Frispel

sedan 2001

STERN ,bristande/dålig kvalite ?

johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Är det bara jag som har haft otur ,eller har stern tappat mkt i kvalite ,börjat slarva ,skiter i allt ,vill bara göra spelen billigare och ta mer betalt eller liknande?

Våra tre senaste NIB inköp:
( Pajjat = gått sönder ,lossnat saker så man inte kan spel,spelet stängs av)

TRON :
Har nu ca 1800 spel på sig ,har pajjat runt 8 ggr.
Första gången var iofs bara en justering av "glappet" på flipprarna då dom var för tighta mot spelplanen ,jag kan ju tycka att man inte ska behöva justera flipprar på ett NIB spel,men där lärde jag mig något nytt.
Bolltrågs kortet har fått lödas om , targets har fått lödas om osv.

Värst med TRON är att det är slitage på en inserts vid vänster target bank redan!

Transformers:
ca 900 spel och har pajjat 3 ggr.
En flipper fick renoveras efter ca 500 spel ,"paddan" ,kan inte namnet på den roboten , i mitten slutade funka.
Div lödningar som släppt.

AC/DC:
ca 350 spel
Pajjat 3 ggr.
Första kvällen lossnade ena flipper gummit !
Andra kvällen lossnade andra flipper gummit!
Så nu sitter det svarta gummin och det verkar funka.

Båda kablarna på en target lossnade samtidigt,då kollad jag och lödde om ett tiotal lödningar!
Kanonen,ena switchen reggade inte så den gick bara "halv vägs"

Är det bara jag som är morgon gnällig eller har någon annan upplevt att STERN tappat i kvalite senaste tiden?

Jag menar ,ett addams från 1991 håller bättre än ett NIB AC/DC ??

Kolar man är det mkt lödningar som släpper ,kanske pga att kablar är ,som jag upplever det , lite för korta ,dom är liksom sträckta på något sätt ,inte alls några cm extra som på äldre spel där man kan klippa av kabeln lite vid tex coilbyte ,det kommer inte funka på någon av ovan spel.
« Senast ändrad: mars 31, 2012, 09:59:10 av johan_r »


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Marknadsekonomins baksida - Greed. Gör allt så billigt som möjligt för att kortsiktigt maximera vinsten.
Quit playing with the clock!


rasmadrak

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 373
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är väl detta man hoppas försvinner nu iochmed att de får konkurrens på marknaden. De har ju varit själva ett bra tag och har kunnat göra lite si och så eftersom inget alternativ funnits.

Men som sagt - ett NIB spel för en jäkla massa pengar ska man inte behöva justera alls på ett bra tag!
Robert Bjärmyr


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bolltrågsoptos verkar vara av otroligt usel kvalitet. En lödning har lossnat på en flipperspole på IM - annars allt bra här.

Bundy: Det handlar nog mer om att överleva än att maximera vinster för Stern. Att kablar blir kortare handlar nog mer om att spara pengar än att tjäna pengar.


EZL

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1017
    • Visa profil
  • Stad: Malmö
Det är ju konstigt att JGR har haft så mycket mer problem än INK dock. Ren otur för JGR då kanske?

Nu är ju IM ett (mycket) lite äldre spel, men INK har ju åtminstone ett TRON även han så. . . .


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Skillnaden är väl iofs att INK (liksom jag) har spelen i egen lokal och inte som Johan utställda. Mindre spel, mindre slag och spark på spelen. Jag har personligen inte märkt at att kvaliten är sämre på senare spel.


sinatra

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 242
  • PinballViking
    • Visa profil
  • Stad: Kongsberg
Jeg hadde også problemer med flippergummien som kom med spillet. Den løftet seg allerede første kvelden. Virker veldig slapp. For stor kanskje. Byttet til svarte jeg også.

På min Transformers LE virker det som om de har montert alt på playfield før den var helt tørr. Ved en star post har grafikken krøllet seg.

Cabinet decals har krøllet seg rundt alle fire bein.

Ironhide control gate coil har sluttet å fungere

Ca. 540 spill totalt


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Betr. att kablarna är dåligt tilltagna i längd, så man inte kan klippa av lite grand i samband med en omlödning av t.ex. flipperspolarna:

Jag tror inte alls att det är snålhet av STERN, då värdet på t.ex. 3-5 cm kabel extra är runt 3 öre och på ett helt spel, kanske runt 2 kr. Om dom är så snåla, så kan dom ju lika gärna stänga av toaletterna på fabriken och be personalen kissa utomhus :-)

Jag är dock övertygad om att det är brist på kunskap hos konstruktören eller den person som lägger ut kablaget i första mallen. Samma misstag upprepas igen, så blir det åtgärdat och sedan samma igen när det kommer en ny gubbe...

Säg till Ole (maila honom på engelska) och ge denna infon!

Jag är ganska säker på att STERN vidtar åtgärder för den typ av problem.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det påminner om när Williams flyttade on/off knappen en halvmeter längre bak på spelet för att spara lite kabel på varje spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Uppdatering:
Ac/dc har nu 700 spel ca.
Förrutom ovan fel har ena blixten ovan target gått av,ena flipperknappen gått i två delar och värst av allt...växel lådan till kanonen har skurit.

Så nog fan är det sämre kvalite idag....
« Senast ändrad: maj 06, 2012, 01:18:12 av johan_r »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Min Transformers glappar i locken - troligtvis optokortet - som är av samma typ de har i vanliga bolltråget. Ska kika lite närmare på det och återkommer.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Konstigt det där med flipperknapparna på nyare Sternspel, har varit med om det ett flertal ggr. Är det inte samma knappar som sitter på WPC-spelen och som säljs på eftermarknaden?


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
johan-r, att växellådan har skurit är inte så konstigt. Det kommer fler att göra på AC/DC. Om kvaliten är dålig på denna växellåda jämfört med tidigare, eller andra tillverkare har jag ingen aning om. Men det är inte det som är problemet, utan konstruktion/design av ramp och kanonen.

Om du under multiball tänder upp kanonen. Skjut då två kulor i tätt följd i valfri ramp för att ladda kanonen. Då hinner spelet inte med och två kulor styrs in i kanonen. Problemet blir då att kula nr två i kanonen kommer att ta i rampens kant så kanonen kan inte svänga ut mot spelplanen. Där står den och tuggar en liten stund innan den ger upp och skjuter ut kulorna tillbaks i rampen.
« Senast ändrad: maj 06, 2012, 13:04:35 av MS »


johan_r

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1544
    • Visa profil
Var inte den buggen fixad i senaste uppdateringen?
Eller var det något annat med kanonen....


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Den är nog inte fixad. Jag har lagt in V 1.5 och har fortfarande problemet med att två kulor kan hamna i kanonen.