Frispel

sedan 2001

Rocky Mountains bandit

Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Tjenare.

Jag och en polare var igår iväg och köpte en dansk enarmad bandit från 1986, på den så står det "Rocky Mountains". (Kan tyvärr inte lägga upp bilder just nu.)

Lite fakta om denna hade varit intressant, om någon redan nu vet vilken det är.

Sen har vi såklart lite problem med den.. det medföljde inte några instruktioner, och vi kan inte mycket om sådant.

När vi stoppar in pengar i den (1 kronor) så går tillgodo siffran upp till 1, när man lägger i ett mynt till, så går den ner till 0.. håller man sedan in utbetalningsknappen så skickar den ut en väldans massa pengar. Om man istället skulle fortsatt lägga i pengar så går det upp igen, och då räknar den rätt, förutom att man då har en extra runda att spela för när den åter står på 0.

Den satsar även 2:-/runda istället för 1:-/runda.

När man öppnar upp maskinen så finns det en brytare och en röd knapp. När man slår till brytaren och trycker på knappen ändras massa siffror och det har sig.

Vad jag hoppas på är att någon kan ge lite instruktioner på hur/vad man ska trycka på för att få de korrekta inställningarna med 1:-/runda, och att den räknar rätt på pengarna man lägger i.

Tack på förhand
/Snowflaked :-)


Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Här kommer lite mera information.

2 klipp, där den första visar myntregistrerings felet och utbetalnings felet.

http://youtu.be/eqFukJBzWn0

Den andra visar dem olika alternativen som man kan välja med hjälp utav knapparna.

http://youtu.be/vrEEKdiKa4k

Här är 4 bilder:
http://imgur.com/R8Qdg,OPJEu,3yRZ6,ZK8K9

Hold knapparna fungerar inte heller, men det är ju det minsta problemet.

Tacksam för svar.
/Snowflaked


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej Snowflaked, varning för ett långt inlägg.

Det ser ut att vara en fin jack/bandit/slot´s (kärt barn har många namn) som är inköpt. Du kan förbereda dig på många roliga speltimmar.

Film som du lagt ut på Youtube (bra iniativ) medför att jag vågar mig på att ge följande besked / eller rättare sagt gissningar: eftersom jag inte är helt säker.

1.

Din maskin kan ha s.k. DAE elektronik. Kolla därför på ett stort kretskort, som antingen finns i toppdelen (lyft bort det översta glaset), eller annars nära hjulenhet.

På det kretskortet bör det stå DAE-55, eller annat som utvisar exakt typ av DAE elektronik (eller annan elektronik), som finns i din spelautomat.  

När du har lokaliserat exakt typ av elektronik kan du (i bästa fall) genom att googla runt på nätet, efter manual till "DAE-55" eller vad din elektronik heter, finns en manual att ladda ned.

Jag har tyvärr ingen sådan manual tillgänglig, men har till och från sett sådana på nätet, när jag surfat runt. Försök således hitta namn på kretskort + googla efter manual.

För det fall det inte står DAE + nummer på kretskort kan det stå "JK", eller något annat. Det är då fråga om en annan elektronik.

I sådant fall gäller givetvis exakt samma procedur:

lokalisera namn + ev. nr + googla efter manual.

Du kan även prova att kontakta www.bally.dk:

mer om det längre fram i detta inlägg.
 
2.

Det ser ut som att din bandit idag är inställd för 2 mynt i varje spelomgång. Det förklarar varför du får ett tillgodo efter ilägg av ett mynt: maskinen väntar då på mynt två, varefter den ger ett spel + nollställer display för spelkrediter.

Därmed är det även rimligt att du, efter att ha lagt i två mynt (som givit ett spel), kan lägga i fler mynt, och då erhålla ytterligare tillgodo.

I och med att två mynt gett ett spel bör därefter ilagda mynt således medföra att tillgodo ökar, i takt med ytterligare mynt.

På film ser jag endast att du matar i två mynt, efter de två första som har gett ett spel. Du bör alltså kunna mata i fler mynt, och erhålla ytterligare tillgodo.

- fem mynt efter två första som gett ett spel = du bör få fem krediter,

- tio mynt bör ge tio krediter, osv.

3.

När du trycker på utbetalning ser det ut att komma ut mynt från hopper (enhet som utbetalar mynt), utan att det blir någon minskning av tillgodo, i räkneverk/dipslay:

siffran två är oförändrad, trots utbetalning.

Detta KAN bero på att den switch i hopper (den "skål med en motor alternativt svart fyrkantig låda) som ska känna av utbetalade mynt inte registrerar/räknar utbetalning.

Ha därför den stora dörren på maskinen öppen, och lokalisera vart mynt utbetalas ifrån. I eller nära öppning där mynt utbetalas finns någon slags switch: undersök den.

Ett testinstrument, som indikerar kontakt/inte kontakt, är bra att använda. Håll helt enkelt mätpinnar mot vardera anslutning till switch, och aktivera switch manuellt.

Fungerar switch vid sådan test? kolla då om den behöver bli justerad, så att ett mynt som passerar verkligen förmår att påverka switch. Ibland finns en skruv vid eller på switch, för justering av sådant.

Fungerar switch inte alls? köp ny och byt.

Vill det sig illa kan det också vara fel i elektronik. Då behöver du en manual med ritning, för att felsöka.

OBS: Du kan eventuellt behöva se till att switch på dörr eller kabinett, som känner av om dörr är öppen eller stängd, "tror" att dörr är stängd: trots öppen.

Om det är en vit mekanisk switch på dörr eller kabinett kan ofta ett pluggliknande stift dras ut, så att det (därmed) blir en indikation, som om dörr är stängd.

Om det är någon slags elektronisk switch kan du behöva göra egen förbikoppling. Ett par vanliga testsladdar med s.k. krokodilklämmor brukar hjälpa.

OBS 2: om du förbikopplar funktion som känner av att dörren är stängd, är det synnerligen viktigt, att du inte mixtrar med något som du inte är helt bekant med.

En switch som känner av att dörr är stängd syftar ibland inte endast till att hindra manipulation. Det kan även förekomma sådan funktion, i syfte att skydda delar.

OM du får maskinen att tro att dörren är stängd och i detta läge vidrör en komponent på sätt som är otillbörligt, kan du i värsta fall bränna sönder elektronik, på sätt som inte går att reparare:

inte utan stor kunskap + i värsta fall "omöjliga" komponenter.

OBS 3: en del elektroniska enarmade banditer saknar en switch, som känner av om dörren är öppen. Du ska i sådant fall ändå vara mycket försiktig, och inte vidröra något som kan leda till kortslutning, eller till onormal funktion.

Detta för att alltid undvika skador, i elektronik.

Jag förstår, om ovanstående varningar kan avskräcka. För att undersöka en hopperfunktion behöver du likväl ofta ha dörr öppen, och samtidigt maskin i spelbart läge.

Därför kan dörrswitch behöva förbigås; och i sådant fall ska du således vara väldigt försiktig med vad du gör. Granska och undersök funktion (switch) för utbetalning från hopper, inte "mer".

Det kan tilläggas, att i en elektromekanisk enarmad bandit är det i regel ingen fara att "mecka fel". Det som brukar hända är att en säkring går: och även vid andra värre följder går det mesta att laga, på egen hand.

En elektronisk maskin (som din) är känslig, på ett helt annat sätt.

Därför uppmanar jag dig att i alla lägen vara extremt försiktig, när du meckar med din maskin. OM du är osäker, experimentera inte: sök istället hjälp.

...och skyll inte på mig :-) om du behöver koppla förbi dörrswitch och sedan av misstag kommer åt något, som kortsluter och allvarligt skadar elektronik.

4.

När samtliga hold-knappar inte fungerar är det i regel en kabel som antingen är av, eller sitter dåligt (kolla vid övergång från dörr till kabinett).

Nu ska jag inte skrämmas, men eftersom det är fråga om en elektronisk enarmad bandit, kan det också vara ett fel i elektronik. Ett sådant fel kräver (i regel) manual och ritning, samt en hel del kunskap om dessa spel.

Ett annat än simpelt elektronikfel, annat än att byta en komponent, medför ofta att du behöver anlita någon som har kunskap, om hur en sådan här maskin fungerar.

5.

Mycket mer än såhär kan jag tyvärr inte bidra med.

Du kan alltid kolla på www.bally.dk där det bl.a. finns en översikt över manualer till "danska" banditer.

Jag ser tyvärr inte manual där, till den maskin som du har.

Ibland är dock dessa manualer väldigt lika.

När det t.ex. gäller knapparna på insidan, som gör att din maskin "blinkar" (går i testläge) är det i regel samma funktion, oavsett namn på spelautomat.

Om du inte kan googla dig fram till en manual (efter att ha lokaliserat namn på kretskort) föreslår jag att du mejlar till den mycket vänliga man, som har www.bally.dk:

och frågar om han har manual som kan hjälpa.

Ibland är det möjligt att själv ställa in en maskin, så att en spelomgång kostar en eller två kredit. Din ser idag ut att således vara inställd på två kredit = ett spel. I en del spel erfordras byte av program.

Det kan också finnas en nyckelswitch, på högra sidan av ditt spelkabinett. I sådant fall behöver du i regel aktivera den, för att kunna göra viss avläsning och ändring, m.m.

Allt sådant (och om hur du "steppar fram i program" med de knappar som finns på insidan + samtidigt även med hold knappar) finns att läsa, i en adekvat manual.

...och återigen:

Du behöver inte nödvändigtvis finna en manual till din maskin. Det räcker i allmänhet med att du finner en manual, till modell nr som finns på kretskort.

Därmed kan du läsa generellt om inställning, m.m.

Lycka till!

Om din maskin "inte går att laga" har jag en mycket god vän i Krylbo, som är expert på särskilt elektroniska enarmade banditer: sådan typ av maskin som du har.

Det är en f.d. Cherry chef, som drivit spelföretag i decennier.

Det Mr. Krylbo inte kan laga = det kan ingen laga.

Du kan mejla till mig, om du vill ha hans mejl.

Jag har ibland hört att någon i vredesmod skrotat en fin men trasig elektronisk enarmad bandit, efter misslyckat försök att laga på egen hand, eller med lokal hjälp. Det bör du aldrig göra, för i Krylbo verkar inget omöjligt.

Det finns således en "bandit-gud" i Krylbo :-)

Med tanke på att det är långt avstånd från Malmö till Krylbo skulle jag också (vid behov av avancerad service) överväga, att fråga hos www.bally.dk.

Eller (givetvis) efterlysa lokal hjälp, på detta goda forum.

OM det kör fast, är dock Krylbo en räddning:

för i synnerhet elektroniska banditer.
 
...och till sist:

sorry för att detta inlägg blev långt.

Bästa spel-hälsningar

Linde
« Senast ändrad: augusti 08, 2012, 07:11:04 av Linde »


Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Tack för svar! Bättre detaljerat än ej.

På kretskortet stod det som du tidigare hade nämnt, "DAE-55", vet du var man kan finna manual till denna? Ska pilla lite mer på den ikväll, så återkommer kanske.

Krylbo känns lite långt ja.. men tack ändå :)

/Snowflaked


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej, prova med omfattande googlande efter en manual till "DAE-55".

Eller sök på spelautomatens namn + manual, m.m.

Jag har för länge sedan sett en DAE-55 manual på internet:

...men vart? tyvärr, ingen aning / jag minns inte.

Det är "bara" att du letar: ork och vilja :-)

I annat fall:

Överväg att kontakta ansvarig för www.bally.dk och fråga där efter manual, för enarmad bandit med DAE-55 elektronik. Även om den inte finns till exakt din maskin, bör du ha hjälp av manual till annan, med DAE-55 elektronik.

Dessvärre har jag inte mycket mer kunskap om DAE-55 än det som jag redan skrivit. Därför kan jag nog tyvärr inte ge mer besked, även om du frågar.

Om du vill ha e-post adress till expert i Krylbo = mejla mig.

Eller (vid behov) sök här på SFS efter lokal hjälp:

folk på SFS brukar ställa upp, med hjälp.

Jag själv saknar ingående kunskap om teknik i denna typ av spelautomat.

Lycka till, hoppas att du får ordning på din maskin.
« Senast ändrad: augusti 09, 2012, 20:21:55 av Linde »


Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Hej igen.

Jag fick fel information, det var DAE 220-44 som det stod.

Jag har hört av mig till bally.dk, men råkade skriva DAE-55 där också :( Får väl skriva ett nytt meddelande till hen där jag rättar mig.

Tack så mycket.
/Snowflaked


Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Nu fungerar utbetalningen, vet inte vad vi gjorde, pillade bara lite där..

En manual hade fortfarande varit bra, så vi kan få den till att satsa en krona per runda istället för 2.

Hold knapparna fungerar inte heller fortf.

/Snowflaked


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kolla följande länk:

Forum i Danmark om elektronik i enarmad bandit

Där avhandlas "fel" på elektronik i enarmad bandit.

(samma typ av kretskort som i din; antar jag)

Dessutom:

Jag har kollat i gamla anteckningar och där läst följande.

(vilket ska nollställa och kunna åtgärda fel på hold)

1. låt din spelautomat vara igång

2. öppna/lås upp dörren till spelautomaten

3. ta bort myntinkast så att du kommer åt myntswitch

4. håll ned myntswitch under minst fem sekunder

För det fall myntswitch inte är mekanisk:

kortslut trådar till myntimpuls under minst fem sekunder

5. stäng av spelautomaten

6. ta bort (försiktigt; bryt inga ben) prom nr två på kretskort

7. slå på / starta spelautomaten under minst fem sekunder

8. stäng av spelautomaten

9. sätt tillbaka prom nr två på kretskort

10. slå på / starta spelautomaten

Nu bör spelautomaten vara nollställd + hold fungera.

En alternativ "mjuk" form av nollställning:

a. spelautomaten ska vara påslagen

b. starta test mode (knapp innanför dörr)

c. stega fram till testläge nummer åtta

d. tryck in hold knapp nummer tre under minst fem sekunder

e. stäng av spelautomaten under minst fem sekunder

f. slå på / starta spelautomaten

För det fall att t.ex. elektronik i spelautomaten är defekt:

åtgärder enligt ovan torde tyvärr inte fungera.

OBS!

Nollställning och meckande i enarmad bandit kan tyvärr ge problem:

som inte alltid kan åtgärdas, utan särskilt program och kunskap.

Dessutom kan meckande medföra allvarlig bestående skada.

Detta gäller främst elektroniska enarmade banditer:

för att hindra ingrepp av obehörig person.

När en bandit inte fungerar kan det dock vara värt att chansa.

Om du följer råd ovan = givetvis helt på ditt eget ansvar:

d.v.s. klaga inte hos mig, om något går fel :-)

Fundera alltid noga innan du gör ingrepp i spelautomat av detta slag.

Elektromekanisk bandit är däremot i regel "säker" att pyssla med.

Jag skrev tidigare att jag inte har mer att bidra med.

Nu gäller det beskedet mer säkert.

Jag hittar tyvärr inte mer information, om det här.

Fortsatt lycka till!
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 04:31:49 av Linde »


Snowflaked

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
  • Stad: Malmo
Ditt tips fungerade, så nu läser den av en krona per runda OCH hold knapparna fungerar!

Maskinen är nu i prima skick.

Tack så jätte mycket för all din tid och hjälp!!

Sköt om dig maestro.

(Myntswitch var mekanisk.)

/Snowflaked
« Senast ändrad: augusti 12, 2012, 20:28:02 av Snowflaked »


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack själv:

det är bara kul att kunna hjälpa till.

En snäll speltekniker på Tivoli i Köpenhamn bjöd för många år sedan in mig, till sin verkstad. Jag antecknade en hel del av det som han berättade, om exempelvis elektroniska enarmade banditer.

(främst om hur en "död" eller defekt spelautomat kan återställas)

Det är tydligen värt att spara sådant material :-)

...och framför allt:

Ett stort grattis till effektivt meckande.
« Senast ändrad: augusti 13, 2012, 02:10:44 av Linde »


Tags: