Frispel

sedan 2001

Dr who

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Titta i manualen på sidan 2-48 så har du en skiss på alla gummin med mått och placering.


Edit: Det är dock inte alltid dessa stämmer till 100%.
« Senast ändrad: juli 05, 2012, 12:26:12 av INK »


BeO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Doh, tänkte inte på att det finns en skiss där :o

Tackar :)


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
INK: Tack, du sparade mig massor utav tid där. Mycket smidigare skruva ut den från insidan. Ska inhandlas.

Plockade ur miniplayfield igår och skenar mm ser bra ut. Det är bara ett litet glapp som uppstått,och precis som tidigare nämt så ska det räcka med en bricka på samma sida det lutar åt för att den ska bli stabil.

Idag ska jag förhoppningsvis installera mina protectors från cliffy.
Köpte top flap. Mpf protector men även mpf entrance protector för att slippa ytterligare slitningar på spelplanskanten, plus att jag tycket det ser snyggt ut.

http://passionforpinball.com/drwho.htm

Men när det kommer till mpf entrance protector är jag lite orolig. De små nötningarna vid spelplanskant ska för bästa funktion fylls i med trä epoxy. Jag känner mig inte riktigt bekväm med att kladda på spelplan.


Någon som har erfarenhet av denna protector och installerat utan epoxy eller med annan lösning?

Jag undrar även om dubbelhäftande matttejp är ok på spelplan då jag tänkte använda detta under protector.

En sista fråga angående mylar:
Det sitter på sina ställen vad jag antar är original mylar (mpf, jet bumpers, slingshots)
Mylar vid vänster slingshot är något skadat i en kant, vågar man ta bort?
Vad bör man i så fall tänka på?

Kan ju tillägga att efter en episk skitdag på jobbet igår kändes det duktigt gott att få pilla lite, mekandet tilltalade så glädjen är konstant uppåt :)

Höll på att gå åt helvete igår dock när sent på natten min far och sex av hans pissfulla raggarvänner våldgästade.

Det första en stor karl vid namn skrot-johan gör när han ser spelet är att bokstavligen knuffa undan min fru som står framför samtidigt som han skriker
 "Ur vägen kärring, jag ska spela flipper!"  

Innan jag hunnit hejda honom har han ställt ner sitt ölglas på spelplan utan glas monterat...
hade inte varit kul om den ölen vält... nu klarade jag mig som tur var med en jävligt sur fru :)
« Senast ändrad: juli 06, 2012, 12:25:14 av Luffaren »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Angående mylar på "moderna" spelplaner brukar det gå bra att värma med hårtork och sedan bara plocka av.


BeO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Den kära lilla Daleken på toppen av spelet, är det möjligtvis någon som har en sådan liggande på skrothögen? Jag saknar både huvudet och plastkåpan runt hela figuren.

Plastkåpan inte så viktig, men det känns fel med en huvudlös Dalek :)


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
I Helgen gjorde säljaren en helomvändning och vi kom överens om viss kompensation för delar. Jag blev väldigt nöjd att han öppnade för dialog och att vi löste tvisten.

Jag har tagit bort mini-playfield och satt på en extra bricka. Det tillsammans med protectorn och ny top flap har löst problemet med studsande kulor och ball locken sitter som en smäck.
MPF väljer dock fortfarande att luta åt vänter i sitt topp läge :(
Blev dock nöjd med utseende på mpf ser inte så risigt ut nu.
http://db.tt/8sSiBXRX
Ska mn bara få den gå rakt med. Det fanns ett tillägg till manualen som beskrev en lösning på problemet med "canting"  
är det dessa steg jag bör gå igenom?

Nu när jag tänkte sätt igång och spela lite så verkar en switch i tardis gett upp.
Ibland känner den av en kulan och ibland inte. Då fastnar alla kulor där, ingen bollsearch hittar bollen och spelet blir out of order.
Vid self check av switchar  jarg följande  meddelande:
Solenoid switch error 31: optopopper stuck off

Hur går jag tillväga nu? Tacksam för all hjälp,.
« Senast ändrad: juli 09, 2012, 22:58:19 av Luffaren »


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
Har provat rengöra mottagare och sändare, hjälpte inte. Har kollat så att allt sitter som det ska men opto switch är off. Har beställt ny sändare plus mottagare och får hoppas det hjälper.

Men ska inte bollarna kickas upp ur tardis under bollsök? Vore tråkigt om jag har spolproblem samtidigt och inte får med de delarna i beställningen.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vad säger switchtestet (upprepat - även med kula, inte bara finger) och spoltestet?


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
Stängda switchar är 31,32,33  och 71-74, 76,77

Jag vet att 31 ska vara öppen  Och därmed defekt och att 75 ska ara stängdoch är därmed defekt. Men resten?

Under solenoid test rör sig ej 03 opto popper.
Antar att den ska avfyra då.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Japp, den ska slå i solenoid-testet. Har du kollat kablar/lödning och mätt transistorn på driverkortet? Kolla även spolen - ibland kan en tråd gå av på väg ut ur spolen till lödörat.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Varför så många switchar stängda? Är det kulor i spelet när du testar?


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
Jag gick igenom lödningarna igen och precis där du sa var en löd, gjorde om den och nu funkar solenoid 3. Nu smäller det!

Switchar
Inga bollar i spelet. Vet inte varför så många är av.
31 opto popper
32 Mini home opto off.
33 enter t, ramp opto
76 mini l opt1oeject
77 mini r optoeject1

76,77 fungerar ju spelmässigt då den ejectar lockade kulor om det är de syftar till.


Luffaren

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
  • Stad: Torsås
Nu verkar opto switchen fungera spelmässigt men visar fortfarande som stängd och ger felmeddelande vid self chk.

Det konstiga är att jag gjorde switch test med en kula lockad och då rapporterades den switchen inte som stängd. Har jag eller spelet missuppfattat det här med optoswitchar?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Om jag inte minns fel så är optos stängda när det inte är nån kula ivägen, och öppna när kulan är där. Tvärtom mot andra switchar alltså.


BeO

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
  • Stad: Furulund
Lite bilder finnes från min renovering. Lite halvdan kvalitet, mobilkamera.

Här är dom

Lämnade iväg hissen till MP idag, en kompis ska se om han kan fixa nya brickor till den så den går lite lättare.