Frispel

sedan 2001

Oseriösa flipperutställare eller Bad Luck...

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Igår hade vi en flippertävling i Stockholm, vi hade några dagar i förväg inventerat spelen och ringt in felanmälan till "Good Luck"´, för övrigt ett rätt passande namn, med tanke på att man ska ha en jäkla tur om man ska hitta ett fungerande spel utställt spel från dom.

Dom lovade att se till att spelen skulle vara i bra skick och hade en "tekniker" där både dagen innan och tidigare på morgonen. Var spelen i bra skick för det? "BAD LUCK"

Under tävlingen dök faktiskt deras tekníker upp igen, och vi påtalade ett antal GROVA fel (vi nämnde inte att de flesta spelen har slöa flipprar, tokskitiga spelplaner osv) och det här var hans svar:

DM: böghantagsknapparna funkade inte (mao inga extra-jackpots eller andra hemliga grejer): "Men den vänstra knappen funkar ju..."

NGG: Ekorren sitter fast halvvägs upp och omöljiggör locks: "Men det är ju lika för alla"

T3: Ingen ballsave och jäkligt lättiltat: "Men vi vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt"

MB: gör ibland en power-reset när kulan rinner genom höger outlane: "konstigt, här får ni en gratis credit"


När vi sen tyckte att deras spel i regel höll undermålig kvalitet så var hans svar: "Om man skulle hålla dom i bra skick skulle man ju vara tvungen att jobba hela dagarna"

Skrämmande eller?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
BAD LUCK indeed!

Citera
NGG: Ekorren sitter fast halvvägs upp och omöljiggör locks: "Men det är ju lika för alla"
Ååååfaaan...:-o  Nästa steg blir väl: "Båda flipprarna är trasiga? Jo, men det är lika för alla..."

Citera
T3: Ingen ballsave och jäkligt lättiltat: "Men vi vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt"
Undrar hur mycket dom har FÖRLORAT på att ha dessa inställningar!? Efter att ha upptäckt Flipperkonditoriets inställningar så väljer man ju alla gånger The Plays istället!

Citera
MB: gör ibland en power-reset när kulan rinner genom höger outlane: "konstigt, här får ni en gratis credit"
Felet hade inte åtgärdats om han så hade gett er 20 credits... Men han kanske tyckte att "det var lika för alla"...

Mina erfarenheter av Bad Luck (bra namn!) i Uppsala går i samma stil... Man ställer ut "nyshoppade" spel och höjer priset till "Stockholmstaxa", problemet är bara att varje spel lider av något allvarligt problem redan när spelet ställs ut.

Vi har diskuterat dessa problem en del förut. Som jag ser det finns det ett par olika alternativ för oss som spelare:

1) Spela inte på spel som är i taskigt skick! (Jobbigt om majoriteten av spelen är i dåligt skick...)

2) Stänga av flipperspel som är trasiga. (Inte världens smidigaste sätt att berätta att spelet är trasigt!)

3) Meddela operatören om vilka fel som spelet har. (Funkar oftast bäst om flera olika personer påpekar felen.)

Det tredje alternativet är ju det absolut mest konstruktiva. Tyvärr är det jäkligt jobbigt att rapportera fel stup i kvarten, och till slut tröttnar man! Speciellt om man märker att ingenting händer...

Jag gjorde en felrapports-mall där man kan kryssa i vilka fel som är aktuella. Tyvärr så har jag ju insett att den är ganska överambitiös och att jag aldrig skulle komma ihåg att ha med dessa mallar... Orsaken till att jag besvärade mig med att göra mallen är att det kan vara väldigt svårt att beskriva för spelställets innehavare vad som är felet, och ännu svårare för honom att förmedla detta till utställaren.


Slutligen: Vem vann tävlingen? *nyfiken*
« Senast ändrad: november 09, 2003, 15:43:32 av LDK »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Vi stängde av flera av spelen, han kom dit och satte på dom (utan att åtgärda felen) han gick och vi stängde av dom igen...

Undrar om inte bästa sättet är att stänga av spelen och snacka med ställets personal och langa in felanmälan till dom istället för direkt till operatören. På Söderbiljarden som även dom har Bad Luck som operatör så har vi rätt bra kontakt med ägaren till stället och som sätter blåslampan på Bad Luck när vi anser att spelen är för sunkiga...

Vem som vann tävlingen? Jag lyckades äntligen betvinga MCR, TFF, IFK och dom andra och har nu en skinande blank buckla bredvid datorn :-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Grattis Svante! Kvartsfinal i SM och nu detta...hur ska det sluta?!!! :-D

Citera
På Söderbiljarden som även dom har Bad Luck som operatör så har vi rätt bra kontakt med ägaren till stället och som sätter blåslampan på Bad Luck när vi anser att spelen är för sunkiga...
Detta är ett mycket bra sätt. Jag har samma situation här i Uppsala, men jag har inte orkat ta upp alla fel med innehavaren av biljardhallen...


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Så tråkigt med sådana utställare som inte verkar bry sig. Kan de inte sälja spelen till någon annan utställare som har en gnutta mer engagemang. I vilket fall som helst så är det ju bara att gratulera Svante att du trots skicket lyckades klå de andra.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Man tackar, man tackar. Skicket på spelen påverkade väl inte tävlingen så farligt, vi stängde bara av spel efter spel och spelade vidare på de få som fortfarande funkade...

Tyvärr är det väl som så att Bad Luck har för många spel utställda och bara 2 tämligen inkompetenta reparatörer. I Stockholm har dom Biljardpalatset (6 spel), Flipperkondis (11 spel), Hjärtats bar (3 spel), söderbiljarden (4 spel), söderhallen biljard (4 spel), tilt( 5 spel) och säkerligen ett antal andra ställen. Och med reparatörer som inte bryr sig (bad luck tomten sa själv att han inte var nån flipperentusiast och anser att bara vi entusiaster bryr oss om spelen funkar eller inte ändå) så är det sannerligen en ekvation som är svår att gp ihop...

Kunde man inte anmäla dom till konsumentombudsmannen eller nåt? Jag menar om dom blåser spelare på pengar genom att medvetet skita i underhåll och erbjuda sekundära varor kunde väl nästan det klassas som lurendrejeri eller?


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Måste säga att jag helt ändrat inställning till Adonbolagen, spelade på två av deras spel idag som står på All-video i Lidköping (AFM och JY) och båda var i toppskick förutom att det var lite slitage runt flipper knapparna.

Testade också Taj Mahals spel på Skara köpstad (X-Files, Starship troopers och Inianapolis 500) nu är det ju bara det sistnämnda som är något att ha men X-Files var tro det eller ej ganska kul :-D;-)
Deras spel var också i mycket bra skick, någon som vet vart dom har mer spel?

Ska du besöka Skara köpstad så ska du parkera utanför Mc donalds och gå in genom den ingången eftersom man annars får snurra runt genom hela köpcentrat :-)

Kul resa var det iallafall.
Missade tyvärr Skövde och Falköping men får ta det nästa gång och då du Sonar ska jag slå ut dig ifrån alla listor :-P

/Flippy


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Skulle man inte kunna få ställena där Good Luck ställer ut att byta utställare? Utställarna har väl antagligen ganska liknande dealar (50/50?) så för stället borde det ekonomiskt inte göra någon skillnad? Borträknat att de antagligen kommer tjäna mer pengar i och med att vi kommer spela på deras fungerande spel istället för att rata dem för att de har Good Luck som utställare.

// Sponk


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Man måste alltid tänka på varför utställaren överhuvudtaget finns i branschen; för att tjäna pengar/försörja sig förstås.

Alltså måste man få dem att förstå att väl fungerande spel får högre omsättning och drar in mer pengar. Eller egentligen kanske det inte är så? Man får betänka att vi kanske tillhör en minoritet med extremt höga krav jämfört med medelsvensson som bara spelar på någon fredagkväll. Undrar hur stor del av intäkterna som kommer från mer "engagerade" spelare, jämfört med "normala" spelare ?

Jag menar att det inte är säkert att det lönar sig att hålla spelen i bra skick, över en viss nivå. Självklart hoppas jag att det gör det, men vi kan nog inte vara helt säkra på det.

Om vi nu antar att det är så, måste man prata ett språk som utställaren förstår: $$$

Vi spelare/flipperkonsumenter har ju blivit tämligen organiserade under sista åren i och med SFS och diverse lokala varianter, jag tänker då på Stockholm Pinball i synnerhet.

Ett antal samtal till utställaren från initierade spelare kan förstås ge effekt, men kan lika gärna uppfattas som "några tokskallar som tycker att spelen skall vara i nyskick".

Det bästa vore väl att få klagomålen att synas offentligt. En ide är att ha sådana formulär som någon nämnde, men istället för att ge dem till lokalägaren så har man en miniversion som man sätter fast på spelet på ett snyggt sätt.
En informativ liten lapp, med innehåll som t.ex:

"INFORMATION FRÅN SFS

Detta spel är behäftat med följande allvarliga fel:

1. Vindbryggan fälls bara ner halvvägs.

2. Kulan fastnar ofta vid den vänstra popbumbern p.g.a. trasigt gummi.

3. Tilten är för känsligt ställd.

4. Spelet startar ibland om omotiverat.

5. ...

(Den ambitiöse kan ju även lägga till förslag på åtgärder.)

Sign: nnnnn nnnn, medlemsnr xxxx i Svenska Flippersällskapet. "

Detta bör förstås kompletteras med kopia till lokalägaren samt kanske ett mail till utställaren.

Litet stelbent och byråkratiskt, visst, men det sätter tummen i ögat på operatören om man informerar så många som möjligt om spelets skick. Dessutom så syns det att vi är organiserade vilket bör ge bättre effekt.

En "light-version" skulle kunna vara att man inför ett nytt fält på spelen på t.ex. stockholm.pinball.org och andra databaser, nämligen "utställare". Då kan man lätt få till en topp- och bottenlista över vilka utställare som sköter om spelen bäst respektive sämst.

Det blev ett långt och ostrukturerat inlägg, men förhoppningsvis kommer några på ännu bättre ideer i de här banorna.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Läste ett lustigt inlägg på R.G.P om ett utställt spel i tveksamt skick. För er som inte orkar klicka på länken så tar jag den bästa biten och citerar nedan
Citera
Played a couple of balls and got another surprise. After a slap-save, the
backbox swung open, as parts of the lock mechanism bounced off the
playfield glass. I lost the ball. The kid at the counter didn't seem to
care, so I closed the backbox and used part of the lock to wedge it closed.
Played the remaining ball, and one more game, then had to go. I left the
last credit, hope some kid played it off.


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Ni är mycket välkomna att hålla tävlingar på Kåren, KTH. Vi håller spelen i topptrim!

Tyvärr har vi bara 4 spel uppställda men det kanske går att plocka fram något till när det är tävlingsdax.

/mikke


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jonte:
Citera
Jag menar att det inte är säkert att det lönar sig att hålla spelen i bra skick, över en viss nivå. Självklart hoppas jag att det gör det, men vi kan nog inte vara helt säkra på det.
En mycket tänkvärd tanke som även jag har reflekterat över. Med tanke på att de största löpande kostnaderna för större utställare a la Bad Luck lär vara lönekostnader för reparatörer så ligger det nära till hands att dom minimerar denna kostnadspost.


Citera
Om vi nu antar att det är så, måste man prata ett språk som utställaren förstår: $$$
Exakt!

Citera
En ide är att ha sådana formulär som någon nämnde, men istället för att ge dem till lokalägaren så har man en miniversion som man sätter fast på spelet på ett snyggt sätt.
Problemet med dessa lappar är väl att dom har en tendens att ogillas av utställarna (ungefär som att det lär ogillas när någon stänger av ett spel när något är trasigt). Lappar har dessutom en fantastisk förmåga att försvinna...


Sponk:
Citera
Skulle man inte kunna få ställena där Good Luck ställer ut att byta utställare? Utställarna har väl antagligen ganska liknande dealar (50/50?) så för stället borde det ekonomiskt inte göra någon skillnad? Borträknat att de antagligen kommer tjäna mer pengar i och med att vi kommer spela på deras fungerande spel istället för att rata dem för att de har Good Luck som utställare.
Nu är det ju så illa att det finns inte så många alternativ. Men tanken är ju intressant.


Det följande är en story som förbryllar: Det finns ett ungdomshak/biljardställe här i Uppsala som har 3 spel från PAF. Såvitt jag förstått hyr biljardstället spelen från PAF. Så döm om min förvåning när man märker att PAF ställt ut ett SS som har flera trasiga/glappande switchar (det gick knappt att starta ett spel, startknappen var så gott som död). Junkyard har man ställt dit i ett bedrövligt skick: Det lutar extremt mycket åt vänster, plus att vänster flipper inte har något hold-läge! Hur kan man HYRA ut prylar som inte funkar?! Och ännu mer obegripligt...hur kan den som hyr spelen acceptera skicket???


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
G**d L*ck är tydligen med i NRF (Nöjesbranschens RiksFörbund), som bland annat säger sig verka för:
Citera
    ·        Bra och säkra spel under kontrollerade former

·        En seriös och stabil spelmarknad
 

Hmm....låter det verkligen som G**d L*uck???
Ordförande i NRF är tydligen Zeljko Oreb, som jag minns som en trevlig (och flipperintresserad) person, som bl a hade spel ute vid Eurostop Arlanda. Vet inte om det kan hjälpa att kontakta dem?

Annars, som  Svante berörde tidigare, är jag intresserad av juridiken bakom. Borde inte konsumentköp- eller konsumenttjänstlagen vara tillämplig på flipperspel? Någon som kan sådant?
« Senast ändrad: november 10, 2003, 05:02:56 av MCR »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Här är förresten länken till NRF. Den sidan ser ju inte helt uppdaterad ut, så kanske finns förbundet inte längre?!
« Senast ändrad: november 10, 2003, 05:05:49 av MCR »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
G**d L*ck:s kontaktperson Per Lyrberg tycks även vara ägare till Biljardpalatset, enligt Kungsholmens Företagareförening, vilket skulle förklara varför de "väljer" Stockholms sämsta utställare. Jag undrar om de inte äger Flipperkonditoriet också. Har för mig att S P på något sätt känner eller känner till dem och också har sagt att det är så.


Tags: