Frispel

sedan 2001

Rekonditionera batterier ???

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Bytte batterier på ett WMS CPU-kort. Jag brukar alltid mäta dom gamla, för tycker det är intressant att se hur mkt spänning dom ger. Ofta är det omkring 0,7 till 1,1 Volt på gamla utgågna batterier. När jag mätte de 3 Duracell-batterierna, så visade 2 st. ca 0,8 till 0,9 Volt och 1 st. 1,57 Volt, vilket jag ansåg märkligt, för batterier brukar åldras nästan exakt lika till samma spänning. Jag hade ingen strömprovare, så jag satte batteriet i en liten ficklampa och den lös perfekt.

Batterierna var datummärkta och Best Before April 2007. Jag kom att tänka på att när jag lade batterierna på arbetsbänken (när jag skulle mäta) så rullade ett ner på golvet. Jag tänkte då att; kan det vara så att batteriet fick sig en smäll / stöt av fallet till golvet, så det blev ngn kemisk reaktion som ’rekonditionerade’ batteriet ??? I vilket fall, så släppte jag de 2 övriga dåliga batterierna till golvet (betonggolv) från ca 1 meters höjd.

När jag nu mätte dessa, så visade det ena 1,52 Volt och det andra 1,59 Volt, så ngt händer när batterierna får sig en liten smäll. Jag satte dessa batterierna i en ficklampa som har plats för just 3 st. batterier och den lyser som den skall.

Kan vara värt att prova om man har en ficklampa med dåliga batterier – att ta ur batterierna och släppa dom i golvet, så kommer dom kanske igång igen.

Är det ngn som har en förklaring till detta, så skulle det vara intressant att veta.

Mvh CS
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Liljeqvist

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 705
    • Visa profil
  • Stad: Påskallavik
Kul teori, ska absolut prova nästa gång jag är förbannad över att batterierna är slut i den trådlösa musen... ;)
Säkert i ficklampan med men bara kom att tämka på musen för oftast sitter man och läser något intressant och så måste man gå och leta batterier..
Winners dont use drugs


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Citera
Är det ngn som har en förklaring till detta, så skulle det vara intressant att veta.



1:a April kanske? :-D


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ja, det stämmer :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås

EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Är det bara jag som ibland värmer batterier i händerna för att få ut de sista klicken på Tv-fjärren?

Det funkar har jag fått för mig.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag har märkt att ibland om fjärren strejkar så räcker det att rulla på batterierna där de sitter i sin hållare. Lite skumt men oftast räcker det.

Har svårt att förklara varför det gör däremot :-)


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Varför inte köra dem i tumlaren tillsammans med gamla glödlampor?;-)
Play a real game, play pinball


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
När jag var sådär 10 år, så sades det att man kunde få ny energi i gamla batterier genom att lägga dom i kylskåpet 3 dagar, så det gjorde vi, men jag minns inte om jag tyckte dom funkade bättre efteråt.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Nä , man ska värma dom på elementet . DÅ blir dom bättre ..


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jepp jag minns att jag och min barndomsvän, som barn hade en del kul leksaker som gick på batterier.När batterierna var slut så lade vi dem vintertid, på elementet (vanligt vattenburet element).
Efter nån timma eller två så hade de återfått lite kräm, det kan ju förstås ha berott på att elementen fick vila.
Men så gjorde vi som barn.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Citera
...det kan ju förstås ha berott på att elementen fick vila...
Hur menar du nu?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM

merald

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
B-) Eftersom det inte är 1a april längre kommer nearden fram här.

En faktor som kan vara värt att väga in i den roliga diskussionen här är typen av batteri, viss skillnad mellan ett alkaliskt och litiumbatteri, och de återhämtar sig på olika sätt. Något som är gemensamt med nästan alla batterier oavsett kemi är att de återhämtar sig något efter en stund när de ligger utan belastning.

Sedan tror jag inte miljövariablerna spelar särskilt stor roll. Att använda ett batteri kallt tar slut på det snabbt, dock är förvaring bra i kyla av viss kemi i. Viss värme kan påskynda, men kommer föråldra kemin snabbare :)


Tags: