Frispel

sedan 2001

Classicslutspel på SM

BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Med vetskap om att folk kommer att söla ner med en massa dumheter och kalla varandra nedsättande namn, så tar jag ändå risken att lyfta ut en fråga i "det öppna".

Slutspelet i classic var förra året lite snålt, med bara 32 platser på lite drygt 150 tävlande.

Rimligen blir antalet tävlande någonstans i närheten i år, och då passar 48 ganska bra just i mängden slutspelsplatser.

När man tittar på de faktorer vi har att spela med, så märker man strax att man måste välja en av många lite halvtaskiga lösningar:

Tid: Slutspelet ska vara klart i rimlig tid, dvs runt kl 16-17
Plats: Vi har bara åtta spel igång, alltså bara åtta samtidiga matcher, alltså 16,24 eller 32 spelare igång samtidigt.

Jag har skissat på ett förslag, som lider av att det är oerhört mycket värt att kvala bra, eftersom spelare 1-8 går in först i den femte omgången och har två matcher till final. Spelare 33 måste vinna sex matcher för att nå finalen.
Positivt med detta system är att det hela tiden är tvåspelarmatcher, vilket brukar spara tid, särskilt när vi har två andra slutspel som pågår.

Jag har också skissat på system där man lägger in tre- eller fyrspelarmatcher tidigt i slutspelet, och eliminerar löst, hårt eller stenhårt.
Det positiva här är att det inte blir lika mycket gräddfilande, men å andra sidan kostar det i tid då man ska få tag i alla som ska spela i en match (någon är säkerligen också inblandad i ett annat slutspel), samt att det kanske gör att bara en av tre eller en av fyra går vidare.

Hur göra? Vad är viktigt och vad ska prioriteras?

Jag läser gärna tankar och teorier kring detta här i tråden.
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har du räknat med att beta av omgång ett och kanske två redan på lördagskvällen?


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Jag har kalkylerat lite med det, men övergett tanken därför att alltför många av de tävlande saknar förmåga att planera sin dag ordentligt.
Det vanliga scenariot är att 50% av classickvalarna tränger sig in under sista passet.
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Jag tycker nog att försöka planera sin tid på lördag är bättre än att det blir en försenad söndag
« Senast ändrad: augusti 10, 2012, 15:55:14 av Nikke »
//Niclas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tycker egentligen att förra årets kvalantal och system kan duga gott (det är ju trots allt bara en sidotävling till huvudtävlingen).

Men det vore ju såklart kul om det gick att låta några fler gå vidare. Tror jag röstar på gräddfiler (kvalet måste få tillåtas vara viktigt, annars kunde vi köra slutspelsträd hela dagen). Men bägge varianterna är ok.

Summasummarum: Allt funkar. Detta inlägg kommer vara till stor hjälp (not).


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Varför krångla till det? Hysta in några classics som fungerat som förströelse och kör på 48 i slutspel, man mot man. Det var väl tänkt att ha med 8+4 classicspel. Då kan ju 24 man starta samtidigt.

Eller hystar jag med ytterligare 3 obskyra spel så finns där 15 spel till slutspelet. Det räcker gott och väl, eftersom alla 48 ändå inte är tillgängliga samtidigt (förutsatt att uppläägget är som tidigare år).


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
jag tycker MS förslag är bra, då man bara behöver ställa classicförströelsen i en grupp så att man kan avdela en förströelseyta till de slutspelsspelen så de inte blir mer störda än nödvändigt av förströelsespelare på söndagen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag håller med Marcus. Hellre lägga till fler spel om det är möjligt. Att få supergräddfil och hoppa över hela fyra slutspelsrundor låter oproportionerligt bra betalt för att kvala bra.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Speciellt om kvalet är på 3-kulorspel.  ;-)

Dessutom kan man som sagt riva av minst en runda redan på lördagen om man så önskar.


Tags: