Frispel

sedan 2001

Köpa bärbar dator - några råd tack!

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har en DELL bärbar PC som är ca 6-7 år gammal. Den har alltid funkat bra, men nu kan det nog vara dags att byta den.

Jag kan inget alls om detta. Jag vill använda den hemma till att kolla på Internet (inte spela). Dock är det ofta jag kollar på YouTube och där hakar min dator ibland upp sig.

Mina frågor:

Skall jag köpa en med Widescreen-skärm?

Vilka fabrikat är bra?

Vilket fabrikat bör jag undvika?

Är det ngt speciellt jag bör tänka på att det skall finnas med i datorn vad gäller programvara eller ljudkort etc.

Jag är helt ointresserad av att spara grejer på hårddisken, så storleken på den bryr jag mig inte om, men vilken annan prestanda bör jag titta efter i dagens läge?

Avslutningsvis: Är det ngn här som har en bra bärbar PC mindre än 1 år gammal, så kan jag vara intresserad av att köpa den. Hör av er i så fall!

Tack och mvh Christian
« Senast ändrad: april 27, 2012, 00:11:59 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Jag kan varmt rekommendera Inrego om man inte har behov att ha en tung speldator. Har köpt ett antal bärbara HP av dem med Win 7 och 3 år garanti för drygt 3.000 st vilket jag anser vara oslagbart.
Kolla runt där så hittar du säkert något som passar :-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Rent generellt kan man säga att den gamla devisen "man får vad man betalar för" gäller även här.

Mycket av det som säljs på elgiganten, mediamarkt och siba i prisklassen 3-4000 kr är inte mycket att hänga i granen.

Alltså prestanda mässigt så är det garanterat ett lyft mot din nuvarande maskin men ska man vara lite hård så kan man säga att det är billig plastig skit och du ska absolut inte räkna med att få ut några 6 år av dessa datorer.

Detta gäller de flesta tillverkares serier som finns i dessa prisklasser.

Ska man ha en dator som tål lite mer och har en lite bättre livslängd så ska man titta på de stora tillverkarna (Dell, HP, Lenovo) och då deras produktserier som vänder sig mot företag.

Jag personligen har en förkärlek för Lenovo (f.d. IBM) och deras Thinkpad serie. Detta är en serie som har mycket gott rykte om sig och är väldigt vanlig på företag. Thinkpad serien är uppdelad i flera underserier som riktar in sig på olika nischer som t.ex. prestanda eller portabilitet.

Oavsett så får man betala mer för dessa maskiner och man får räkna med 5000-10000 kr för instegsmaskinerna i de olika serierna.

Lenovo thinkpads

Du får ställa dig fråga om du behöver en dator som är väldigt bärbar (liten och lätt) eller om den kan vara lite större om den för det mesta ändå står hemma.


Vissa är annars väldigt förtjusta i diverse mac datorer och talar om deras goda kvalitet, och det är samma sak där, smakar det så kostar det.

Så valet består mycket och mångt i att köp en billig dator och räkna med att få byta efter kanske 3år eller köp en rejälare dator och kanske kostar dubbelt så mycket men också håller dubbelt så länge.

Sen så får man ju inte glömma att även om datorn håller mekaniskt så kanske prestanda börjar på att bli dålig när datorn blir till åren. Men många billiga maskiner kan vara tidigare generationers hårdvara i så de ligger redan efter i prestandaloppet.

hmm.. lite funderingar från mig så här på morgon kvisten :-)
« Senast ändrad: april 27, 2012, 11:17:53 av Sonar »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

CKR

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
  • www.flippercenter.se
    • Visa profil
  • Stad: Torslanda
Detta är enda vettiga användingsområdet för Apple-produkter:

http://www.wimp.com/dadipad/
www.flippercenter.se
flippercenter@gmail.com


JPN

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
  • Stad: Lund
Eftersom du inte är intresserad av storleken på hårddisken kanske du ska fundera på att sätta i en SSD hårdisk, det är en hårddisk som byggs av flashminnen istället för av roterande diskar. Den stora fördelen är att uppstart och avstängningen av datorn går bra mycket fortare.


BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Med referens till Sonars förkärlek till Lenovo och min till Inrego:
En liten och nätt Lenovo x201 med SSD hårddisk på 80GB och 3 års garanti kan du köpa hos Inrego för 7.700:- med Win7 operativsystem installerat och klart :-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Såg faktiskt den på din länk BeeDee och blev väldigt sugen men samtidigt så är jag fortfarande fruktansvärt nöjd med min någon generation äldre X61 så det känns dumt att byta.

Dock så tycker jag att man kan skippa 3 års garanti och köra på ett år bara. Min erfarenhet med såna här datorer är att antingen pajar de ganska omgående när de är nya eller så håller de väldigt länge.

Tillägg: X serien är till för dem som prioriterar en smidig dator framför vissa andra parametrar. Te.x. så är skärmen ganska liten, typ 12", och de saknar dvd spelare vilket försvårar installation av vissa program och om man vill se på film eller nåt sådant från skiva. Men som riktigt bärbar dator är de guld värda, har med mig min dagligen när jag pendlar och använder den för att programmera SFS med :-) knappt 1.5 kg och de trevliga yttermåtten gör den en riktigt bärbar dator. Inte släpbar som många andra monster som man ser från andra tillverkare. :-)
« Senast ändrad: april 27, 2012, 23:51:20 av Sonar »


janne6304

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Vi köpte en ny laptop till sambons (som du har träffat) dotter i julas. Som dataingenjör med en hel del know-how hittade jag en Asus för 2900. Hon anvädenr datorn till samma saker som du ungefär Christian. Hör av dej om du vill höra mera, vi springer ju på varann på jobber allt som oftast!


MAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Köp en ipad istället.
Har själv inte haft en dator på väldigt länge. Kan allt som man behöver den till, mail, surf, youtube etc...


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ojoj, så många bra svar, tack!

Tycker Sonar's tips om LENOVO verkar mkt intressant. Antagligen onödigt bra för mig, men verkar då vara av god kvalitet som håller många år.

Mac är säkert superbra, men jag skrev ju PC och det är det jag vill ha. Jag har förstått i flera år att en Mac är helt överlägsen PC, men precis som att alla BMW fortfarande är bakhjulsdrivna, så håller jag mig till PC :-)

Skall dock tala med Janne i nästa vecka - som jobbar på samma ställe som jag.

Tack & trevlig helg, Christian
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg
Holder med INK. MacBook Pro er veien å gå. Den kan gjøre alt en PC kan. I tillegg kan den kjøre OS X. Det finnes INGEN PC som kan gjøre ALT en Mac kan.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Jag köpte laptop för ca 1 år sedan.
Skulle jag få göra om det skulle jag kolla upp nån variant av Asus Transformer istället:
https://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_Pad_Transformer_Prime

Vet inte om de är bra, men kombinationen padda+laptop i ett låter lockande.


MAT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Om det är en dator som är ett måste så köp en Mac.
Mac-datorerna har idag Intel-processorer vilket möjliggör att man kan installera Windows på dem ( varför man nu skulle vilja det?) :-)
« Senast ändrad: april 28, 2012, 11:14:51 av MAT »


Tags: