Frispel

sedan 2001

Vaxa, hur gör man (för den okunnige)

MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Har köpt:
Millwax
Novus 1
Novus 2
Novus 3
Autosol

Använder man en vanlig trasa bara och i vilken ordning använder man dem? Jag förstår att man inte ska använda alla Novus, men skrev ner alla för att det inte skulle bli fel.

Inte vaxat en bil så detta är jag inte alls bra på ÄN!!! =)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Autosol är inget vax, det är ett slipmedel, så använd inte det på spelplanen, men du kan använda det på metalldelarna, fast jag tycker att SVINTO funkar mkt bättre, snabbare och enklare.

När det gäller NOVUS, så har jag knappt under 7 års flippertid användt det, för jag använder istället SONAX flytande bilpolish som kostar hälften så mkt och ger samma resultat, kanske bättre. Skall du ändå använda NOVUS, så är det den röda som man brukar putsa spelplanen med.

Du kan använda en bomullstrasa eller trassel, det som du tycker känns bäst för dig, använd handskar, för medlet torkar ur händerna och är inte bra att få på huden. Sedan eftertorkar du med en ren bomullstrasa eller trassel.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Tack så mycket. : ) Många säger olika, men jag har en rätt bra bild nu.
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Cocs. autosol fungerar utmärkt på spelplaner om man maskinpolerar. Men som du säjer så är det inget vax.
Autosol använder man innan vax vid maskinpolering.
Novus 3 eller 2 använder man innan vax vid handpolering.

Det blir ett grymt blänk i även den sunkigaste spelplan när man maskinpolerar med Autosol.

Jag använder autosol mest, därefter novus 3 och 2.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag har ingen maskin så jag körde bara Novus 2. Blev fint. Iaf blänker det bra och det där lilla extra blänket jag kan få med maskin  är något jag ska sträva efter när jag köpt en maskin. :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Försöker mig på en klargöring...
Är det inte så att Novus 2&3 är väl mer en rubbing/polish (som nämns ovan) som används på spelplaner eller bilar för att göra rent på djupet samt ta bort gammalt vax.

Efter rubbing så vaxar man för att få en glatt och 'tålig' yta som dessutom blir lätt att hålla ren. När du vaxar, tex med vanligt bilvax eller millwax, är det viktigt att låta den torka innan man polerar bort den. Annars har man liksom torkat bort vaxet åxå.

På tal om autosol så (maskin)polerade jag en uppsåttning ganska rostiga ben igår: först 180 sandpapper för att få bort det värsta, sedan autosol två varv och vips så blänker benen som nyrakade/vaxade.. ;-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
novus 2 och 3 är rubbing/polermedel precis som autosol.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp, Om man jämför med novus 2 och 3 så skulle nog Autosol bli typ Novus 5.

Men som sagt grymt blänk (samma blänk som min nya MM-spelplan) vid maskinpolering av spelplaner. Ska även prova och se hur blank originalmylar kan bli med maskinpolering med autosol.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Nrkp-Frasse

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Är Novus 2 säkert att använda även på äldre spelplaner som inte är clearcoatade eller heltäckande med mylar? finns ingen risk att man "river" med sig färg från spelplanen?

Har någon erfarenhet av användning av TreasureCove's pinball wax?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag använder Autosol även på gamla spel, utan några problem.
Screentrycket är ungefär lika tjockt som senare Diamond plate planer.

Det är ingen risk att du river med dig av screentrycket.

Det man dock inte ska göra på gamla spel är att ta bort mylar, då kan bitar av screentrycket följa med. Speciellt om screentrycket blivit krackelerat innan mylaren har monterats, då är det omöjligt att ta bort mylaren utan att skada trycket.
« Senast ändrad: maj 19, 2012, 17:35:32 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Tack för alla svar. Om en, två veckor kommer nog mina produkter så jag kan börja maskinpolera. :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Tags: