Frispel

sedan 2001

Gorillan på Congot snurrar ju knappt! #&"#!!%

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tappen sitter i plattan som Gorillan är fastskruvad i - det kommer alltså behövas lite svetsning också.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Ja, jag hittade en sprängskiss på ipdb och funderade just över hur de satt ihop.

Ink: Mjo, vänster lillfinger valde att följa med en drivkedja i en maskin vilket resulterade i att jag iallfall inte kommer att få nageltrång på det fingret...
« Senast ändrad: september 04, 2012, 20:27:01 av ZeeDee »



ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Mja, bara en bit. 1,5 centimeter ungefär.... Tur att vi är i hårdvarudelen av forumet ;)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Sluta gnälla då.  ;-)

Det är en urspårning för låsbricka på pinnen också, jag gör en 2D-ritning i kväll eller i morgon.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Ink : Låter bra det. Jag kikar lite på den först så får vi försöka tillverka en prototyp.
Urspårningen är inga problem.

MRZ999 : Jag börjar o kika på huruvida man kan bygga något efter inkens ritning och är det några probs så kanske jag lånar din pinne ;)



ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
INK: Ja, precis så jag anade att det såg ut.
Har funderat lite på huruvida man skulle kunna göra den delbar mellan platta och axel ochså, men plattan ser ju inte ut som nån raketforskning heller att snida till så det kanske blir en komplett enhet...


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Det vore ju ypperligt. Infästningen i plattan är även den i originalutförande dålig. Tror inte ens att den är svetsad mot plattan utan enbart pressad.
Pressningen släpper efter ett tag så att axeln kan rotera några grader även där och sammantaget finns det glapp på så pass många ställen i hela mekanismen att det totala glappet blir riktigt stort. I mitt fall blir det så stort att apjäveln s a s roterar för långt ut och släpper ner kulan i kabinettet.

Flipperspelskonstruktioner är ju i allmänhet rätt så icke-ingenjörsmässiga men den här konstruktionen tar fanimej priset.
« Senast ändrad: september 05, 2012, 10:56:16 av Purre »


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Det ser ju ut på sprängskissen som att det finns möjlighet till att få fast någon infästning på ovansidan av plattan (dvs inuti gorilland huvud typ...) då gorillans egen platta har ett större hål.
Tar gärna emot lite mått på detta oxo, om nån har tid o lust. ;)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jepp, det sitter en gängad platta inne i gorillan. Så det är rätt viktigt att hålmönstret med de tre hålen hamnar rätt.



Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Bra team work grabbar, nästan så man blir sugen att skaffa ett congo så man får vara med...  ;).
Winners dont use drugs



ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Gött Ink. Ser ut som att de flesta måtten finns med ;) ... Jag ska försöka börja lite på måndag/tisdag så får vi se hur det går ;)
Funderade lite på infästningen i 'plattan'... om man har 4kanthål och sen låser med en låsring alt skruv o låsbricka alt mutter o låsbricka... Känns mer servicevänligt och håller säkert bättre.

Ink : Axeln, 4-kantdelen... är den 6,3x6,3 (samma diameter som smala delen av axeln?
« Senast ändrad: september 05, 2012, 18:20:09 av ZeeDee »


Tags: