Frispel

sedan 2001

Rocky Mountain Pinball Showdown 2012

DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Så var det äntligen dags för årets RMPS! Mässan är höjdpunkten på flipperåret i Colorado. Den hålls på hotellet Embassy Suites i Centennial söder om Denver. Det är väldigt bekvämt då man kan bo en hissfärd från själva mässan. Hotellet har dessutom gratis(!) obegränsad (!!) öppen bar mellan 17 och 19 varje dag och en fantastisk frukost buffe.

Själva mässan kan delas in i fyra olika delar: flipperspel, tävlingar, handlare, och seminarier.

Flipperspelen kommer främst från privata samlingar runtom Colorado. Tar man med sig 2 spel får man gratis inträde hela helgen (annars $50 för tre dagar). Dessutom röstas det på bästa spel i olika kategorier så folk tar med sig ovanliga och nyshoppade stoltheter. I år kunde man spela över hundra spel och bland dom ovanligheter som Whoa Nellie!, Avatar LE, Zaccarias Space Shuttle, Star Race, Space Ship, Knock Out, Joust, Jolly Park, Orbitor 1, Hit the Deck, Balls A Poppin, och andra. Bland dom finaste spelen var en som ny 300, en totalshoppad Fathom, ett jättefint exemplar av Vampire, och många andra. Tidigare år har rariteter som Krull och Motor Show funnits på plats. Flipperspelen i balsalarna är anledningen att dom flesta kommer till mässan och det var en väldig ruljans hela helgen. På lördagkvällen släcker dom alla lampor och man spelar i ett jätterum upplyst av bara flipperspel!

Tävlingarna körs hela helgen med kvaltävlingar i tre kategorier, och ett flertal sidotävlingar. Huvudtävlingen i år kördes på 2 stycken vardera av Fish Tales, Tron, och Iron Man. 2 stycken försok på en maskin kostade $6 och man fick kvala hur mycket man ville. Spelen spelade tufft med bortplockade outlane posts och snäva tiltar. Dessutom hade jag satt en strikt budget, men jag lyckades kvala 14e av 72 spelare. I double-elimination finalen hade jag spagetti armar, men lyckades få till en hyfsad score på Iron Man och vann den ronden, men förlorade en match mot sedemera vinnaren Will McKinnie på Fish Tales. Han spelade fyra multibollar men plockade bara en jackpot(!). Själv fick jag inte till någonting. Jag förlorade sedan på Iron Man mot en lokal spelare och var ute.  I solid state (Frontier och Firepower II) och EM (Joker Poker och Outer Space) gick det sämre, men en 10e plats i main var jag nöjd med.

Det fanns flera handlare på plats och man kunde köpa allt möjligt från bland annat Illinois Pinball. Marco hade sin fina Stern monter med en AC/DC Premium med 2 kameror (spelaren och spelplanen) och en storbilds TV. Spelet hade konstant kö hela helgen.

Vad det gäller seminarier så var det flera intressanta. Jack Guarneri var där och visade plasterna på WOZ för första gången. Tyvärr missade jag hans tal (och en gratis T-shirt!), men efter hans enerverande spottande på Stern förra året så tror jag inte jag missade mycket. Dennis Nordman och Greg Freres pratade en del om Whoa Nellie! och andra WhizBang projekt. Dom skall tydligen försöka masstillverka ett par hundra Whoa Nellie! och sälja dom för runt $6000 styck. Nu när dom har en datorplattform att jobba med skall dom också tydligen försöka göra ett helt nytt egendesignat street-level spel. Whoa Nellie! är för snyggt i egen hög person så det skall bli kul att se vad som kommer härnäst.

Gary Stern pratade om hans historia med flipper och Sterns historia. Han pratade även om företagets framtid, bland annat om hur Lyman vill att dom skall göra en modern remake på något av dom gamla Stern spelen från 70-80talen. Spelet skulle vara mycket billigare än dom nya titlarna men skulle ha både classics ljud och regler och moderna ljud och regler. Om detta händer återstår att se, men det finns en hel del titlar som skulle vara kul att se. Han pratade även om varför dom inte flyttar tillverkningen till Kina (designers måste/bör arbeta i närheten av fabriken) och hur dom försöker växa flipperhobbyn i Asien och öst Europa. Jag fick även möjlighet efteråt att prata med honom om flipper i Japan då frun och jag skall flytta dit i höst och vi skall ta med oss en maskin. Han var jättetrevlig och gav mig ett telefonnummer och en persons namn jag skulle ringa om det blev problem med regionskodningen så skulle dom skicka ett kretskort till mig i Japan gratis.

överlag var jag jättenöjd med helgen. Jag fick spela en del spel jag aldrig hade provat förut och det gick bra i en av turneringarna. Att jag fick umgås med trevliga flippermänniskor hela helgen var sen grädden på moset. Det är synd att det nog blir min sista RMPS på några år.

Pinball News la upp ett reportage om RMPS eftersom Martin Ayub var dar:
http://www.pinballnews.com/shows/rockymountain2012/index.html


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fantastiskt!

Välskrivet och mkt intressant!

Tack!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil

WOLFBACK

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 397
    • Visa profil
  • Stad: LAHOLM
tackar för väldigt bra och intressant läsning over there


HAM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
  • Stad: bromma
Helt klart underhållande läsning, skulle helt klart önskat att man haft möjligheten att mysa omkring där


DDH

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
  • Stad: Götet
Tack allihop! Sadana har pinball shows ar jattekul, och det ar ett bra satt att vaxa hobbyn.

INK: japp, det ar nastan hundra att det blir japan i minst ett ar. Darefter kanske sverige.


Tags: