Frispel

sedan 2001

DMD-problem: en halv kolumn lyser ej

kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Hej!

På mitt star wars trilogy från sega har jag en kolumn (nr 49 från vänster) där 19 pixlar nedifrån sett är släckta. De översta pixlarna på samma kolumn lyser fint. (Och i övrigt är displayen ljusstark och fungerar bra.)

Själva displayen är av typen Cherry. Någon som har några idéer?

Tacksam för era tankar och idéer.
« Senast ändrad: augusti 28, 2012, 01:09:02 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Tänkte att en bild kanske kunde vara på sin plats. :)

- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Hej
ta reda på om det är diplayen eller display-kortet med att prova en annan display.
Har du samma problem med en ny display är inte DMD kass och vice versa.....
Jag har en DMD där två rader inte lyser, och kan inte laga DMD...så jag fick köpa ny...


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Hmm... bra idé. Men nu är det ju så att jag bara har en display (och ett displaykort).

Den displayen du hade var det en cherry? Jag kanske kan köpa den av dig (eler om någon annan vänligt sinnad själ har en trasig att sälja) billigt, bara för att kunna testa?
« Senast ändrad: augusti 29, 2012, 01:19:16 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Jag tror väl det är en vanlig DMD spelar nog ingen roll om det är en cherry.

Jag har iofs inte grejjat med sega...spel :)
kolla på P4P

DMD


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Jo, det är en 128x32. Jag tar gärna med den och provar på fredag om det är ok. Så får vi se vad som blir nästa steg. Tack som tusan!
« Senast ändrad: augusti 29, 2012, 13:17:50 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Det var fel på själva displayen.

Nu har jag tittat lite närmare på den.

Den består av ett kretskort och en fastklistrad skärm.

Till skillnad från displayen som P4P säljer så verkar de flesta komponenterna sitta bakom själva skärmen (och är  dessutom ytmonterade). De komponenter som sitter på kretskortets baksida är 3 keramiska kondensatorer och 2 elektrolytiska + 1 motstånd. Se bild.



Själva skärmen är fastklistrad med 6 stycken mjuka kuddar. Vidare används ledningsbanor på plastfilm för att koppla ihop skärmen med kretskortet. Dessa är också fastklistrade.



På själva displayen märker jag att en pixel i problemkolumnen är uppdelad i två olika nyanser av grått. Alla pixlar nedanför denna pixel är släckta. Se bild.



Jag är redan på vippen att strunta i det här och vara en god konsument/samhällsmedborgare och köpa mig en ny display. Men först vill jag åtminstone försöka. :)

Frågor:

1. För att avlägsna skärm från kort krävs att jag skär loss kuddarna och plastfilmen från själva kretskort. Några bra tips på hur göra detta enklast?


2. Vad ska jag söka efter för att hitta det jag kallar "ledningsbanor på plastfilm"? Jag har en känsla av att de befintliga kommer att behöva ersättas då jag måste avlägsna dem. Finns det överhuvudtaget att köpa?

3. Vilka komponenter tror ni det kan vara som spökar? Galen fråga men någon kanske vet :)
« Senast ändrad: september 02, 2012, 22:58:33 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


mate07

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 297
    • Visa profil
  • Stad: Fjärås
Hej!

Får nog vara lite glädjedödare och säga att detta är svårt om inte omöjligt utan rätt utrustning.
Har försökt en gång att rädda en display av denna typ. Kan väl säga att det gick sådär...
Filmen är dit värmd och går lätt att lossa men sen är det värre.
Kanske kan du sälja den till någon som är mindre nogräknad som nöjer sig med funktionen som är nu.
Men detta är ju bara min åsikt.
Oftast lägger man ner en hel del tid som i sej är svårt att värdera.

mate07
mate07


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Tack för ditt svar!

Själva plastfilmen är väl egentligen inte det största orosmomentet. Den kan jag ersätta med 32 små kablar. Frågan är bara hur felet ska åtgärdas. Vi får se om någon kommer med ett så bra tips att jag plockar fram tapetkniven. :)

Om inte annat så blir det en fin och detaljerad tråd om ett olösligt problem.
« Senast ändrad: september 02, 2012, 21:22:37 av kissedin »
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Kablagetypen kallas FFC, och det finns lite olika standard längder och ledarantal hos bl a Elfa, men jag tror du ska följa mate07:s råd. Jag försökte inte ens rädda en Cherry-skärm som jag hade. Det räckte att jag såg eländet på baksidan.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=w%C3%BCrth#query=w%C3%BCrth;in=prod;node=23165;id=1;

Klicka sedan på "Flatkablar med kontaktdon"
« Senast ändrad: september 03, 2012, 01:14:53 av CKR »
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


discomike

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hej, med tanke på att både rad och kolumndrivers verkar hela (och jag antar designen är hyffsat samma som på lite äldre cherry DMDer), så vet jag inte riktigt hur du tänkt laga det..?

Teoretiskt kan du bryta förseglingen och ta upp ett hål i glaset i det området från baksidan där skadan är, men hur ska du laga gridden - vet inte riktigt vad det är tillverkat av men ser ut som något oxidskikt eller ledande plast? Och på de displayer jag har ligger kolumnerna dessutom på framsidan.. Sen ska du pumpa ut luften igen och återförsluta - men nu är dina "getters" redan oxiderade, de silvriga prickarna ni kan se på på vissa displayer är magnesium som man värmer upp med induktion för att binda det sista syret efter man förslutit displayen.

Inte ens jag som brukar lägga alldeles för mycket tid på att laga saker istället för att byta ut skulle inte drömma om att ge mig på det =)
« Senast ändrad: september 04, 2012, 23:31:58 av discomike »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

discomike

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Din display är kanske inte helt värdelös dock, rad/kolumn driversarna(och ersättare) är svåra att få tag på och man skulle kunna transplantera chippen till en display där de är trasiga...


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Okej. Tack det räcker. Jag ger upp nu :)  Jag tolkar discomikes inlägg som att det är fel i själva skärmen (inte de elektriska komponenterna). Något sådant tänker inte jag heller ge mig in på.

Istället behåller jag displayen och kör som det är. Blir problemet värre får jag väl köpa en ny. Bayarea amusements säljer en komplett DMD för 1100 bagare (ex frakt och moms, men ändå).

Tack för all hjälp!
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


Tags: display DMD