Frispel

sedan 2001

Diod på spolen

Trolles

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
Dioden på spolen till autoplungern har gett upp på mitt T3.
Tänkte handla ny idag men glömde den självklart hemma.
Någon som vet vilken det ska vara,borde vara likadan som till resten av spolarna tycker jag eller?
Någon kanske till och med har artikelnummret på elfa?
Med vänlig hälsning, Jonas


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord

Trolles

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
  • Stad: Enskede
Tack så mycket Ole!
Kvällen är räddad.


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Tre snabba frågor kring detta.

1. På partsforpinballs.com säljs inte denna utan istället en diod som heter 1N4004 som ersätter. Vad är skillnaden mellan de båda dioderna?

2. Vad fyller dioden för funktion på spolen?

3. Vad fyller en diod för funktion till en LED?
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12151
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Troligtvis är 4004 en variant som tål mer ström.

Funktionen hos en diod är alltid att hindra ström att gå tillbaka genom denna.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
1N4001-7 är vanliga likriktardioder, där sista siffran talar om maximal bakspänning och där 1 är minst (50V).
1N4004 tål 400V bakspänning. Samtliga tål max 1A ström.

Dioder på spolar har funktionen att dämpa den mot-emk som uppkommer i spolen då den aktiveras/avaktiveras. Utan diod så får drivtransistorn på driverkortet ta den smällen och det brukar resultera i att man får byta den.
Dessa dioder brukar sitta paralellt med spolens anslutning och i motsatt riktning till matningen.

En diod till en LED (som då troligen ingår i lamp-matrisen) har istället dioden i serie och det är nog en kvarleva av att man har haft glödlampor tidigare vilket utan diod kan leda till att strömmen tar 'fel väg' och fler lampor än den som ska lyser.

Hoppas det gett lite klarhet... ?


kissedin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 188
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Tack för svaret. Då antar jag att det inte finns några nackdelar med att använda 1N4004. En tåligare komponent helt enkelt.
- LOOKS LIKE WE GOT US A CONVOY -


AndersE

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Eldsberga
ZeeDee:

Lysdioder är också dioder, så nån spänning kan inte "ta fel väg" genom en sån.

Dioden i serie med lysdiod är nog bara för att sänka spänningen till LEDen med 0.7v. En diod (kisel) har framspänningsfall på 0.7 volt .

Kan också vara så att den fungerar som en havvågslikriktare om matningen är växelspänning.
Men det spalr ingen roll egentligen då en led lyser både med väsxel o likspännings, dock mycket svagare på växelspänning då den bara lyser på halva (positiva vågen..


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Anders: Självklart är det så, jag antog att frågan handlade om en befintlig diod i serie med en lysdiod på ett spel, och då är det ju troligt att det har att göra med lampmatrisen, sen är jag helt på det klara med hur en diod fungerar.