
« Senast ändrad: september 07, 2012, 00:06:44 av Purre »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Purre: Det där med att ingen spelade är intressant tycker jag. Både på den pizzeria samt den båt jag nyligen besökt så fanns två bra spel (Star Trek och Rolling Stones). De enda jag såg spela var jag och de i mitt sällskap. Priset var 10 kronor eller en Euro för en credit.  Visserligen poängterade någon ovan att priset inte följt utvecklingen i samhället i övrigt.

Jag tror det beror på att 10 kronor för en credit var alldeles för högt redan för 20 år sedan. Fem kronor för en credit känns okay, och tre enkronor för en credit är ännu bättre.

När någon spelar ett spel kommer ofta andra fram och tittar. Spelet marknadsför sig självt under spel. Jag tror (spekulation) därför att lägre pris med effekten mer spel i sig skapar ytterligare mer spel från sådana som inte hade spelat annars.

Jag kan ju ha helt fel, jag vet ju inte vad ovan flipper i den där butiken hade för pris, men för mig känns det som att jag i längden skulle slösa bort mer pengar om priset var lägre...


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
I 1992 kostet det 10kr å spille på T2. Justert for den norske konsumprisindeksen tilsvarer dette 14,74kr i dag.

T2 dro all time high inntekter for operatørene. Det burde med andre ord ikke være noe hinder å ta 15kr for et spill i 2012. Dette har jeg også gjort på AC/DC, dvs 3 for 40kr, aldri har noe spill på den lokasjonen tjent bedre.

3 og 5kr per spill er ikke lønnsomt overhodet. Oppnår man likevel nok spill til at inntektene øker, så er slitasjen og vedlikeholdsbehovet så mye høyere at dette heller ikke svarer seg.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
ARE: Tack för utmärkt svar. Vad är den främst anledningen till att göra förtjänst på flipper tror du? Plats, typ av inrättning där det står eller annat?


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Citera
Vad är den främst anledningen till att göra förtjänst på flipper tror du? Plats, typ av inrättning där det står eller annat?


Semestrande norrmän med barn som fått en näve svenska tior att spendera..;-)


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Från 1992 och några år framåt så hade i princip varenda krog/bar i Stockholm flipper, och det kostade tio kronor att spela. Ingen klagade då och det spelades mer eller mindre konstant.

Sedan dök Jack Vegas upp.

Jag provade att ställa ut flipper på ett gatukök för något år sedan, kan väl säga som så att det gick runt (om inte grillmästaren hade stoppat pengarna i fickan och sålt hela stället utan att säga något) men avkastningen var ju inget man gått till börsen med direkt. Och det hade inte burit sig om jag köpt ett nytt spel och räknat på kapitalkostnad, tillstånd och moms (för att inte tala om arbetstid då förstås).

All heder till de som kämpar med offentliga spel och faktiskt försöker underhålla dem, jag är imponerad av att ni orkar hålla på (även om jag misstänker att det egentligen är hyrspelen som finansierar verksamheten?)

Men trender kommer och går, vem vet det kanske kommer en tid igen då operatörerna måste tömma spelen flera gånger i veckan för att myntlådorna svämmar över...
« Senast ändrad: september 10, 2012, 09:29:16 av superpin »
Ola Rodenkirchen


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Alla krogar i Stockholm som jag spelade flipper på hade 5 kr per spel, och det gällde även då nya spel som Addams Family, Fish Tales m.m.

Det borde kosta åtminstone 20 kr per spel idag.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
näh, 25kr kanske är närmare vad det skulle kosta.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Vi kanske inte gick på samma ställen Danne, jag är rätt säker på att ställen med lite fler spel typ Getingboet och L Köpenhamn tog 10 för en och femton för två krediter. Tänker nu på tiden 92-96 kanske, minnen är ju lite grumliga av de tillhörande stora starka.

Vad kostade det på spelhallarna vid den tiden? Jag gissar på 10-15-20 men kommer inte ihåg.

(kuriosa: Mitt AFM hade enligt säljaren gått väldigt lite som utställt och bara omsatt drygt 500kkr)
Ola Rodenkirchen


Tags: