Frispel

sedan 2001

Pris på Gottlieb challenger?

montanamatte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: Hällestad
Hej!
Erbjuden & köpa ett challenger i hyffsat skick.
Behöver en översyn pga stått länge, men gick att provspela
lite iaf.
Vad är rimligt ca pris?

Mvh Matthias


ubbla

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 834
    • Visa profil
  • Stad: jönköping

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Slog i Mr Pinballs prisguide från 2010, där står det 1500 dollar för ett spel i hyfsat bra skick. Om det nu är head to head spelet som bara tillverkades i 110 ex. Prisuppgiferna gäller ju framförallt i staterna så dem får man ju tolka som man själv vill.

Anders
Play a real game, play pinball


glas claes

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: lerum
Jag har ett i hyfsat skick men saknar toppglasen ,tror jag gav 500 kr för det.
köper du det vill jag gärna scanna glasen.
Det är ju inte så skoj att spela,men det är jäkligt fräckt.
ca 5000 kr kan man nog få av nån som vill ha ett.

mvh Claes


montanamatte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: Hällestad
Hej!

jo Alf det är head to head, känns rimligt runt 10 kan jag tycka med så få tillv. Oj Claes 500 spänn låter som ett klipp :), Du får jättegärna scanna glasen om det blir affär, men säljarn vill ha 7000:-, så får nog ta en funderare.

Mvh Matthias


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Ja det gäller ju att dra av för arbetstid i kalkylen. Kan bli en himla massa timmar om man måste sitta och rengöra alla bladswitchar.
Play a real game, play pinball


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det många missar när de tänker på spel som är tillverkade endast i en liten serie, är att det oftast finns en orsak till att det har tillverkats få exemplar, det är ofta att spelet är oattraktivt av någon anledning och därför säljer dåligt.

På sjuttiotalet behövde flippertillverkarna tillverka och sälja runt 500 exemplar av en titel för att gå +-0 och sen börja tjäna några pengar.
Så Challenger var ett klart minus i bokföringen hos Gottlieb.

7000:- tycker jag verkar vara ett rimligt pris på spelet.

Intressant det som Steve R berättade om Flash (1979), Williams största försäljningssuccé innan Addams. De stoppade tillverkningen av spelet då 19.565 ex hade tillverkats. Orsak, cheferna på Williams ville inte mätta marknaden, utan ville att det skulle finnas ett sug efter nya spel efter Flash.

Undrar om inte cheferna tryckte på, när Addams tillverkades och sålde så bra, så att Williams kunde knäcka Bally's gamla försäljningsrekord från 70-talet för Eight Ball (20 230 ex). Addams tillverkades i 20270 exemplar.

Jag är själv intresserad av att hitta ett Challenger, inte för att det är speciellt kul att spela på, för det är det inte.
'Näpp, det är av nostalgiska skäl. Det stod nämligen ett Challenger i en liten spelhall i en bingohall som jag hängde mycket i, på 70-talet i Skärholmen.
Sen gillar jag att samla på udda flipperspel som t ex Challenger.
« Senast ändrad: april 23, 2012, 03:57:20 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: