Frispel

sedan 2001

Hissproblem på Dr Who

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nu har min hiss börjat strula lite men vette fan vad felet är.
Ska försöka beskriva så bra som möjligt..
När jag lockat de två första kulorna så reser sig spelplanen och efter när man satt alla skott så reser den sig ytterligare till det högsta läget.
So far so good, sen när jag tagit den första daleken så går spelplanen ner och släpper de lockade kulorna.
Alltså inget fel hitils.

Men när spelplanen går upp igen så ska den ju stanna uppe så man kan få jackpotten men istället så går bara hissen upp och ner konstant.
3 gånger av 10 så stannar den uppe helt.

Det jag har gjort är att dra åt cam assyn för den var helt lös på axlen ut från motorn, då funkade det ett tag.
Bytte precis till L-2 rommen men det hjälpte inte ett dugg.
Optosen som kollar vilket läge hissen är i funkar också i switch testet och jag kan se att den lyser när jag har spelplanen uppe.
Det blir även inga fel när man kör testet på miniplayfield..

En annan sak som också är jävligt skum är när man tagit alla jackpots och ska ta ner davros när spelplanen är halvägs uppe så reggar inte de två yttersta switcharna så man kommer liksom ingenstans när man är i det läget.
De yttersta switcharna funkar perfekt i switchläget och precis innan man startar multibollen.

Jävligt långt inlägg det blev men hoppas ni förstår mitt problem.
Kan det vara så enkelt som att det är någon inställning i spelet som kan behövas att ändras eller vad är nästa steg att göra?
« Senast ändrad: september 04, 2012, 22:34:04 av wigell »


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Har du kollat om de yttersta switcharna funkar i testeläge när du har spelplanen halvvägs? Det låter som om du har en glappkontakt eller kortslutning någonstans som påverkas av i vilket läge spelplanen är. Det kan ju också vara ett lurigt fel att när en switch är aktiverad så funkar inte några andra. Kanske någon diod på någon switch som lossnat?


dri

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Santa Cruz, CA
Hade ett liknande problem med mitt. Lockade man höger för vänster (eller tvärtom) så ejectade en kula i mittläget. Det visade sig vara reflektioner ifrån GI som störde optot till vänster om hissen. Innan dess hade jag dragit om varenda kabel och bytt optona med fortfarande samma fel.


Rastaman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 320
    • Visa profil
  • Stad: Viskafors
Dom yttersta switcharna funkar när man lockar kulorna det är bara efter man tagit jackpottarna och ska träffa dom igen dom yttersta inte reggar. En annan grej med hans spel är att man kan fuska. Har man lockat 2kulor kan man starta om spelet och vips har man 2kulor lockade direkt.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag tog en kort filmsnutt på problemet som ni kan se här:
http://www.youtube.com/watch?v=gS0VjnDh8-E

När jag slänger i kulorna i locken i filmen så ska den väl ändå inte regga som jag träffar daleksen?
Värt att notera är att vänster lock försöker ejecta en kula när hissen är på väg ner varje gång.
Kanske är något liknande fel som hade DRI

Nu måste hissen ur ändå för växellådan har nog skurit ihop nu för nu går den varken upp eller ner.
« Senast ändrad: september 06, 2012, 00:03:05 av wigell »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Så då var hissen urplockad, lådan verkar vara "stelopererad" sen tidigare så det släppt och kablarna till lock opton var skadad så jag hoppas att det är felet till mina problem! :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nee du fick ju det att låta som ett mardröms projekt att plocka ur hissen när jag pratade med dig men det gick ju på 10 min :D


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Jag tyckte den efterföljande videon va bra.....


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nu fungerar allt igen, hissen är nyfixat med gött lod och går som en klocka, även alla optos är nyfixade.
Tänk vad lite kabelskav kan göra ;)

Fick även ett ryck och rensade det mesta på spelplanen och monterade mina nya fina vita gummin och rengjorde spelplanen :D

Nu går det knappt spela på det för det så in i h*lvetes snabbt :D :D
« Senast ändrad: september 07, 2012, 20:24:48 av wigell »