Frispel

sedan 2001

Flipper spel köpes

HAM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: bromma
Ink, tackar, hade tänkt montera led lampor på hela bordet samt back box med extra bright i iron mans bröst kåpa, samt enbart köra på turnament mode så man inte blir mobbad här inne.
Vatten passet åker fram också, lutning hoppas jag att det finns ngt inbyggt pass för att veta vinkel på, sen lär jag gråta floder då det är idot svårt bord enligt mig.

Finns det ngt mer du tänkte på som jag ej kommer på tar jag gärna tips.

Mvh hampus


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hmmm, om jag känner INK rätt så är LED:ar inte 'rätt justeringar' enligt honom (och mig för den delen).

LED:ar i backbox kan först och främst bli lite trixigt då det i sitter lysrör i Sternspelen. Men det finns tydligen nån slags modd för detta, dock rör det sig om en led-strip istället för röret vilket jag inte tror gör nån speciell skillnad.
Gissningsvis blir det sämre.

Var även försiktig med LED:ar på spelplanen (eller bordet som du kallar det), risken blir att det ser för taskigt ut.
Har testat själv nyligen på ett TAF bara för att övertyga mig själv och det såg för djävligt ut kort sagt. Speciellt ofärgade LED:ar blir alldeles för kalla och ljusstarka. Visst finns det varmvita men de är mer pissgula än vita kan jag tycka.
Nu är det visserligen en smaksak men om man vill att spelet skall se ut som det är tänkt och inte som en julgran så är inte LED-belysning nåt att eftersträva.

Nu lär jag inte stå oemotsagd eftersom det finns gott om pimpningsglada typer på det här forumet :)

Fördelen med LED är dock att de borde hålla nere tempen i spelet något. Om det är det man är ute efter, se till att matcha rätt färg så att det inte syns alltför väl att man konverterat. Matchiningar man får i de kit man köper från t ex Pinballcenter är inte att lita vad gäller detta.

Lutningen ställer du in på känsla vill jag påstå. Att mäta sig till det är rätt svårt. Dvs skit i vattenpass, inklinometrar och allt vad det heter.
Börja med att skruva in fötterna helt (vilket är grundläge för Sternspel). Om underlaget är ojämnt justera så att spelet känns stabilt och rakt, man märker rätt snabbt om bollarna drar åt nåt håll.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Hehe. Mitt Iron Man kom full-LED:at och alla utom Mark I till VI försvann bums.  :-)

Kolla också hur outlane-posten sitter. På mitt flyttade jag ner den från 2 till 3 och det gjorde spelet väldigt mycket trevligare. Eftersom karaktären på spelet är lite Classic justerade jag också ner tilten en bit så det går att jobba med nudge:ing en del.

Jag har också ställt in Iron Monger:n att startas enbart med center-spinner för det inte ska bli våldtäkt på honom.

Är det ett begagnat spel kanske en flipperrenovering är på sin plats. Se också till att hålla spelet rent - annars blir det som Danne säger, inte vidare kul när rampskotten inte orkar upp.

Läs till sist på reglerna ordentligt och kom igen när du slagit mitt Bogey-rekord på 26M...  ;-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Purre, en fördel finns det med ledlampor.
Det finns spel som tyvärr har mode-inserts som inte lyses upp av vanliga 44or/555or. På t ex IJ så går det ofta inte att se vilka modes som är tända. Då är det mycket bra att kunna använda ledlampor så det går att se vilka inserts som är tända.

Sen måste jag säja att jag gillar helskarpt vårat Asedase Premium och även Svantes Transan lim.ed. som båda enbart har ledlumor i spelet. Jag spelade för ett tag sen på ett Asedase Pro, tror det var stellans utställda. Jag trodde först att det var något fel på spelet, men kunde inte sätta fingret på vad det var som var fel, Sen kom jag på att Pro var vanliga lumor. Spelet såg trött ut enbart p g a belysningen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
INK: :-O

DAH: jo jag vet, jag har led:at vissa lampor i de fall glödljus är för diffusa, t ex monstren i MB.
AC/DC är ju designat för LED:ar. Men viss julgransvarning är det iaf. Hade det bredvid Tron som också var hyfsat nytt och lite spelat och Tron såg då rätt så mörkt ut i jämförelse.
Det jag säger är att spel som inte är designade för LED:ar inte nödvändigt vis ser bra ut med LED:ar. Iaf de jag sett hittills.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det kan du ha rätt i.
De enda ställen jag har använt ledlampor på, är där det är svårt att se om inserts lyser.
Men asedase passar jäkligt bra med leddar
Ställer man ett pro och ett premium upptända, bredvid varandra, så ser det ut som om Pro är avstängt.

Ursäkta kladdet i en köptråd, jag glömde bort att jag inte ska kladda i annonstrådar längre.
« Senast ändrad: augusti 30, 2012, 07:56:47 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Eftersom tråden redan halkat lätt OT spinner jag vidare lite..

Ger det liknande effekt att sätta en färgad lampa under en insert som att sätta en färgad LED.. ( anledningen är att jag såg ett spel med LEDar under inserts och det blev jäkligt "klara och snygga" färger.. )


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Vill passa på att be om ursäkt för mitt uttalande om J.Björlings nagelsvamp.
COCS, jag visste inte att du var direkt nedstigande led i polarkrets med JB!

Nåväl.. har fått chansen att spela IJ4 på LPA under ett skönt 10 timmars pass.
Innan hade jag bara max 45 credits på detta lir.

Så nu känner jag att jag har lite mer substans bakom mina ord.

Jag var starkt kritiskt till detta spel innan...
och nu skulle jag väl vilja påstå att det är ett av det torftigaste,mest oattraktiva samt trista spel jag spelat.

Holy Graal & den konstiga termithögen på mittbumpern är ju designad
av jag vet inte vad... tamejfan det billigaste jag sett i flippersammanhang

en multi bestående av plenty och en av 3, Translite som är Photoshoppad
med mera med mera...

Inget ont som inte för ngt gott med sig!
Det mest positiva med IJ4 var...
2 Kokta korvar serverade med perfektion av Jorma
/Tack
Matchstick Pinball


Tags: