Frispel

sedan 2001

DMD-problem: en halv kolumn lyser ej

discomike

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eftersom samma rad fungerar i andra kolumner, kan vi utesluta elektriska fel i rad-drivern, och eftersom en del av pixlarna fungerar i kolumn-drivern kan vi anta att den också fungerar då datan läses in 1 rad åt gången, för att sedan enable:as, om det varit i omvända ordningen kunde man tänka sig ev fel i kolumndrivern som gjorde den långsam vid tillslag så man "tappade" en del av kolumnen etc..

Jag antar att den tända delen av kolumnen är den del som ansluter till kontakten på sidan?

Sen rent teoretiskt kan man väl fantisera ihop några andra felscenarier  som skulle kunna ge den här effekten - en kombination av fel i kolumn och raddrivers, men när du nu ser en fysiskt defekt så kan vi utesluta det =)


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
dickomicke (eller om någon annan känner att dom vet)
Det verkar som du e mer haj på DMD än mej och jag har en DMD med vad jag tror är något elfel på.
DMD´n är en vishay och ganska ny
och där är två hela rader mitt i skärmen som har slocknat.
några tips??
Jag har aldrig mekat DMD men tycker det är synd om den går å rädda.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
JPM: Jag skulle tycka att det vore bra om den gick att rädda - inte synd.  :-)

KDN: Du kan köpa DMD:s från t.ex. Pinballcenter.eu för ca 1.200 inkl. moms + frakt.


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda

discomike

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
JPM: prova att mät vid resistorerna för de raderna, tänk på att det är -110V eller så, se om du får någon signal där eller inte. Ev om du har en snabb multimeter och sätter den på "min/max" så kanske du kan få den att fånga något annars med scope - minns inte exakt men tror signalen är 0,1 - 0,5ms eller så. Har du signal på skärmsidan så = kontaktproblem inuti skärmen, har du inte det = fel på resistor eller rad-drivern - du får byta chip (eller improvisera något ekvivalent).

För att prova vad av dessa som är fel och du inte har någon mätutrustning kan du löda loss resistorerna för närliggande rader och bygla över så du flyttar upp/ner en rad (men kör inte så 2 rader delar på en resistor/driver samtidigt då inte säker på kolumnndrivern orkar med det). Har du fortf samma rader som är fel = fel på display eller dess anslutning, annars = drivning.

Eller så ger du den till mig och mitt hem för trasig elektronik.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
JPM , om det är hela rader som inte funkar kan det vara "plastmattan" som är glapp/av. Om du testar att försiktigt vicka på mattan med spelet igång så ser du om de blinkar till och då kan mattan vara av vid glaskanten. Jag hade det problemet på ett spel och löste det med en klick ledande lim i skarven mellan matta/display ..


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Discomike skrev:
Citera
Jag antar att den tända delen av kolumnen är den del som ansluter till kontakten på sidan?


Jo det är det. Ville bara förtydliga detta utifall någon annan har samma problem som jag och ser den här tråden.
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


Tags: display DMD