Frispel

sedan 2001

Regler och domslut i flippertävlingar

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har skrivit ett inlägg om regler och domslut i flippertävlingar HÄR.

Tanken är att hålla igång tankeverksamheten om dessa frågor. Det är ju lämpligt att justera och uppdatera de regler som finns till exempelvis SM, så att de stämmer överens med hur vi vill ha det.

Skriv gärna här eller i kommentarsfältet på bloggen om ni har något ni vill diskutera eller tycka till om.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om du inte redan visste om det så håller amrisarna redan på med att ändra i gamla ROM:ar för att göra vissa otävlingsbara spel tävlingsbara samt jämna ut slump i andra spel. Kanske inte blir ändringar i systemet för "save stats" etc i det närmaste, men det kan nog komma.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Angående tiltvarningar pga föregående spelare:

En enkel sak i programvaran (läs detta GON) är ju att helt enkelt låta tiltswitchen vara avstängd så länge kulan ligger i shooterlane (kanske även under tiden ballsave är aktiv efter ball launch för säkerhets skull) - då slipper man okynnestiltande.
 
Ska påtala det för Lyman/Stern. Eftersom Stern redan har funktionen att tilten är avstängd under öppnad lucka så ska det nog gå att ordna med ett par rader kod även i äldre Stern-spel. Borde ju även gå att implementera i alla WMS-ROM som de redan pillar i.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
I vissa Williamsspel blir man belönad med autoplunge och tiltvarning samtidigt.
Född med tur.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
INK, det var nyheter för mig att de fipplar med ROM:arna.

Är det officiellt/lagligt eller är det hemmapul?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det är nog hemmapul för tävlingsbruk - jag fick precis ny till BSD där bl.a. slumpen i Mystery-hålet har fixats.

Sedan är många System 11 på gång att ändras till fixed Jackpot och sådant.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
INK, har du noen urls for tex Sys11 - hacks alt en oversikt over rom's som begynner å bli turnerings-fikset?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
INtressant, kommenterat på outlane nu
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Skriver här också:


Det var Lymans andrakula som tiltades, inte tredjekulan.

Oavsett vilket så var det ett bra domslut. Ingen drabbades det minsta, eftersom alla fyra blev av med sin dubbelbonus.

I semifinalen på BSD mellan Bowen och Cayle så fastnade högerflippern i uppfällt läge under spelare 1 (Cayle) kula 1. Felet fixades, spelet startades om och man fixade manuellt så att Cayle fick en öppen kista, två högerramper och en videomode-loop, och poängskillnaden noterades och kalkylerades så att allt stämde med hur det såg ut när felet uppstod. Sen körde man vidare.

Jag gillar sådana domslut. Även om man aldrig når 100%, så kommer man så nära som möjligt.

Jag är definitivt emot att låta spelarna själva komma överens om något (som t ex i IFPA-finalen, där Daniele kunde välja att spela vidare eller vinna efter Cayles dubbeltilt). Jag hamnade i samma situation i gruppspelet, valde att spela vidare, och förlorade just de poäng jag behövde för att gå till slutspel.

Det är domaren som ska döma – punkt. Domaren frågar inte Zlatan om han blev fälld, eller Mellberg om han rörde honom. Domaren dömer frispark eller friar, och ber sen spelarna att hålla käften.

Det kräver så klart bra domare, men då får vi väl se till att ha bra domare.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En annan bra regeländring som NW införde, och IFPA sedan adopterade på stående fot:

Om kulan lägger sig på en stolpe mellan inlane/outlane (eller motsvarande) så får spelaren välja mellan att själv stöta bort den (och riskera en tilt), eller att en domare puttar ner den i outlane. Riktigt bra regel, som inte nödvändigtvis betyder en drain (kickback, open gate, extraboll, etc).


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Det sista har vi väl haft i Sverige ett tag redan? I alla fall så har det tillämpas på BPO etc och jag har plockat upp det på SM eller liknande.


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Japp, den där började vi med till något SO på KTH. Jag kommer ihåg att jag fick använda den regeln när CAB kvalade på DW vill jag minnas
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Tags: