Frispel

sedan 2001

Fish Tales - den stora tråden!

MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Skapar en stor tråd nu där jag och andra kan bomba ner sina frågor om detta roliga spel... =P

1. Jag beställde ett nytt klistermärke för mitten och undrar hur man installerar det. Tycker det verkar svårt att få bort det gamla och det verkar sitta en yta över det gamla som jag inte fick med till det nya märket. http://www.marcospecialties.com/pinball-parts/31-1682-4

Det som sitter där nu är slitet nertill och då och då reggas inte träffen i mittenramperna. Tror det har att göra med att kulan hoppar till på klistermärket när den är på väg upp i rampen och flyger över switchen. Verkar fungera felfritt när man trycker ner switchen med fingret.

2. När bollen skjuts iväg i början så går den ibland såhär. Kan jag ändra i spelet för att undvika detta eller ska det vara så? Jag vet att man kan slå i spelet varje gång, men det är svårt att hinna det eftersom bollen kommer med så hög fart ner mot flipprarna.

 


3. Hade en viktig fråga till, men glömde av den nu. =( Kommer så småningom!
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
1. Det där klistermärket har inget med hur switcharna i rampen reggar. De sitter ju så långt upp att det borde vara fysiskt omöjligt att kulan skulle flyga så långt. Kanske räcker att justera switcharna istället?

Det gamla märket sitter bara med limmet - om det inte är ändrat på något sätt. Värm upp lite så borde väl det släppa lättare.


2. Har du vanliga eller blixtflipprar? Du får kolla om din ball guide har lossnat någonstans så den sticker ut mer än den ska och därför riktar ner kulan i mitten.


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
INK. Jag har blixtflipprar. Jo, jag ska kolla det, men jag kände med handen och det kändes inte som den gjorde det. Men kulan följer sidan och när den är på ett visst ställe i rampen så ändrar den riktning mot mitten. Kanske ska skruva loss allt så man ser ordentligt.

Synd att jag inte har något att värma med förutom en hårtork typ.
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)



MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag gjorde så att för att fixa så switcharna registerar kulan bättre så böjde jag upp switcharna mer så att kulan ska få mer att träffa i. Vet inte hur väl det fungerar än.

Ska testa med hårtorken imorgon efter jobbet då. =)

Verkar vara lite meck att plocka isär spelet då det är så mycket nitat. Men jag ska nog se om jag inte kan kolla på det nu när jag är ledig två dagar i mitten av veckan. :)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Beställ vanliga flippar, spelglädjen ökar markant på ett redan roligt men svårt spel.

Jag hade ett liknande problem på ett cftbl en gång i tiden att kulan gick sdtm, berodde på att det bildats grader på plåten efter otaliga träffar nerifrån. Ett par drag med en metallfil och problemet var löst.
Play a real game, play pinball


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag beställde nya flipprar häromdagen. De var inte tänka till Fish Tales, utan mer "bra att ha", men jag funderar seriöst på att sätta på dem för Zipper flipprarna är rätt jobbiga. Ska kolla upp plåten imorgon.

Tack för kommentaren Alf!
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ap-ap-ap! Nu kommer DAH och läxar upp dig i kväll:

Citera
Zipper Flipper —
A trademarked feature found on some Bally games that (temporarily) closed (or "zipped" up) the gap between the lowest flippers when certain game goals were accomplished, such as lighting up a series of targets, thereby preventing the ball in play from draining down the center drain. Bally parts catalogs refered to this feature as the Flipper-Zipper Assembly.
Also used on some Williams games, where it was known as "Closing Flipper Action".


Ska inte blandas ihop med "blixtflipprar" - som kallas så efter blixten som är tryckt på ovansidan.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Tack Inken. :-)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Zipper flipprar *vissel* ;D

Jag löste båda problemen tack vare er!

1. Hårtork fungerade fint. Blev så jäkla varmt att man knappt kunde dra bort med fingrarna.

2. Jag lossade metallrampen kulan går i längst ner (nedersta skruvan) och böjde rampen utåt ganska hårt. Nu slår inte kulan i och det är skönt att inte tappa två kulor på raken utan att få spela.

Sista stora problemet jag har som verkligen är ett problem är att kulan ganska ofta fastnar och jag måste tilta spelet för att få loss den. När det händer så är det alltid när bollen hoppar ur hålet från ekolodet och studsar runt där uppe. Om den har en väldigt långsam hastighet så lägger den sig ibland som jag visar på bilden och jag kan inte nudga loss den utan att tilta. Den måste trycka ner "spärren" en del för att kunna ligga där och jag undrar om någon vet hur jag ska göra för att fixa detta problemet.  


Har ritat en röd cirkel i mitten av bilden. Klicka på bilden för större.

Har ritat en röd cirkel. Klicka på bilden för större.
« Senast ändrad: maj 23, 2012, 11:24:50 av MRZ999 »
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Menar du att den fastnar på en trög eller felvinklad switch? Bara att justera denna samtidigt som du byter till vita gummin - som det ska vara på ett FT.  ;-)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Man får göra som man vill med sina gummin, Det finns folk som vill ha gangsterkeps på sin Amazon medans andra inte äter kött fasten man bör, men vi är ju snälla och låter ändå all vara med.
Play a real game, play pinball


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Wtf, ska det vara vita gummin?! =/ Skickade iväg ett mail till OLE för jag har precis beställt ett svart kit till det. Gott att du har sådan koll INK. Vita lär se finare ut också till detta spelet som har mycket starka färger.

Jag tycker inte switchen är så trög. Men det verkar som bollen studsar runt där uppe och tappar fart. Sen går den och lägger sig vid switchen. Jag ska se om man kan justera switchen från undersidan. Har aldrig varit på och pillat på switchar tidigare tidigare. Visste inte om de gick att justera : )
« Senast ändrad: maj 23, 2012, 17:28:27 av MRZ999 »
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag har så att bubblan är framme vid andra sträcket. Läste att det ska vara så i en tråd. Men sen har jag inte jättestor koll på hur man på enklast sätt ställer in lutningen i sidled. Behöver kanske köpa ett långt vattenpass eller vad brukar ni använda?
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)