Frispel

sedan 2001

Bally arrow line

vwrob

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Lemland Åland
hej
ny här och det verkar vara ett bra forum det jag läst :)

skall få köpa en bally arrowline för 1-kronor fungerande och ser bra ut tycker jag.
Vad skall man titta efter på en maskin som kan va dåligt ?
rost innuti eller elen hur kontrollerar man sånt.
Nån som har en arrowline o kan ge tips på vad man skall titta efter på denna maskin.

till sist vad kan man ge för den ?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om maskinen fungerar som den ska, så är allt bra om kromet och glasen är i okey skick.

När det är problem (vilket är mycket vanligt i gamla jackar om de har stått längre tider) så är det huvudsakligen två problem, dålig kontakt i switchar och kontakter samt gammalt härsket smörjfett som stelnat.

Det stora kontaktproblemet på alla gamla Ballyjackar är snabbkontakterna bakpå hoppern och hjulenheten (och toppenheter för de spel som har dessa snabbkontakter även bakpå toppenheten, t ex breda Mustang, Poker, Las Vegas III, Tre Kronor m.m.).
Där finns det mycket kontaktproblem p g a oxid på stiften. De måste göras rena på mekanisk väg för att säkerställa så god kontakt som möjligt.
Sen finns det mycket ofta skitiga/ojusterade switchar som behöver åtgärdas i hela maskinen.
I honsnabbkontakterna kan man skicka in lite kontaktspray.

Till detta så kommer då gammalt smörjmedel som stelnat och som inte längre gör sitt jobb (huvudsakligen) i dragpaketet och hjulenheten, men även steppers kan behöva plockas isär och rengöras/smörjas upp.

Ibland åste man plocka ner hjulenheten i delar för att kunna göra rent och smörja upp mekaniken igen så att allt löper fint.

Sen finns det mycket justeringar som ofta måste göras i maskinen för att olika mekaniska och elektromekaniska funktioner aktiveras i exakt rätt läge under ett spel.

Arrow Line är den enda Ballyjack som inte har en central payline. Och den ingår i en serie med maskiner med varabla paylines: Arrow Line, Bonus Line, Add-a-line och Extra Line (Add-a-line är den enda singlecoin-maskinen av dessa fyra maskiner).
Extra Line ingår i Ballys Continenal-serie och skiljer sig en del från de andra tre.

Jag har själv en Add-a-line i min samling.

Pris avgörs av två saker: utseende och funktion.

Har maskinen rätt och oskadade delar (inte minst glasen) ser fin ut och fungerar bra, så ligger priset på ca 7-8000:- Priset kan dras ner av att spelet inte har någon fast payline då många ägare vill ha en fast payline.
« Senast ändrad: juni 05, 2012, 15:44:55 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: