Frispel

sedan 2001

Kan nån förklara den här myntluckan? (Criterium 75 EM)

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Den här myntluckan sitter i mitt Criterium 75 (EM). Den har en vit plastbit lös, och det ser ut som om den är avbruten (syns inte på bilden då man ser plastbiten från sidan). Detta är i översta röda ringen på bilden.

Den vita biten har två lödhål med två kablar: en vit/röd och en svart.

Sedan är en annan kabel lös (färg?) i den nedre röda.



Hur är det här tänkt att funka egentligen? Kan tillägga att huvudsäkringen blåstes när de lösa kablarna kortslöt mot myntluckan.

Tur nog var inte huvudsäkringen av den här typen, som jag fann på annan plats i kabinettet:
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 00:11:44 av realpingo »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
För det första så ska den övre lösa kabeln som är inringad SAMT den kabel som syns mitt i bilden, gå till de två lödöron som troligen är avbrutna på lockout-spolen som syns nertill till höger i bild.
För det andra så ska den nedre inringade kabeln, med all sannolikhet, gå till myntswitchen för höger myntinkast.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun

realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Är det nån som vet vilken typ av spole detta skall vara? Finns ingen märkning kvar på min och vet inte vilken som avses i schemat.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Nu har jag joxat lite här, men stötte direkt på nya problem som jag har frågor om. Såklart. :)

Har bytt spole i myntluckan (tack Kristian på pin-games.se!) och även lött in en tryckknapp istället för myntswitch #2 (som ändå saknades).

Fronten ser idag ut såhär:


Problemet är att när jag slår på spelet så står spolen i myntluckan och "slår", konstant. Den låter för jäkligt!

TILT-lampan lyser.

Credits går inte att få i med tryckknappen (men det är väl logiskt om tilt-kretsen är sluten nånstans).

Så här ser myntluckan ut inne:


Ringen till vänster är alltså myntswitch #2 som går till röda knappen på framsidan. Ringen till höger är nya spolen.

Nu undrar jag: kan någon av dessa två ingrepp ha något med tilt-kretsen att göra?

Är det något speciellt med Recel-tiltkretsen jag bör veta om?

Tilt-kretsarna vid myntlucka och inne i kabinett, vid fronten, SER okay ut - men jag är såklart osäker.

Och varför gör spolen som den gör??

Tips mottages tacksamt på vad som kan ha hänt!


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
Hej tror det är såhär.
den lilla spolen är väl bara till nytta om du andvänder myntinkastet..de flesta brukar koppla bort den eller avlägsna den för att den surrar..låter.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
JPM: Ok, tack för svar. Ja, om jag måste så avlägsnas den väl. Helst vill jag iofs ha möjligheten att ha både mynt+knapp för credits, men om den ska låta på det där viset så ger jag nog upp. :)

Vet du nåt om TILT-switchen också? ;)

Hittar inget uppenbart. Finns det tilt-funktioner i back-boxen också? (Kommer inte åt den just nu nämligen.)


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda
jag kan inte just dom spelen, men på vissa äldre ballyspel har jag kopplat bort spolen som styr mynten på nåt sätt.

Ang. tilt-switchen så kolla så den inte ligger på, alt. att den jordar..vet inte hur det skall se ut på ditt spel men på många switchar (Slamtiltswitchar) som sitter i mynluckan skall det sitta en bit papper som skyddar så att inte switchen jordar mellan lucka och switch.


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Slam-tilt-switchen (i mitten på sista bilden ovan) i myntluckan verkar vara en SLUTEN switch. När jag ÖPPNAR denna så slutar spolen slå.

MEN det verkar inte som om det går att resetta tilten på nåt sätt? Ska inte tilten resettas när kulan går ner i mitten?
« Senast ändrad: november 14, 2012, 20:35:32 av realpingo »


JPM

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 524
  • veni vidi vomui
    • Visa profil
  • Stad: Skepplanda

matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Jag är ganska säker på att det är slamtilten som strular. Tror jag träffar CLA i morgon ellr övermorgon på SM. Han servar mina EM-spel.Skall be honom titta på den här tråden och svara Dig. När  mina spel strular på det här viset, brukar han fixa det på två sekunder (om det nu är samma fel).



realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har fortfarande inte fått rätsida på TILT:en.
Det verkar finnas FYRA TILT-switchar totalt.
En i myntluckan och en i mitten av kabinettet som är Normally ON, och sen två i kabinettet, alldeles till vänster om myntluckan som är Normally OFF (kultilten och den där svängarmstilten).

Dessa två sistnämnda kan ses här:


Den i mitten av kabinettet är inringat i RÖTT här:


Den fjärde, i luckan, kan ses i bilden ovan i tidigare post.

Vad jag förstår är det inga fel på nån av switcharna. Ser inte heller några uppenbara fel mot spolarna eller så.

Vidare - det finns två stycken radio-kontaktsplatser i mitten av kabinettet, inringade i GULT i bilden ovan. Det finns inga kontakter till dessa att finna någonstans, och det finns heller inga etiketter på dessa två.

Är det någon som vet VAD dessa två kontakter gör och varför de inte är ipluggade i mitt spel? Har de något med det här tilt-problemet att göra?


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Uppdaterar det här inlägget istället för att göra ett nytt:

Fick TILT:en att släppa genom att trycka på Reset-relät (markerat "S" i bilden ovan).

Problemet är att man måste göra det VARJE GÅNG man slår på spelet. TILT-hold verkar vara låst?

Flera problem finns dock:
* Går inte att lägga i credits?
* Game Over verkar inte funka - när switchen som kontrollerar om kulan runnit aktiveras så händer inget mer än att den skjuter ut kulan igen. BALL IN PLAY-nummer avancerar inte. (Switchen är dock okay.)

När spelet slås igång via "S"-spolen (RESET) så aktiveras HOLD-spolen "R" och TILT-HOLD-spolen "H".

Ska inte dessa aktiveras direkt när strömmen slås på?
Vad kan då vara fel?

Om man tittar på den stora lådan med relän under de gula ringarna i bilden ovan, så finns där bl a Game Over-relä, etc. Vid detta relä, GO, finns en till NC-switch. Är detta en GO NC-switch som aktiveras av GO-spolen?

Hjälp mottages tacksamt.
« Senast ändrad: november 18, 2012, 18:54:45 av realpingo »


realpingo

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Har lött fast en del lösa/knepiga kablar, bl a vid credit-wheel, MEN problemen är fortfarande kvar. Har nu gått igenom så grundligt jag kan, men kan inte se några fler uppenbara fel.

Det känns lite som om det är ett fel på som påverkar alltihopa.

Är det någon som vet hur uppstartsprocessen är på Recelspelen?

Vad jag förstår får S-relät (START/RESTART) signal som släpper TILT HOLD och HOLD-reläerna (R och H) och därefter kan credits matas i och spel startas. Är detta korrekt?

Hur får S-relät sin signal - direkt vid ström på?


Tags: spole  switch  switch