Frispel

sedan 2001

Borås Pinball Open, 28-30 september 2012

INK · 345 · 87114

jompa444

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tack för en suverän turnering. Det var första gången jag och min polare var med i en flipperturnering, men det gav rejäl mersmak. Missade tyvärr att dyka upp till lördagens slutspel på sideturneringen (ursäkta). Hur kunde man se om man hade gått vidare till slutspelet där? Såg att resultaten kom upp i forumet på lördagskvällen, men det hjälpte mig inte så mycket :).

På återseende nästa år och stort tack för att vi fick vara med. //JOM


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag är också nöjd med tävlingen. Bara Stern var ju en trevlig grej det också, kul med förnyelse.

JOM: Stod du inte med på listan från lördagskvällen var du inte med i slutspelet.


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Han var med på listan men den publicerades efter slutspelet hade börjat.
Iom att det var så tajt med tid mellan kval och slutspel så var det svårt att publicera någon användbar info pa förhand.
Kanske stod något någonstans om att man behövde vara på plats för att få veta?


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja det stämmer ja. Lärdom: börja mata in poäng tidigare, och börja med classics om det slutspelet drar igång tidigare (sorry).

BUD inlägg om onlineresultat känns aktuellt


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det är förstås behjärtansvärt att börja mata in tidigt men tills allt är inmatat kan man inte se det som mer än en fingervisning. Jo, kanske om man är överlägsen kvaletta när hyfsat många är reggade eller om man ligger en bit under slutspelsgränsen men annars så...

Kanske iofs inte är otänkbart att det måste vara så och att man får vara på plats och bevaka ifall man är intresserad av sin eventuella slutspelsplats.

Det viktigaste är väl att det är klart och tydligt från början men pågår kvalet fram tills slutspelet börjar kan man ju iofs lista ut att det blir svårt att säga något innan.


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1444
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja det är klart. Men ju snabbare resultat matas in, desto fler kan iaf se om de är körda eller säkra och slipper därmed att leva i ovisshet.

Nu vet jag inte när allt var klart i detta fallet men vi gjorde ju misstaget att börja med att mata in mainresultaten och det hela tog ju sin lilla tid, bytte till classicinmatning när vi kom på det men det kändes ändå som i senaste laget.

Man borde egentligen ha som riktlinje att kvalresultaten skall presenteras senast en timme innan slutspelet drar igång, så man har en ärlig chans att hinna dit om man nu ligger runt gränsen och inte vill riskera att bara åka dit och vända.


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome
Även om vi, som LOP skriver, började mata in main- i stället för side-resultaten, så tror jag, att alla resultaten var tillgängliga i rätt tid.

Problemet med sidoturneringen, enligt mig, är att kvalet slutar 20.00 på lördagen och första slutspelrundan börjar samtidigt. Det innebär att de som kvalat på torsdagen och fredagen inte vet om de gått till slutspel eller ej. Enda sättet är att åka till Borås från kanske Göteborg och hoppas att man kvalat in. Men det är inte så kul att en lördagskväll åka Göteborg-Borås för att på plats få reda att man inte kom med...

Mitt förslag är, i likhet med LOP, att kvalet till sidotävlingen slutar ex. två timmar innan slutspelet börjar. Har man fram till dess knappat in alla resultaten, så kan resultaten läggas ut mer eller mindre omedelbart. Och på två timmar hinner närboende att infinna sig i tid.

Även jag vill tacka INK och alla andra Borås-kämpar för ännu en jättefint arrangerad tävling!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Eftersom JOM var med i första rundan hade han behövt vara här 20.30 när vi drog igång och de sista poängen matades väl in runt 20.00. Även om de hade publicerats direkt hade han inte hunnit hit. Däremot skulle han kanske sett att han troligen skulle gå vidare redan runt 19.00 om det legat online live.

De som är vara brukar ringa in och kolla av med de som är på plats, men givetvis ska det finnas på nätet med all teknik vi har idag. Jag är bara lite van att alla ändå är på plats och kan kika på skärmarna - det blir ändring tills nästa tävling.

Att resultaten kom in sent denna gången berodde också på att vi skulle hålla på dem tills alla börjat tävla - det gjorde att allt blev försenat. Givetvis skulle vi börjat registrera tidigare utan att visa dem, men det blev bortprioriterat i det allmäna kaoset.


Assgrass

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: Oslo
Tack INK + alla andra som gjorde en insats å fick ihop en kanonturnering! Vilket gött ställe du har i Borås, det var kul att se.

Info till dig INK, RVP är inte från Norge utan från Sverige, bara så du vet.

Tack igen!


matsholmquist

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 968
    • Visa profil
  • Stad: lindome

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Scanner med siffer-igenkänning måste vara nästa steg. Alternativs funkis med pda/mobil/ipad som matar in direkt efter varje spel.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Ett simplare alternativ till pda/mobil/ipad (om inte sifferigenkänning finns) kan ju annars vara som de gjorde på Danska Öppna i år. En liten lapp för varje spel, ihophäftade eller kanske t.o.m. med perforering. Avrives och lämnas till inmatningsfunkis efter varje färdigkvalat spel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vi har kört alla varianter. Att det blev sent den här gången berodde bara på att vi började sent enligt ovan. Dessutom kan man mata in från 5-6 terminaler samtidigt om man vill. Vi körde dubbelt ett tag i lördags.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
O nej, det testade vi i borås en gång tidigare. 100 spelare 9 spel , 900 lappar....tog en duktig stund att dubbelkolla alla lappar vi upptäckte att ett par scorer inte fanns i systemet.
(spelare 21 , spel 4 saknas en score - börja leta...........)

Möjligen två lappar per spelare , en main , en side?

Men helt ärligt, papper o penna , det e ju 2012......
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Tags: