Frispel

sedan 2001

Förenkla/förbättra P4P

Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Har handlat ett par gånger nu på P4P och tycker att sidan är riktigt rörig och svår att hitta på för en nybörjare som jag. Det slutade med att efter ett par timmar fick jag iväg en beställning på det mest akuta sen beställde jag resten från en annan sida på 5 minuter.
Detta skrev jag till dom och påpekade och då ringde Ole upp mig på telefon och vi diskuterade länge och kom framöver till att jag skulle starta en tråd där fler fick komma med idéer på förbättringar, han sa även att diskussionen har varit uppe tidigare och då kom det fram att det var bra som det var men jag tror att vana användare här på forumet säkert tycker den är perfekt men för mig och många nya tror jag på en förbättring. 

Upplägget jag skulle vilja ha är att i princip allt utgår från att jag väljer vilket spel artikeln jag behöver ska vara till. 
Sen klicka vidare i olika grupperingar så man kommer fram till just den artikeln som passar just det spelet.  Detta beror inte bara pga av att jag är nybörjare men möjligheten finns på andra sidor och för mig som är lat är det enklare att gå in och beställa där än att ta sig till flipper rummet och börja bläddra i manualerna för rätt artikel nr. Som jag sen ska söka på.
Givetvis som vi sa i telefonen ska detta bara vara en ytterligare möjlighet, dagens funktioner ska ju ligga kvar för dom som är van med dessa.

Som sagt vad jag skulle vilja ha är att man får välja bokstav spelet börjar på så alla spel som börjar på den bokstaven kommer fram.
Efter det väljer man nästa nivå som spelplansdelar, elektronikdelar mm mm.
Saken är den att jag skulle vilja kunna hitta ända ner till vilka skruvar som passar just det spelet och den detaljen.
Det finns ju en liten sådan här funktion redan men den innehåller ju bara några specifika detaljer. 

Så hjälp gärna till att komma med kanske ännu bättre idéer. Ole vill gärna ja hjälp med det här.
« Senast ändrad: augusti 01, 2012, 18:49:23 av Liljeqvist »
Winners dont use drugs


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Hemsidan deras har jag personligen inga problem med men frakten är omotiverat hög. Dock nog inget Ole råder över tyvärr.
Quit playing with the clock!


CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Ett förslag angående frakten vore att man kunde välja vilken typ av frakt man önskar då man gör beställningen.
Jag hade precis en mailkorrespondens med dem då jag tyckte 285 NOK plus moms för 242 gram prylar inte var riktigt skäligt. Elisabeth föreslog då oförsäkrat kuvert för 56 NOK, vilket jag tog direkt, och kuvertet damp ner i lådan bara några arbetsdagar efter beställningen.
Jag brukar alltid välja oförsäkrat från olika leverantörer/länder, och det har aldrig varit några problem.
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


fitzroy

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1825
    • Visa profil
  • Stad: Bankeryd
Jag har också föredragit "brev" mycket snabbare & billigare...
Matchstick Pinball


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag beställer hellre av P4P än av många andra - just p.g.a. att det är så enkelt att hitta delarna på P4P:s hemsida.

Istället för att klicka in på ett spel och sedan leta sida upp och sida ner för vissa delar som på andra ställen, hittar man på P4P väldigt snabbt det man vill ha. Jag tycker deras hemsida är mkt bra som den är, men om den kan anpassas till att bli annorlunda, fast med bibehållen struktur, är det då kanske enklare för vissa av P4P:s kunder.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Man har blivit ganska van på deras sida så jag har inga problem med att hitta det jag behöver men vad gäller elektronikbitarna så ligger de ibland lite ologiskt tycker jag.
Att få varje del som passar till varje spel a'la Marco tycker jag inte om (som Marco lagt upp det). Sök på AFM på Marco så har du 100 sidor att gå igenom. SEN får du välja kategori för att ringa det du behöver. Kanske bra men det är ändå onödigt mycket att gå igenom. Det måste vara ett enromt arbete att tagga alla skruvar till olika spel. Jag hade inte orkat göra det jobbet om jag hade varit Ole...
Om du inte orkar gå till flipperrummet, eller Ole orkar tagga alla delar, så kanske detta underlättar:
pinballparts
« Senast ändrad: augusti 13, 2012, 16:11:25 av kniven »


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Nu ser jag äntligen framför mig hur jag skulle önska att sidan var gjord. Först av allt funktionen i Knivens länk (nedan kallad "part selector" ) fast med tillägget att man även kan välja lite subkategorier såsom electronics, screws and bolts, assemblies, etc etc så att man enkelt kan få fram en lämplig lång lista med delar till just sitt eget spel (ja jag är för lat för att leta i manualen normalt sett).

Därefter så ska gärna partnumrena som man får fram vara direktlänkar till produkten på p4p-sidan så att man kan klicka på numret och få upp produktens sida så som den ser ut idag och lägga till den i sin varukort. Därefter kan man välja "part selector" igen och iterera tills man är klar.
« Senast ändrad: augusti 14, 2012, 13:24:35 av JPN »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Får man partnumret i partselector så vore det smidigt om man kunde ha ett tillägg i webbläsaren som gör "sök på den här domänen". Hitta delen - högerklicka - alla acceleratorer - "Sök med P4P", typ...
Men jag har ingen aning om hur mycket programmering som måste till för att göra tillägg i webbläsaren. Det finns flera medlemmar som säkert skulle kunna lösa detta.

Personligen har jag inte så stor nytta av en sån funktion i nuläget men för alla latmaskar där ute så... ;)


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Till info så är jag inne och leser :-)
Planen är att börja på detta i Oktober och ta emot så många input som möjligt innan det. Jag har diskuterat detta många gånger men vill inte att det ska bli för detaljerat med alla små grejer som alla spel använder.

Exempel:
Terminator 2
Vad tycker man är viktigt att ha med i spelets kategori?
* Unika grejer som figurer, translite, plastsett, gummisats, ramper...
* Andra generiska plastdelar som bumper caps, flasher domes, starpostar...
* Scoops, brackets, motorer...

Skall man ta med skruvar, elektronik, gummin, metallstolpar, flipperarmar, fjädrar, switchar osv...
Hur långt skall vi dra det?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Hela vägen ner till varje assembly som finns i manualen vore fint. Samt generiska delar som kabinettskruvar, brackets etc. Du har ju barn - sätt dem i arbete!  :-D

Är X-Men Pro skeppade nu?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK skojar (nog).

Jag hade uppskattat att man på hemsidan kunde klicka på en translite-bild av t.ex. Terminator och därefter fått upp de specialdelar som är unika till just det spelet vad avser plaster, figurer, ramper, dekaler, manual + ev. annat som är speciellt för just enbart Terminator. INTE en massa annat standard såsom spolar, fästen, skruvar m.m.

Mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Mja, när man saknar en skruv i en viss assembly vore det faktiskt trevligt att få veta precis vilken man ska ha. Väldigt bra för oss flipperbyggare också.  ;-)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
+1 på bilder vid sökning
Quit playing with the clock!


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
+2 på bilder. De finns där när man bläddrar i kategorierna men inte när man söker. Frustrerande! :)

Skulle även vilja ha en möjlighet att välja "finns i lager" när man söker, dvs att man exkluderar sökresultat som inte finns i lager.
Robert Bjärmyr


Tags: